Authors
Abstract
Objective: This study aims to evaluate parental mediation strategies in the use of digital technology and its relationship with sex
and age in adolescents aged 12 to 17 years who attend educational units in Cuenca. Methodology: The research approach was quantitative, with a descriptive and correlational scope and cross-sectional. For the sample, the database of the project “Hyperconnected Families: Parental mediation and the role of socio-emotional skills in the use of digital technology in adolescents in Cuenca” was partially used. The participants were 327 parents of adolescents who attend four educational institutions in Cuenca. Results: A predominance of enabling strategies was found, followed by a moderate use of monitoring strategies and low use of restrictive strategies. The influence of sex on the preference for certain strategies, with greater control and restriction on daughters than on sons. A negative correlation was found between adolescents’ age and the use of mediation strategies, indicating a lower use of these strategies as age increases. Conclusion: The importance of parental mediation strategies to balance risks and opportunities in the use of digital technologies by adolescents is highlighted, and differentiated patterns were identified according to sex and age. The findings provide a basis for designing more inclusive and effective strategies in educational, preventive, family and social contexts.
Keywords
References
Alpañés, E. (2024, 1 de junio). “Te falta calle”: ¿y si el problema no es el exceso de pantallas, sino el escaso tiempo al aire libre?. El País. https://onx.la/0a38f
Ballester, L., Orte, C., y Pozo, R. (2019). Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales de adolescentes y jóvenes. En C. Orte, L. Ballester y R. Pozo (Coords.). Vulnerabilidad y resistencia. Experiencias investigadoras en comercio sexual y prostitución (pp. 249-284). Universidad de las Islas Baleares. https://onx.la/ba040
Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A. y Oregui-Gonzalez, E. (2020). Mediación parental del uso de Internet desde una perspectiva de género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(1). https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e02.2075
Cabello-Hutt, T., Cabello, P. y Claro, M. (2018). Online opportunities and risks for children and adolescents: The role of digital skills, age, gender and parental mediation in Brazil. New media & society, 20(7), 2411-2431. https://doi.org/10.1177/1461444817724168
Calva-Nagua, D. X., Galarza-Schoenfeld, A. S. y Sare-Ochoa, F. I. (2019). Las redes sociales y las relaciones interpersonales de las nuevas generaciones de ecuatorianos. Revista Conrado, 15(66), 31-37. http://www.scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n66/1990-8644-rc-15-66-31.pdf
Campos Bandrés, I. O., y Arantegui Benedí, M. (2022). Exploration of parental mediation in the use of ICT and its correlation with the reading comprehension in pre-teen students. Lenguaje y textos, (55), 43-54. https://doi.org/10.4995/lyt.2022.15948
Duerager, A., y Livingstone, S. (2012). How can parents support children’s internet safety?. LSE Research Online: EU kids Online. https://n9.cl/ezl6f
Espín-Álvarez, E., y Freire-Muñoz, I. (2019). Relación entre el uso de internet para el entretenimiento y el aprendizaje escolar en estudiantes adolescentes del Ecuador. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 8(1), 138-157.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6999126
Fernández, J., Toro-Rivera, R. y Palacios-Madero, M. (2024). Competencias parentales y características sociodemográficas de progenitores de menores de instituciones educativas de Cuenca. Veritas & Research, 6(2), 167-178. https://n9.cl/jitxn
Garmendia Larrañaga, M. S., Martínez Fernández, G., Larrañaga Aizpuru, N., Jiménez Iglesias, E., Karrera Juarros, I., Casado del Río, M. Á., y Garitaonandia Garnacho, C. (2020). Las familias en la convergencia mediática: competencias, mediación, oportunidades y riesgos online. Resultados de la encuesta EU Kids Online a padres y madres de menores de 9 a 17 años en España. Junio-julio 2019. https://addi.ehu.es/handle/10810/49633
Harpe, S. E. (2015). How to analyze Likert and other rating scale data. Currents in pharmacy teaching and learning, 7(6), 836-850. https://onx.la/826ff
Livingstone, S., Mascheroni, G., Dreier, M., Chaudron, S., y La-gae, K. (2015). How parents of young children manage digital devices at home: The role of income, education and parental style. London: EU Kids Online, LSE. https://onx.la/a2185
López de Ayala, M. C., Ponte, C. y Martin-Nieto, R. (2021). Mediación parental y habilidades digitales de los adolescentes de la Comunidad de Madrid: competencias y desempeño. Revista Latina de Comunicación Social, (79). https://onx.la/1c01a
Martínez, G., Casado del Río, M. Á., y Garitaonandia Garnacho, C. (2020). Estrategias online de mediación parental en contextos familiares de España. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (28) 65, 67-76. https://doi.org/10.3916/C65-2020-06
Matthes, J., Thomas, M. F., Stevic, A. y Schmuck, D. (2021). Fighting over smartphones? Parents’ excessive smartphone use, lack of control over children’s use, and conflict. Computers in Human Behavior, 116, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106618
Molina, M. (2017), ¿Qué significa realmente el valor de p? Revista Pediátrica en Atención primaria, 19.37-81. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322017000500014
Moreno-López, N., González-Robles, A., Torres-Gómez, A., y Araya-Hernández, J. (2017). Alfabetización digital a padres de familia en el uso de las redes sociales. Alteridad, 12(1), 8-19. https://doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.01
Moreno-Carmona, N. D., Marín-Cortés, A., Cano-Bedoya, V. H., Sanabria-González, J. A., Jaramillo- Suarez, Á. M., y Ossa-Ossa, J. C. (2021). Mediaciones parentales y uso de internet por niños, niñas y adolescentes colombianos. Interdisciplinaria, 38(2), 275-290. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.18
Pacurucu-Pacurucu, A. L., Baculima-Bacuilima, J. L., Cordero-Cobos, L. C. y Freire-Pesántez, A. I.(2023). Competencias parentales en progenitores de adolescentes de colegios fiscales y particulares de Cuenca, Ecuador. Veritas y Research, 5(1), 70-80. https://n9.cl/nv9umk
Pastor Ruiz, Y., Martín Nieto, R., y Montes Vozmediano, M. (2019). Patrones de uso, control parental y acceso a la información de los adolescentes en la red. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(2), 995-1012. https://doi.org/10.5209/esmp.64821
Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C. y Torrecillas-Lacave, T. (2018). Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital. Comunicar, 26(56), 71–79. https://doi.org/10.3916/C56-2018-07
Rodrigo, M. y Palacios, J. (1998). Familia y Desarrollo Humano. Alianza Editorial.
Sagaró, N., y Zamora, L. (2020). Técnicas estadísticas para identificar posibles relaciones bivariadas. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación, 19(2), 1-23. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182020000200008
Sánchez-Valle, M., De-Frutos, B., y Vázquez-Barrio, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 25(53), 103-111. https://doi.org/10.3916/C53-2017-10
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S.y Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online.https://www.doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo Tinoco, C. (2008). Una aplicación de la prueba chicuadrado con SPSS. Industrial Data, 11(1). 73-77. https://www.redalyc.org/pdf/816/81611211011.pdf
Trujillo-Galeano, A., Andrade-García, L. A. y Puentes-Barcenas, K. K. (2023). Efectos de las prácticas de comunicación parental en las conductas internalizantes en adolescentes. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 15(1), 129-144. https://onx.la/69754
Trucco, D., y Palma, A. (2020). Infancia y adolescencia en la era digital: un informe comparativo de los estudios de Kids Online del Brasil, Chile, Costa Rica y el Uruguay. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/1eff220d-655d-475c-82bb-43fa20f41441/content
Trucco, D., Cabello, P., y Claro, M. (2022). Desigualdades y participación en la sociedad digital: experiencias en línea de niñas, niños y adolescentes en el Brasil y Chile. Revista de la CEPAL, 137,160-190. https://n9.cl/842i4
Yubero, S., Larrañaga, E., Navarro, R., y Elche, M. (2018). Padres, hijos e internet. Socialización familiar de la red. Universitas Psychologica, 17(2), 88-100. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/14561
Villanueva Blasco, V. J., y Serrano Bernal, S. (2019). Patrón de uso de internet y control parental de redes sociales como predictor de sexting en adolescentes: una perspectiva de género. Revista de Psicología y Educación, 14(1), 16-26. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.168
PDF (Español)
FLIP














