DOI: 10.17151/luaz.2023.57.9
How to Cite
Chicaiza Cifuentes, E. P., & Moncada Rangel, J. A. (2023). Human-wild mammal’s interaction at Angochagua, Imbabura province: environmental educational implications. Luna Azul, (57). https://doi.org/10.17151/luaz.2023.57.9

Authors

Erick Patricio Chicaiza Cifuentes
Universidad Técnica del Norte
heriko_23@hotmail.com
https://orcid.org/0009-0003-5293-688X
Perfil Google Scholar
José Alí Moncada Rangel
Universidad Técnica del Norte
jmoncada@utn.edu.eco
https://orcid.org/0000-0003-4132-0724
Perfil Google Scholar

Abstract

This work analyzes the interaction between people and wild mammals in the parish of Angochagua, Imbabura province (Ecuador), in order to propose an environmental educational program that contributes to the coexistence with these species. The research was carried out in two phases: 1) Characterization of human-wildlife interactions in the parish. 16 interviews were applied to 4 types of social actors in the locality: technicians or managers, community leaders, teachers and people affected by the interactions. A content analysis was carried out on the information collected and categories were constructed that characterize these relationships. 2) Educational design: an environmental educational program was developed that was validated by the judgment of three experts. The results showed the existence of interactions (sightings and attacks) with various elements of wildlife, especially with large mammals such as white-tailed deer (Odocoileus virginianus), tapir (Tapirus pinchaque), andean bear (Tremarctos ornatus) and cougar (Puma concolor), however, interactions with spectacled bear and cougar generates conflicts with the inhabitants. The proposed educational program includes four components: Community awareness and training, Environmental strategies in formal Education, Educommunication and Environmental Education for Sustainable Tourism. Educational processes to minimize the impacts of human-large mammal interactions must promote knowledge, appreciation and harmonious coexistence between different forms of life.

Alves, R. R. N. y Souto, W. M. S. (2015). Ethnozoology: A brief introduction. Ethnobiology and Conservation, 4, 1-13. https://doi.org/10.15451/ec2015-1-4.1-1-13

Andrade, M., Espinoza, G. y Moncada J. (2019). Percepción de actores clave acerca del conflicto ser humano-oso andino en la parroquia Plaza Gutiérrez, Íntag, Imbabura, Ecuador. Mammalia aequatorialis, 1, 43-50. https://doi.org/10.59763/mam.aeq.v1i.6

Bazantes, J., Revelo, N. y Moncada, J. (2018). Conflicto humano-oso andino (Tremarctos ornatus) en San Francisco de Sigsipamba, Provincia de Imbabura, Ecuador. Revista Mexicana de Mastozoología, 8(2), 81-95. https://doi.org/10.22201/ie.20074484e.2018.1.2.260

Blake, J. y Loiselle, B. (2018). Annual and spatial variation in composition and activity of terrestrial mammals on two replicate plots in lowland forest of eastern Ecuador. PeerJ, 6, e4241 https://doi.org/10.7717/peerj.4241

Caruso, N., Luengos, E. M., Lucherini, M., Guerisoli, M., Martínez, S. y Casanave, E. B. (2017). Carnívoros en el sudoeste de la provincia de Buenos Aires: ecología y conflictos con los ganaderos. RIA Revista de Investigaciones Agropecuarias, 43(2), 165-174.

Ceballos, G., Ehrlich, A. y Ehrlich, P. (2021). La aniquilación de la naturaleza. La extinción de aves y mamíferos por el ser humano. Océano.

Chamorro, A. (2022). Estado actual del venado de cola blanca (Odocoileus virginianus), mediante la aplicación del Fototrampeo en la parroquia de Angochagua, provincia de Imbabura (tesis de grado). Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Ibarra, Ecuador.

Crespo-Gascón, S. y Guerrero-Casado, J. (2019). The role of the spectacled bear (Tremarctos ornatus) as an umbrella species for Andean ecoregions. Wildlife Research, 46(2), 176-183. https://doi.org/10.1071/WR18056

Delgado, F. y Rist, S. (Eds.). (2016). Ciencias, diálogo de saberes y transdisciplinariedad. Aportes teórico-metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y del desarrollo. AGRUCO.

Espinoza, G., Andrade, M. G., Moncada, J. y Laguna, A. (2023). Conflicto humano-oso andino (Tremarctos ornatus) en la parroquia Plaza Gutiérrez, Cotacachi, Ecuador: percepción de los afectados y estrategias de mitigación. Axioma, 29, 19-26. https://doi.org/10.26621/ra.v1i29.923

Fang, W.-T., Hassan, A. y LePage, B. A, (2023). The living environmental education. Springer.

García, M. y Mena, P. (2021). Biodiversidad y Patrimonio Natural de Imbabura. Prefectura de Imbabura.

Garrido, A. M., Cottyn, H., Martínez-Medina, S., Wheatley, C., Sánchez, A., Kirshner, J., Cowie, H., Touza-Montero, J. y White, P. (2021). Oso, Osito ¿A Qué Venís? Andean Bear Conflict, Conservation, and Campesinos in the Colombian Páramos. Sustainability, 13, 10489. https://doi.org/10.3390/su131910489

Gavilánez, J., Cadena, A., Moncada, J., Laguna, A. y Cuamacás, D. (2024). Entre osos y pumas. Impactos de la interacción ser humano-fauna silvestre (Tremarctos ornatus - Puma concolor) en la parroquia Selva Alegre, provincia de Imbabura, Ecuador. En G. Pabón, L. Vásquez y P. Aguirre (Eds.), Relación Naturaleza-Cultura: Investigaciones universitarias y acción para la conservación (pp. 39-80). Cuvillier Verlag.

Gobierno Autónomo Descentralizado Parroquial de Angochagua. (2015). Plan de Desarrollo y Ordenamiento Territorial. Autor.

Guerrero-Casado, J. y Zambrano, R. (2020). The worrisome conservation status of ecosystems within the distribution range of the Spectacled Bear Tremarctos ornatus (Mammalia: Carnivora: Ursidae) in Ecuador. Journal of Threatened Taxa, 12(10), 16204-16209. https://doi.org/10.11609/jott.5517.12.10.16204-16209

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Hunn, E. (2011). Ethnozoology. En E. Anderson, D. Persall, H. Eugene y N. Turner (Eds.), Ethnobiology (pp. 83-96). Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118015872

Kopnina, H. y Cherniak, B. (2015). Cultivating a value for non-human interests through the convergence of animal welfare, animal rights, and deep ecology in environmental education. Education Sciences, 5(4), 363-379. https://doi.org/10.3390/educsci5040363

Lidicker, W. (2015). Mammalian conservation: scientific frontiers and socio-political pitfalls. Therya, 6(1), 1-10. https://doi.org/10.12933/therya-15-241

Lloro-Bidart, T. y Banschbach, V. S. (Eds.). (2019). Animals in Environmental Education. Interdisciplinary Approaches to Curriculum and Pedagogy. Springer.

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4, 167-179. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence=1

Macdonald, D. W. (2019). Mammal conservation: Old problems, new perspectives, transdisciplinarity, and the coming of age of conservation geopolitics. Annual Review of Environment and Resources, 44, 61-88. https://doi.org/10.1146/annurev-environ-101718-033039

Martínez-Medina, S., Cottyn, H., Garrido, A. M. y Kirshner, J. (2022). Osos vaqueros en el páramo incomún: hacia una conservación cosmopolítica del oso andino en el páramo de Chingaza, Colombia. Debates en Sociología, 54, 15-47. https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.202201.001

Mestanza-Ramón, C., Herrera, R. J., Chicaiza-Ortiz, C., Domínguez, I. y Mateo, R. G. (2021). Estimation of Current and Future Suitable Areas for Tapirus pinchaque in Ecuador. Sustainability, 13(20), 11486. https://doi.org/10.3390/su132011486

Muñoz, A. y Muñoz, P. (2016). Conflictos entre fauna silvestre y agricultura en Chile. Revista Agronomía y Forestal UC, 53, 10-17.

Pillaca, K. y Chamba, Y. (2021). Conflictos socioambientales en el Perú con la especie oso andino (Tremarctos ornatus): una revisión. Social Innova Sciences, 2(2), 29-41. https://doi.org/10.58720/sis.v2i2.51

Rivadeneira, G. S. (2022). Educación ambiental formal y no formal: concepciones sobre el oso andino, estudio de caso en la parroquia San Francisco de Sigsipamba del cantón Pimampiro (tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/8737

Rojas, A. y Soriano, P. (2018). El puma (Puma concolor) en un ambiente antropizado dentro de la Reserva de la Biósfera Barranca de Metztitlán, Hidalgo, México. En A. Ramírez y R. Pineda (Eds.), Ecología y Conservación de Fauna en Ambientes Antropizados (pp. 5-18). REFama-CONACyT-UAQ.

Sandoval, P. y Yánez, P. (2019). Aspectos biológicos y ecológicos del oso de anteojos (Tremarctos ornatus, Ursidae) en la zona andina de Ecuador y perspectivas para su conservación bajo el enfoque de especies paisaje. La Granja: Revista de Ciencias de la Vida, 30(2),19-27. https://doi.org/10.17163/lgr.n30.2019.02

Senbeto, T., Riechers, M., Kansky, R. y Fischer, J. (2021). Participatory scenario planning to facilitate human–wildlife coexistence. Conservation Biology, 35(6), 1957-1965. https://doi.org/10.1111/cobi.13725

Van Eeden, L., Crowther, M., Dickman, C., Macdonald, D., Ripple, W., Ritchie, E. y Newsome, T. (2018). Managing conflict between large carnivores and livestock. Conservation Biology, 32(1), 26-34. https://doi.org/10.1111/cobi.12959

Velarde, S. y Cruz, A. (2015). La fauna silvestre y su relación con el bienestar de tres comunidades de la Reserva de la Biosfera Sierra de Huautla, Morelos. Etnobiología, 13(1), 39-52.

Vélez-Liendo, X., Jackson, D., Espinosa, S., Ruiz-García, M., Castellanos, A. y Laguna, A. (2020). Andean Bear (Tremarctos ornatus). En V. Penteriani y M. Melletti, Bears of the World: Ecology, Conservation and Management (pp. 78-87). Cambridge University Press.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |