Authors
Abstract
This article is a critical spirit argumentative effort , from a case study analysis, performed after ten years of academic teaching through a process of artistic, cultural and research training in the Asociación Eslabón Cultural in Cali, in such way that today’s body, the postmodern body, specifically the body of contemporary youth, as long as plural-narrative singularities into different territories or emotional environments such as, the home, the classroom, the neighborhood, the refuge, escape, recreation and entertainment places (disco- clubs, shopping malls, stadiums and gambling sites for racing cars) self-understands its own corporeality as a prostituted pornographic body: meat converted into consumer good in a coextensive relationship with a hedonistic ego. Body that in postmodern society, is caught between the logic of a world of life holder of spheres of value in which the private world can be expressed and systems of action that guide the actions of the social actors in public life. It is eally no more than the product of an audio visual pornographic culture that acts as the center and periphery of today’s man acting, the young contemporary transforming him into a being in inorganic relationship always with himself in ethical, aesthetic and existential terms, with the other and with other things.
Keywords:
References
ANÓNIMO. (1995). “La sexualidad victoriana”. En: Secretos de la pareja. Barcelona: Planeta DeAgostini.
ANÓNIMO. (1995). “La revolución sexual”. En: Secretos de la pareja. Barcelona: Planeta DeAgostini.
BOLK, Louis. (2006). Teoría de la retardación. Cali: Editorial Universidad del Valle.
CALDERONE, M. (1978). “Historical perspectives on the human sexuality movement: Hindsights, insights and foresighjts”. En: ROSENZWEIG, N.
PEARSELL, F. (Ed.). Sexual education for the health professional. New York: Grune & Stratton.
CERRUTI, B.S. (1992). Sociedad y sexualidad. En: Sexualidad humana. Aspectos para desarrollar docencia en educación sexual. Montevideo: Organización Panamericana de la Salud, Organización Mundial de la Salud.
CYRULNIK, Boris. (2004). Del gesto a la palabra. Barcelona: Editorial Gedisa.
DEL RÍO CHIRIBOGA, C. (1996). “Sida y enfermedades de transmisión sexual”. En: MCCARY, JC., MCCARY, S., ÁLVAREZ-GAYOU, JL., DEL RÍO.
CHIRIBOGA, C. (Ed.). Sexualidad humana. México: Suáres JL editores.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Felix. (1985). El anti Edipo. Barcelona: Editorial Paidós.
DOCUMENTO INÉDITO. (1995). Judeo-cristianismo y sexualidad. México: Instituto Mexicano de Sexología.
DOCUMENTO INÉDITO. (1995). La sexualidad en la historia. México: Instituto Mexicano de Sexología.
DOUGLAS, Nik & SLINGER, Penny. (1982). Secretos sexuales. Barcelona: Editorial Martínez Roca.
FOUCAULT, Michael. (2008). Historia de la sexualidad. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.
FROMM, Erich. (2009). La condición humana actual. Buenos Aires: Editorial Paidós.
JAEGER, Werner. (2001). Paideia. México: Editorial Fondo de Cultura Económica.
MASTERS, W., JOHNSON, V., KOLODNY, R. (1988). “Perspectivas de la sexualidad”. En: La sexualidad humana. La Habana: Editorial Científico Técnica.
MCLAREN, Peter. (1991). Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo. Buenos Aires: Editorial Aique.
NIETZSCHE, Friedrich. (2000). La genealogía de la moral. Buenos Aires: Editorial Biblioteca Nueva.
___________________. (2002). Schopenhauer como educador. Buenos Aires: Editorial Biblioteca Nueva.
___________________. (2002). El porvenir de nuestros centros educativos. Buenos Aires: Editorial Gradifco.
___________________. (2002). Así habló Zaratustra. Buenos Aires: Editorial Gradifco.
SALIÁN, Joaquín. (2000). Pedagogías del siglo XX. Barcelona: Editorial Cisspraxis.
VIGOTSKY, Lev. (1997). La imaginación en la infancia. Barcelona: Editorial Cisspraxis.