DOI: 10.17151/rlef.2019.11.1.4
How to Cite
Álvarez Berrío, J. A., Ramírez Correa, L. M., & Giraldo Hurtado, C. M. (2019). Motherhood and fatherhood: transforming practices of authority, comunication and binding closeness. Latinoamericana De Estudios De Familia, 11(1), 48–65. https://doi.org/10.17151/rlef.2019.11.1.4

Authors

Johana Andrea Álvarez Berrío
Corporación Universitaria Minuto de Dios
johitaudea@hotmail.com
http://orcid.org/0000-0001-6617-4159
Perfil Google Scholar
Lina Marcela Ramírez Correa
Universidad de Antioquía
saraisabella14@hotmail.com
http://orcid.org/0000-0002-6779-9414
Perfil Google Scholar
Cristina María Giraldo Hurtado
Universidad de Antioquia y Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria
cristina.giraldo62@tdea.edu.co
http://orcid.org/0000-0003-0975-8216
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective. This text recreates reflections on parenthood built by parents with children in the process of behavioral monitoring at the educational institution, contrasting their family history with the meaning of parenthood and the cultural and institutional demands that this role faces. Methodology. The qualitative methodology with hermeneutic phenomenological approach was applied, using the life stories and semi-structured in-depth interviews modality. Results and conclusion. The results were treated from the contributions of the matriztica culture, leading the authors to consider that there is a force in them emanating from love and care which calls them to transcend historical mandates, to enter into new conceptions of authority, communication and closeness.

Anderson, H. (1999). Conversación, lenguaje y posibilidades. Un enfoque posmoderno de la terapia. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu editores.

Arendt, H. (2006). Los orígenes del totalitarismo. Madrid, España: Alianza.

Bourdieu, P. (2012). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Buenos Aires, Argentina: Taurus.

Cantarelli, M. (2006). Después de la familia tipo, ¿qué? A propósito de Historias de familia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación Dirección Nacional de Gestión Curricular y Gestión Docente Área de Desarrollo Profesional Docente. Ciudad de Formosa.

Chavarría, M. (1997). Paternidad ayer, hoy y mañana. Revista Educación y Educadores, 1, 64-73. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/viewFile/445/583

Figueroa, J. (1996). Salud reproductiva. Nuevos desafíos. Lima, Perú: Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar nacimiento de la prisión. Ciudad de México, México: Editorial Siglo XXI.

Foucault, M. (1981). Espacios de poder. Madrid, España: La Piqueta.

Gergen, K. (1994). Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona: España. Paidós.

Irureta, K. (2016). Función paterna. Montevideo, Uruguay: Universidad de la República de Uruguay.

Kant, I. (2004). Tratado de Pedagogía. Revista Educación, 159.

Leal, F. y Marulanda, A. (2011). Paternar: un cambiante concepto. Revista Crianza humanizada, (128).

Luhmann, N. (1990). Soziologische Aufklärung. Konstruktivistische Perspektiven. Westdeutscher Verlag. Wiesbaden, Alemania: Luhmann.

Maldonado, M. y Micolta, A. (2003). Los nuevos Padres y las nuevas Madres. Cali, Colombia: Programa Editorial. Universidad del Valle.

Martin, C. (2005). La paternidad: controversias en torno de un problema público: Alto Consejo de la Población y la Familia. Revista de estudios de género: la ventana, 3 (22), 7-34.

Maturana, H. (1993). El sentido de lo humano. Santiago de Chile, Chile: Dolmen.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago de Chile, Chile: Dolmen.

Maturana, H. (2003). Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano desde el patriarcado a la democracia. Recuperado de http://matriztica.cl/wp-content/uploads/AmoryJuego.pdf

Moreno, N.D. (2013). Familias cambiantes, paternidad en crisis. Psicología desde el Caribe, 30 (1), 177-209. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/ viewFile/3719/3276

Moreno, D., Estévez, E., Murgui. S. y Musitu, G. (2006). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: el rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56012876010

Olavarría, J. (2001). Y todos querían ser (buenos) padres. Varones de Santiago de Chile en conflicto. Santiago de Chile, Chile: FLACSO-Chile.

Pearce, W.B. (1989). Comunicazione e condizione umana. Milán, Italia: Franco Angeli.

Pearce, W.B. (2010). Comunicación interpersonal. La construcción de mundos sociales. Bogotá, Colombia: Universidad Central.

Rodrigo, M.J. y Palacios, J. (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid, España: Alianza Editorial.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona, España: Ariel. Córcega.

Solé, C. y Parella, S. (2004). “Nuevas” expresiones de la maternidad. Las madres con carreras profesionales «exitosas». Recuperado de http://www.fes-sociologia.com/files/res/4/03.pdf

Solís, L. (2004). La parentalidad: desafío para tercer milenio: un homenaje internacional a Serge Lebovici. Ciudad de México, México: Manual Moderno.

Solís, L. (2014). Acerca de las bases psicoanalíticas del estudio de la parentalidad. Ciudad de México, México: GRAFO.

Unidad Educativa San Marcos de Envigado. (2016). Manual de Convivencia. Envigado, Colombia: Unidad Educativa San Marcos de Envigado.

Van Manen, M. (2003). Centrarse en la naturaleza de la experiencia vivida en investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona, España: Ideabooks.

Watzlawick, P., Jackson, D. y Beavin J. (1991). La teoría de la comunicación humana. Barcelona: España. Editorial Herder.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |