Authors
Abstract
Environmental education is a vital tool in psychoeducational intervention as it addresses psychosocial problematization based on community psychology and the psychology of sustainability. The program arises from an investigation with a quantitative approach of a descriptive, transversal and propositional type. The intervention proposal was based on a social diagnosis for the identification of practices and the profile of the participants (target population). Analysis of variance and comparison of means were performed to determine the differences between the sociodemographic variables. In conclusion, no statistically significant differences were found in terms of the analysis of gender and level of schooling of the respondents, but there were differences with respect to age groups and domestic practices. Based on the results of the diagnosis, a theoretical proposal was achieved for the design and implementation of an intervention program on environmental education for water care in the young population of the municipality of Cuernavaca, Morelos (Mexico), with the purpose of generating a practical strategy where the promotion of sustainable lifestyles and a water culture are taken into consideration.
Keywords:
References
Arcos-Guzmán, M. J. (2013). Formación de ciudadanía con adolescentes en situación de marginación del municipio de Cuernavaca, Morelos (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
Arévalo, D. A. (2004). Participación comunitaria y control social en el sistema de salud. Revista de Salud Pública, 6(2), 107-107.
Ariza, C. P., Toncel, L. Á. R. y Blanchar, J. S. (2017). La educación ambiental como estrategia global para la sustentabilidad. Boletín Redipe, 6(5), 64-70.
Ávila, M. E., Vera, A., Musitu, G. y Jiménez, T. I. (2009). Educación popular y promoción del bienestar. Trillas.
Berroeta, H. (2012). La intervención sociourbana del barrio las Canteras: Una experiencia desde la psicología ambiental comunitaria. Revista de Ciencias Sociales, 25, 78-95.
Betancourt, R., Guevara, L. N. y Fuentes, E. M. (2011). El taller como estrategia didáctica, sus fases y componentes para el desarrollo de un proceso de cualificación en el uso de tecnologías de la información y la comunicación (TIC) con docentes de lenguas extranjeras: caracterización y retos (tesis de licenciatura). Universidad de La Salle, Bogotá, Colombia.
Briceño-León, R. (1998). El contexto político de la participación comunitaria en América Latina. Cadernos de Saúde Pública, 14(Sup 2), 141-147.
Bronfman, M. y Gleizer, M. (1994). ¿Participación comunitaria: necesidad, excusa o estrategia? O de qué hablamos cuando hablamos de participación comunitaria. Cadernos de Saúde Pública, 10(1), 111-122.
Calixto-Flores, R. (2021). Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en educación ambiental. Educação e Pesquisa, 47, 1-20.
Cary, J. W. (2008). Influencing attitudes and changing consumers’ household water consumption behaviour. Water Science & Technology: Water Supply, 8(3), 325-330.
Corral-Verdugo, V. (2010). Psicología de la sustentabilidad. Trillas.
Corral-Verdugo, V., Pato, C. y Torres-Soto, N. (2021). Testing a tridimensional model of sustainable behavior: self-care, caring for others, and caring for the planet. Environ Dev Sustain, 23, 12867-12882. https://doi.org/10.1007/s10668-020-01189-9
Corral-Verdugo, V., Tapia-Fonllem, C., Fraijo-Sing, B., Mireles-Acosta, J. y Márquez-Ulloa, P. (2008). Orientación a la sustentabilidad como determinante de los estilos de vida sustentables: un estudio con una muestra mexicana. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 313-327.
Erten, S. (2021). Different perspectives on environmental education. ISRES.
Freeman, A. M. (2002). Environmental policy since Earth Day I: What have we gained? The Journal of Economic Perspectives, 16(1), 125-146.
Gomera, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. Universidad de Córdoba. https://studylib.es/doc/4546750/la-conciencia-ambiental-como-herramienta-para-la-educación
Gómez-Luna, E. (2013). Percepción de riesgos, participación comunitaria y conducta proambiental: Una propuesta de intervención (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
González-Gaudiano, E. J. (1994). Elementos estratégicos para el desarrollo de la Educación Ambiental en México (1ra. Reimp.). SEDESOL/INE.
Hoekstra, A. Y., Chapagain, A. K. y Mekonnen, M. M. (2005). Personal Water Footprint. http://waterfootprint.org/en/resources/interactive-tools/personal-water-footprint-calculator/personal-calculator-extended/
Holahan, C. J. (2012). Psicología ambiental. Un enfoque general. Limusa.
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. (2000). El proceso de evaluación de los factores psicosociales. http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/ Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/701a750/ntp_702.pdf
Jaime, H. (2001). La psicología ambiental: una alternativa de trabajo multidisciplinar. Poiésis, 2, 1-5. https://doi.org/10.21501/16920945.1087
Kyburz-Graber, R. (2013). Socioecological Approaches to Environmental Education and Research: A Paradigmatic Response to Behavioral Change Orientations. En International handbook of research on environmental education (pp. 23-32). Routledge.
Lafuente, R. y Moyano, E. (2011). Andalucía y el medio ambiente 2000-2010: 10 años del Ecobarómetro. Junta de Andalucía, Instituto de Estudios Sociales Avanzados (IESA/CSIC).
Lara-Ruiz, Á. (2013). Algunas orientaciones para evaluación de factores de riesgo psicosocial. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. http://publicaciones.srt.gob.ar/Publicaciones%20Ext/1017.pdf
Lee, C. C., Wang, C. W. y Ho, S. J. (2022). The dimension of green economy: Culture viewpoint. Economic Analysis and Policy, 74, 122-138. https://doi.org/10.1016/j.eap.2022.01.015
Louv, R. (2011). The nature principle: Human restoration and the end of nature-deficit disorder. Algonquin Books.
Lowe, B., Lynch, D. y Lowe, J. (2015) Reducing household water consumption: a social marketing approach. Journal of Marketing Management, 31(3-4), 378-408. https://doi.org/10.1080/0267257X.2014.971044
Montero, M. (1980). La Psicología Social y el desarrollo de las comunidades en América Latina. Revista Latinoamericana de Psicología, 12(1), 159-170. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80512113
Montero, M. (1984). La psicología comunitaria. Origen, principios y fundamentos teóricos. Revista Latinoamericana de Psicología, 16(3), 387-400.
Morales, D. y Gori, A. (2021). The Effect of Social Behavior on Residential Water Consumption. Water, 13(9), 1184-1202. https://doi.org/10.3390/w13091184
Morales, E. E., Gutiérrez, J. G., Nemiga, X. A. y Balderas, M. A. (2016). Educación ambiental popular para el manejo sustentable de recursos naturales en una localidad rural del subtrópico mexicano. Sociedade & Natureza, 28, 39-54.
Moreira-Segura, C., Araya-Rodríguez, F. y Charpentier-Esquivel, C. (2015). El agua como parte de la cultura de las comunidades rurales: un análisis para la cuenca del río San Carlos. Tecnología en Marcha, 28(2), 126-140.
Moser, G. (1998). Psicologia ambiental. Estudos de psicologia (Natal), 3, 121-130.
Moser, G. (2005). Psicologia Ambiental e estudos pessoas-ambiente: que tipo de colaboração multidisciplinar? Psicologia Usp, 16, 131-140.
Nazaripour, M. y Ravand, F. (2021). Providing a Model of Effective Components on Household Water Consumption Behavior. A Model for Consumption Improvement. Consumer Behavior Studies Journal, 8(3), 100-116.
Pastrana-Díaz, B. (2014). Violencia escolar: una metodología alternativa de intervención psicosocial (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
Pato, C. y Tamayo, A. (2007). Valores, creencias ambientales y comportamiento ecológico de ahorro de agua y energía. Revista de Psicología Social: International Journal of Social Psychology, 22(3), 245-253. http://dx.doi.org/10.1174/021347407782194407
Pérez-Franco, D., De Pro-Bueno A. y Pérez-Manzano A. (2018) Actitudes ambientales al final de la ESO. Un estudio diagnóstico con alumnos de Secundaria de la Región de Murcia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3), 1-17. 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3501
Pérez-Silva, N. (2015). Conductas agresivas de conductores de autos particulares de Cuernavaca: Una propuesta de intervención (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
Pérez-Vásquez, N. del S. y Arroyo-Tirado, J. A. (2022). Cultura ambiental a partir de la proyección social comunitaria como estrategia para la comprensión colectiva de la sustentabilidad. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 52, 283-302. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614274349016
Poblete-Trujillo, E. (2016). Educación ambiental y huella hídrica en Cuernavaca (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
Proyecto Jalda. (2008). Manual de técnicas participativas: Estudio de validación del desarrollo rural participativo basado en la conservación de suelos y aguas (10ª ed.). Serie Guías y Manuales, Sucre, Bolivia.
Revollo-Fernández, D. A., Rodríguez-Tapia, L., Mazari-Hiriart, M. y Espinosa-García, A. C. (2023). Behavior of household water consumption in Mexico during the COVID-19 pandemic. Water Policy, 25(7), 701-714.
