DOI: 10.17151/rlef.2016.8.2
How to Cite
Ruíz Marín, L., & Hernández Prados, M. Ángeles. (2016). Family education. A bibliometric analysis. Latinoamericana De Estudios De Familia, 8, 9–25. https://doi.org/10.17151/rlef.2016.8.2

Authors

Laura Ruíz Marín
Universidad de Murcia
lauraruizmarin91@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-5434-8219
María Ángeles Hernández Prados
Universidad de Murcia
mangeles@um.es
http://orcid.org/0000-0002-3617-215X

Abstract

Objective. To carry out a retrospective descriptive bibliometric analysis of scientific studies published between 2000 and 2013 to understand and represent the evolution of the studies carried out in this field and to find out and to make public how the way in which parents educate their children is being studied. Methodology. The work was conducted from 50 articles that have been extracted from the ISOC database, and that were analyzed through a series of descriptors: year of publication, title, authorship profile, country, language and university participation. Results and conclusion. The family has always been the educational agent par excellence since the early years, but today it is in a situation of uncertainty not knowing how to educate their children, making the professionally coordinated training of parents more and more necessary.

Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la bibliometría. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.

Bartau, I., Maganto, J. y Etxeberría, J. (2004). Los programas de formación de padres: una experiencia educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 8, 1-17.

Díez, M.Á. (2002). Análisis bibliométrico sobre la depresión infantil en España. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3, 645-653.

Duch, Ll. (2004). Estaciones del laberinto. Ensayos de antropología. Barcelona, España: Herder.

Escorcia, T. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas (tesis de pregrado). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Gárate, A. y Ortega, P. (2013). Educar desde la precariedad, la otra educación posible. Baja California, México: CETYS Universidad Baja California.

García, L., Olivares, J. y Rosa, I. (1997). Un análisis bibliométrico sobre el entrenamiento a padres en España. Psicología Conductual, 7, 191-198.

López, H. (2004). Padres y alumnos ante el valor de la responsabilidad. Educatio Siglo XXI, 22, 187-205.

López, M.P. (2008). Efectos del aprendizaje cooperativo en las habilidades sociales, la educación intercultural y la violencia escolar: un estudio bibliométrico de 1997 a 2007 (tesis de posgrado). Universidad de Alicante, Alicante, España.

Ortega, P. y Mínguez, R. (2003). Familia y transmisión de valores. Teoría de la Educación, 15, 33-59.

Ricoy, M.C. y Feliz, T. (2002). Estrategias de intervención para la escuela de padres y madres. Educatio siglo XXI, 5, 171-197.

Rodríguez, L., López, J. y Rodríguez, F.J. (2009). Violencia doméstica: una revisión bibliográfica y bibliométrica. Psicothem, 21, 248-254.

Rodríguez, M.M. (2009). Análisis bibliométrico de terapia familiar y adicciones. Bilbao, España: Escuela Vasco-Navarra de Terapia Familiar.

Rueda, C.F. et al. (2005). Indicadores bibliométricos: origen, aplicación, contradicción y nuevas propuestas. Revista MedUNAB, 8, 29-36.

Ruíz de Osma, E. (2005). Indicadores bibliométricos. Sistemas de Información Balance de 12 Años de Jornadas y Perspectivas de Futuro, 1, 419-426.

Touriñan, J.M. (2005). Experiencia axiológica y educación en valores. De la estimación personal del valor al carácter patrimonial de la elección de valores. Revista Galego-Portuguesa de Psicología e Educación, 12, 9-43.

Vallejo, M. (2005). Estudio longitudinal de la producción española de tesis doctorales en la producción matemática (1975-2002) (tesis de posgrado). Universidad de Granada, Granada, España.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |