Authors
Abstract
Abstract. Objective. To understand the experiences of university students in the family and educational context from the tensions, changes and opportunities that were experienced during the confinement by COVID-19 in order to reflect on the experiences that families and educational institutions assumed since the pandemic started. Methodology. The methodology focuses on the research question How to understand the experiences of university students during the confinement by Covid-19 from the tensions, changes and opportunities that families and educational institutions experienced? with a qualitative design, including elements of grounded theory under the interpretive-hermeneutic paradigm, with categorical, open, axial and selective analysis to generate knowledge on this subject, through 4 phases. The instrument was a survey designed and applied online to 584 undergraduate and active university students in the academic period 2020-2 from 5 universities in the Caribbean Region in Colombia, from an emic position (voices of the
students) and with analysis of categories with the support of the DATAVIV application and from ethical-legal considerations using a Google Forms format. Results. the confinement affected the family and education contexts. The experiences manifested in a trend of negative emotions in the categories “Generates stress”, “Difficult adaptation to virtuality” and “Technical difficulties” complemented with emotions classified as positive such as the categories “Support for emotional stability” or “ Study is a positive motivating factor”. The level of stress that was generated in women was higher (76.1%) than in men (40%), which reflects a gender inequality related to the burden on the female role with domestic tasks and childcare. Conclusions. Family and education are sensitive to crisis situations and social and cultural changes, being scenarios of containment and emotional coping which require reflection around the historical moments of the 21st century. It is also important to highlight the affectation detected by women and their relationship with the assigned roles that allow this circumstance.
Keywords:
References
Arranz, E. (2004). Familia y desarrollo psicológico. Pearson Educación.
Ávila, R. y Dzib, D. L. B. (Coords.). (2020). Educación y literatura: ventanas emergentes en tiempos de COVID-19: Epifanía del saber. CCAT.
Bauman, Z. (2007), Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.
Calveiro, P. (2009). Familia y Poder. Libros de la Araucaria.
Chacón, F., Esteve, A., Cicerchia, R. y García, M. (2018). Construyendo identidades y analizando desigualdades. Familias y trayectorias de vida como objeto de como objeto de análisis en Europa y América, Siglos XVI-XXI. Centre d›Estudis Demogràfics.
Chaparro, L. y Alfonso, H. (2020). Impactó del COVID-19 en la violencia contra las mujeres. El caso de Bogotá (Colombia). Nova, 18(35), 113-117. https://bit.ly/3x2P5f8
Chehaibar, L. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemia. En H. Casanova (coord.). Educación y Pandemia. Una visión académica (pp.83-91). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: efectos económicos y sociales (Informe Especial COVID-19, n.º 1). Cepal. https://bit.ly/3D1839R
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal) y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef ). (2020). La ciudad y los derechos de niñas, niños y adolescentes. Desafíos n.º 23. Cepal, Unicef. https://bit.ly/3RLJ8eQ
Comisión Económica para América Latina (Cepal) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2020). Informe COVID-19: La Educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Cepal, Unesco. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-laeducacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Comisión Interamericana de Mujeres (2020). COVID-19 en la vida de las mujeres: razones para reconocer los impactos diferenciados. http://www.oas.org/es/cim/docs/ArgumentarioCOVID19-ES.pdf
Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), Consejería Presidencial para la equidad de la mujer (CPEM) y Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres (ONU Mujeres). (2020). Mujeres y Hombres: Brechas de género en Colombia. DANE, CPEM y ONU Mujeres. https://bit.ly/3BkPYCp
Estrada-Iguíniz, M. (2010). Convivencia forzosa: Experiencias familiares durante la emergencia sanitaria por el virus de la influenza humana A (H1N1) en la ciudad de México. Desacatos, (32), 109-118. https://bit.ly/3KTjCC0
Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres (2020). “COVID-19 en América Latina y el Caribe: cómo incorporar a las mujeres y la igualdad de género en la gestión de la respuesta a la crisis”, https://lac.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2020/03/covid-como-incorporar-a-las-mujeres-y-la-igualdad-de-género-en-lagestion-de-respuesta#view
Fondo Monetario Internacional (2020). Informes de perspectivas de la economía mundial. Fondo Monetario Internacional https://www.imf.org/es/Publications/WEO/Issues/2020/09/30/world-economicoutlook-october-2020
Gallego-Montes G. (2021). Implicaciones de la pandemia en los grupos familiares. Transición y tensiones. En Z. Cárdenas (Presidencia), VII Seminario Internacional de Familia: Familia en Tiempos Complejos de Transición y IV Congreso Internacional de Investigadores en Estudios de las Familias. IV Encuentro de La Red de Estudios Sobre Familias en México y América Latina. Universidad de Caldas, Manizales.
García, Y. (2008). Familias en Colombia transiciones hacia el siglo XXI. Universidad Simón Bolívar.
García-González, A. y Rodríguez-Zapata, D. (2021). Del salón al aula virtual: Las dificultades tecnológicas, económicas y de salud mental que afrontan los universitarios para el desarrollo de la educación remota en el marco de la pandemia del COVID-19. Cultura, Educación y Sociedad, 12(2), 205-222. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.12
Garduño, T. (2020). La pandemia y la utopía: Hacia nuevos paradigmas educativos. El Cotidiano, 35(221), 17-28. http://www.elcotidianoenlinea.com.mx/pdf/221.pdf
González-González, E. (2020). El coranovirus, ¿una crisis inédita?. En H. Casanova Cardiel (coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 203-208). Universidad Nacional Autónoma de México.
González-Velázquez, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Espacio I+ D, innovación más desarrollo, 9(25), 158-179. https://espacioimasd.unach.mx/index.php/Inicio/article/view/249
Granja, S. (11 de abril de 2020). Cuarentena: una oportunidad para fortalecer la familia. El Tiempo. https://bit.ly/3QhILYc
Grupo Banco Mundial (2020a). COVID-19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. https://thedocs.worldbank.org/en/doc/143771590756983343-0090022020/original/Covid19EducationSummaryesp.pdf
Grupo Banco Mundial (2020b). Perspectivas económicas mundiales. https://www.bancomundial.org/es/publication/global-economic-prospects
Herrera-Hugo, B. D., Cárdenas-Lata, B. J., Tapia-Segarra, J. I. y Calderón-Bustamante, K. N. (2021). Violencia intrafamiliar en tiempos de Covid-19: Una mirada actual. Polo del Conocimiento, 6(2), 1027-1038. file:///C:/Users/yolia/Downloads/2334-12556-2-PB.pdf
Inchausti, F., García-Poveda, N.,V., Prado-Abril, J. y Sánchez-Reales, S. (2020). La psicología clínica ante la pandemia COVID-19 en España. Clínica y Salud, 31(2), 105-107. DOI: http://ezproxy.unisimon.edu.co:2099/10.5093/clysa2020a11
Javakhishvili, J. D., Ardino, V., Bragesjö, M., Kazlauskas, E., Olff, M. & Schäfer, I. (2020). Traumainformed responses in addressing public mental health consequences of the COVID-19 pandemic: position paper of the European Society for Traumatic Stress Studies (ESTSS). European Journal of Psychotraumatology,11(1), 1780782. doi: 10.1080/20008198.2020.1780782
Johnson, M., Saletti-Cuesta, L. & Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25 (1),2447-2456. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.10472020
Lorente-Acosta, M. (2020). Violencia de género en tiempos de pandemia y confinamiento. Revista Española Médico Legal, 46(3), 139-145. DOI: 10.1016/j.reml.2020.05.005
Mateos-Casado, C. (2021). La pandemia en la sombra. Mujeres víctimas de violencia de género confinadas frente a una doble amenaza en la Covid-19. Historia y Comunicación Social, 26(SE), 107-119. https://doi.org/10.5209/hics.74246
Miguel, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
Montero-Medina, D., Bolívar-Guayacundo, M. O., Aguirre-Encalada, L. M. y Moreno-Estupiñán, A. (2020). Violencia intrafamiliar en el marco de la emergencia sanitaria por el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 261-267. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.316
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (OCDE). (2020). Aprovechar al máximo la tecnología para el aprendizaje y la formación en América Latina. OCDE. https://bit.ly/3BgFL99
Palacio, M. (2021). Familia meditaciones sociológicas en tiempos de Covid-19. En I Foro Nacional e Internacional sobre problemáticas sociales y reconstrucción social resiliente frente al contexto de la COVID 19. Manizales.
