Authors
Abstract
Objective. This research project focused on understanding the construction of social representations about physical punishment used in parenting, based on the stories of a group of Colombian mothers and their teenage children. Methodology. The methodological approach used was qualitative, a non-probabilistic convenience sampling was carried out to choose 20 dyads (mother-child). A family characterization instrument and a semi-structured interview aimed at mothers and another directed to adolescents were applied. Results and conclusion. The study showed that most participants associated physical punishment with beating and described anger and sadness as emotional triggers referring the mother as the main punisher. In general, a high degree of acceptance towards the implementation of punishment is perceived and this reflects the validity and possible perpetuation of this practice in parenting.
Keywords:
References
Aguirre, A., Montoya, L. y Reyes, J. (2006). Crianza y castigo físico. En E. Aguirre. (Ed.), Diálogos 4. Discusiones en la Psicología Contemporánea (pp. 31-72). Bogotá D.C., Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Baron, R. y Byrne, D. (2005). Psicología Social. Madrid, España: Pearson Educación.
Benjet, C. & Kazdin, A. (2003). Spanking children: evidence and issues. Current Directions in Psychological Science, 12 (3), 99-103.
Buitrago, M.P., Guevara, M. y Cabrera, K. (2009). Las representaciones sociales de género y castigo y su incidencia en la corrección de los hijos. Educación y Educadores, 12 (3), 53-71.
Ley 1090 de 2006. (6 de septiembre), Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. Diario Oficial No. 46.383. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html
Diez, A. (2017). Más sobre la interpretación (II). Ideas y creencias. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37 (131), 127-143.
Domjan, M. (2010). Principios de aprendizaje y conducta. México D. F., México: Ed. Cengage Learning.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, F. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F., México: Mc Graw Hill.
Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y ATLAS.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16 (1), 103-122.
Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35 (1), 227-232.
Páramo, D. (2015). La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodología cualitativa de investigación científica. Pensamiento y Gestión, 39, 119-146.
Perea, R. (2006). La familia como contexto para un desarrollo saludable. Revista Española de Pedagogía, 64 (235), 417-428.
Pulido, S., Castro, J., Peña, M. y Ariza, D.P. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11 (1), 245-259.
Reeve, J. (2009). Motivación y emoción. México D.F., México: Ed. McGraw-Hill.
Sauceda, J., Olivo, N., Gutiérrez, J. y Maldonado, M. (2006). El castigo físico en la crianza de los hijos. Un estudio comparativo. Boletín Médico Hospital Infantil de México, 63 (6), 382-388.
Taylor, C.A., Al-Hiyari, R., Lee, S.J., Guerrero, L.W. & Bales, A. (2016). Beliefs and ideologies linked with approval of corporal punishment: a content analysis of online comments. Health Education Research, 31 (4), 563-575.
Thompson, E. (2002). Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: a meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 128 (4), 539-579.
Valladares, A. (2008). La familia. Una mirada desde la psicología. MediSur, 6 (1), 4-13.
UNESCO. (2007). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Recuperado de https://www.unisabana.edu.co/fileadmin/Archivos_de_usuario/Documentos/Documentos_Investigacion/Docs_Comite_Etica/UNESCO__Bioetica_y_Derechos_Humanos_2005_unisabana.pdf
Yubero, S., Larrañaga, E. y Blanco, A. (2007). Convivir con la violencia: un análisis desde la psicología y la educación de la violencia en nuestra sociedad. Cuenca, España: Universidad de Castilla – La Mancha.
Zuluaga, J. (2004). La familia como escenario para la construcción de ciudadanía: una perspectiva desde la socialización de la niñez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2 (1), 84-98.