Reyes, R. y Quispe, A. (2019). La conciencia ambiental de los jóvenes del CBTIs No. 61 de Huamantla, Tlaxcala, México. Congreso Internacional de Educación: Debates en Evaluación y Currículum. http://posgradoeducacionuatx.org/pdf2019/C028.pdf
Reyes-Álvarez, I., Sanabria-Ramos, G., Medina-Gondres, Z. y Báez-Dueñas, R. M. (1996). Metodología para la caracterización de la participación comunitaria en salud. Revista Cubana de Salud Pública, 22(1), 5-6.
Roth, E. (2000). Psicología ambiental: interfase entre conducta y naturaleza. Revista ciencia y cultura, 4(8), 63-78.
Sanabria-Ramos, G. (2001). Participación social y comunitaria: reflexiones. Revista Cubana de Salud Pública, 27(2), 89-95.
Sánchez, C., Rodríguez-Sánchez, C. y Sancho-Esper, F. (2023). Barriers and Motivators of Household Water-Conservation Behavior: A Bibliometric and Systematic Literature Review. Water, 15, 4114-4161. https://doi.org/10.3390/w15234114
Sánchez, L., Pérez, D., Alfonso, L., Castro, M., Sánchez, L. M., Van der Stuyft, P. y Kourí, G. (2008). Estrategia de educación popular para promover la participación comunitaria en la prevención del dengue en Cuba. Rev Panam Salud Pública, 24(1), 61-69.
Sauvé, L. (2014). Educación ambiental y ecociudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista Científica, 18(1), 12-23.
Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 261-278.
Schultz, W., Javey, S. y Sorokina, A. (2019). Social comparison as a tool to promote residential water conservation. Frontiers in Water, 1, 1-9. https://doi.org/10.3389/frwa.2019.00002
Scott, W. (2015). Education for sustainable development (ESD): A critical review of concept, potential and risk. Schooling for sustainable development in Europe, 47-70.
Seyranian, V., Sinatra, G. M. y Polikoff, M. S. (2015). Comparing communication strategies for reducing residential water consumption. Journal of Environmental Psychology, 41, 81-90.
Testa, F., Pretner, G., Iovino, R., Bianchi, G., Tessitore, S., & Iraldo, F. (2020). Drivers to green consumption: A systematic review. Environment, development and sustainability, 23, 4826-4880.
Toledo-Romaní, M. E., Baly-Gil, A., Ceballos-Ursula, E., Boelaert, M. y Van der Stuyft, P. (2006). Participación comunitaria en la prevención del dengue: un abordaje desde la perspectiva de los diferentes actores sociales. Salud Pública de México, 48(1), 39-44.
Torres, N. Y., Martínez, B., Rascón, F. G., Medina, J. A. y Reyna, L. A. (2022). Diseño y validación de la escala de conciencia ambiental (ECA) en niños de primaria. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 8(16), 139-157. https://doi.org/10.55560/ARETE.2022.16.8.7
Torres-Soto, N. Y., Corral-Verdugo, V. y Corral-Frías, N. S. (2022). The relationship between self-care, positive family environment, and human wellbeing. Wellbeing, Space and Society, 3, 100076. https://doi.org/10.1016/j.wss.2022.100076
Tréllez, E. (2015). Educación ambiental comunitaria en América Latina. Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe.
Ugalde, A. (1987). Las dimensiones ideológicas de la participación comunitaria en los programas de salud en Latinoamérica. Cuadernos Médicos Sociales, 41.
UNAM. (2018). Estudio sobre la protección de ríos, lagos y acuíferos desde la perspectiva de los derechos humanos, 2018. UNAM-CNDH. https://www.cndh.org.mx/sites/all/doc/Informes/Especiales/ SINTESIS_ESTUDIO_RIOS_LAGOS_ACUIFEROS.pdf
UNESCO. (2005). UNESCO and Sustainable Development. UNESCO.
Valentín-Guevara, S. C. (2014). Conducta antisocial en adolescentes de colonias marginadas: una metodología alternativa de intervención psicosocial (tesis de maestría no publicada). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
Wiesenfeld, E. (2001). La problemática ambiental desde la perspectiva psicosocial comunitaria: hacia una Psicología del cambio. Medio ambiente y comportamiento humano, 2(1), 1-19.
Wiesenfeld, E. y Sánchez, E. (2012). Participación, Pobreza y Políticas Públicas: 3P que Desafían la Psicología Ambiental Comunitaria (El caso de los Concejos Comunales de Venezuela). Psychosocial Intervention, 21(3), 225-243. http://psychosocial-intervention.elsevier.es
Wunderlich, S., St. George Freeman, S., Galindo, L., Brown, C. y Kumpel, E. (2021). Optimizing household water decisions for managing intermittent water supply in Mexico City. Environmental Science & Technology, 55(12), 8371-8381.