Panizo, G. (26 de abril de 2020). Opinión: el confinamiento, sus ventajas e inconvenientes. El Español como puente.
https://elecomopuente.org/opinion-el-confinamiento-sus-ventajas-e-in
Pineda, J. (2 de abril de 2020). Coronavirus: El sesgo de género en el cuidado. Noticias Universidad de los Andes. https://uniandes.edu.co/es/noticias/sociologia/coronavirus-el-sesgo-de-genero-en-elcuidado
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2021). Situación de los jóvenes en el mercado laboral tras un año de pandemia. https://www.co.undp.org/content/colombia/es/home/-sabias-que-/situacion-de-los-jovenes-en-el-mercado-laboral-tras-un-ano-de-pa.html
Puerta-Cortés, D. X. (2020). Percepción de riesgo frente al COVID 19: nuevos retos. Psicología desde el Caribe, 37(3), 7-10. https://bit.ly/3RFnokH
Puyana, Y. (2020). La Organización social del cuidado de niños, niñas y adolescentes en Colombia: experiencias urbanas. Pontificia Universidad Javeriana.
Ramacciotti, K. (2020). Cuidar en tiempo de pandemia. Descentrada, 4(2), 1-8. DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e126
Ramos, J. y Gómez, A. (2020). ¿Por qué los retos de la conciliación en tiempos de COVID-19 son todavía mayores para las mujeres? Ivielab, 1-10. https://bit.ly/3qhI06P
Ribeiro, M. (2012). La familia en Monterrey, Nuevo León, México. Cambio social y transición familiar. Latinoamericana de Estudios de Familia, 4, 31-55. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/4636
Rodríguez-Quiroga, A., Buiza, C., Álvarez de Mon, M. A. y Quintero, J. (2020). COVID-19 y salud mental. Medicine, 13(23), 1285-1322. https://doi.org/10.1016/j.med.2020.12.010
Romero, E. (2021). La lucha por la equidad de género en Latinoamérica y el Caribe, en el marco del COVID-19. InterNaciones, (21), 111-133. DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e126
Sánchez, L. C. y Callejas, A. (2020). Familia y universidad: participación de la familia en el contexto educativo universitario. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 47-67. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/2546
Serafim, A. P., Durães, R. S. S., Rocca, C. C. A., Gonçalves, P. D., Saffi, F., Cappellozza, A., Paulino, M., Dumaz-Diniz, R., Brissos, S., Brites, R., Alho, L., & Lotufo-Neto, F. (2021). Estudio exploratorio sobre el impacto psicológico del COVID-19 en la población brasileña en general. Plos ONE, 16(2),e0245868. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245868
Shockley, K. M., Clark, M. A., Dodd, H., & King, E. B. (2021). Work-family strategies during COVID-19: Examining gender dynamics among dual-earner couples with young children. Journal of Applied Psychology, 106(1), 15-28. https://doi.org/10.1037/apl0000857
Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. (2020). Información poblacional. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/content/poblacional/index.jsf
Trucco, D. y Palma, A. (Eds.). (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay (Documentos de Proyectos, LC/TS.2020/18). Cepal.
Valero, N., Vélez, M., Durán, A. y Portillo, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión?. Enfermería Investiga, 5(3),63-70. DOI: http://dx.doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020
Valle, M. E., Obregón, J. P. y Torres, L. E. (2021). Organización familiar durante el confinamiento en familias mexicanas. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(2), 120-139. https://doi.org/10.17151/ rlef.2021.13.2.7
Villafuerte, P. (19 de marzo de 2020). Educación en tiempos de pandemia: COVID-19 y equidad en el aprendizaje. Observatorio de Innovación Educativa, Tecnológico de Monterrey. https://bit.ly/3AWSMUX
Villavicencio, N. y Arce, P. (2021). Equilibrio entre conciliaciones familiares y satisfacción laboral de mujeres con trabajo remunerado durante la crisis sanitaria de 2020 en la ciudad de La Paz. Ajayu, 19(2), 286-315. https://bit.ly/3ewh7tk