DOI: 10.17151/luaz.2016.43.14
How to Cite
Lozano Rivera, C. (2016). Anthropology and psychology: naturalism, minimalism and cognitivism. Revista Luna Azul (On Line), (43), 311–340. https://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.14

Authors

Camilo Lozano Rivera
Universidad de Caldas
camilo.lozano@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-2395-6684

Abstract

The analysis that this paper sketches aims to offer conceptual tools to approximate anthropology and cognitive psychology from a contemporary perspective. As a point of departure, considers that the ecological situation of any individual includes -by definition- social information that puts them in relation in an inevitable way. This condition does not allow considering individuals as self-contained entities. The paper critically discusses the profusion of terms and approaches to study of subjective realm in anthropology and, as a particular contribution to this subject, describes the links between social reference and origins of semiosis. Recently a partial solution to this theoretical impasse has been drawn in this field of research.

Baddeley, A. (2012). Working memory: theories, models, and controversies. Annual review of psychology, 63, 1-29.

Baldwin, D. A., & Moses, L. J. (1996). The ontogeny of social information gathering. Child Development, 67(5), 1915-1939.

Baumard, N (2002) Humanites Et Nature Humaine: Les sciences sociales et la philosophie face à la biologie contemporaine (neurosciences, éthologie, évolution). Université Paris IV. U.F.R. De Philosophie. Tesis de maestría no publicada.

Baumard, N. (2007). Une approche contractualiste des normes morales. Morale et évolution biologique: entre déterminisme et liberté, 64.

Baumard, N (2008) Introduction. En: Une Théorie naturaliste et mutualiste de la morale. École des hautes études en sciences sociales. Tesis doctoral no publicada. Pp. 7-23

Bender, A., Hutchins, E., & Medin, D. (2010). Anthropology in cognitive science. Topics in Cognitive Science, 2(3), 374-385.

Bloch, M (2005) Where did anthropology go? Or the need for "Human Nature". En: Essays on cultural transmission, ed. M. Bloch, pp. 1-19. Berg. Disponible en: http://www2.lse.ac.uk/PublicEvents/pdf/20050224-Bloch-Anthropology.pdf.

Bloch, M (2011) The Blob. Anthropology of this century. Disponible en: http://eprints.lse.ac.uk/38026/.

Boyer, P. (1995). Restricciones cognitivas sobre las representaciones culturales: ontologías naturales e ideas religiosas. En: Hirschfeld & Gelman (Comp.) (2002) Cartografía de la mente. La especificidad de dominio en la cognición y en la cultura, 2, 193-220.

Cacioppo, J & Berntson, G (2002) Social Neuroscience: General Introduction. En: Cacioppo, J et al (eds) Foundations in Social Neuroscience. Massachusetts Institute of Technology. Pp. 3-11.

Cornejo Valle, M. (2011). Perspectivas cognitivas sobre la religión: neointelectualismo y ontologización de la creencia religiosa en dos naturalismos enfrentados. Intersecciones en antropología, 12(1), 95-108.

Cosmides, L & Tooby, J (1992) Psychological foundations of culture. En libro: Barklow, J; Cosmides, L; Tooby, J (eds.) The Adapted Mind: Evolutionary psychology and the generation of culture. Oxford University press. New York.

Cosmides, L & Tooby, J (1997) Evolutionary Psychology: A primer. Consultado Mayo de 2012. University of California, Santa Barbara, Center for Evolutionary Psychology Web site: http://www.psych.ucsb.edu

Cosmides, L., & Tooby, J. (2002). Hacia una topografía de la mente: una introducción a la especificidad de dominio. En: L. Hirschfeld y S. Gelman (Comps.), Cartografía de la Mente, 23-67.

Crapanzano, V. (2008). Textualización, mistificación y el poder de la estructura. Revista de antropología social, (17), 49-72.

D'Andrade, R. G. (1981). The cultural part of cognition. Cognitive science, 5(3), 179-195.

Damasio, A (1999) El error de Descartes: la razón de las emociones. Buenos Aires: Paidós.

Darwin, Ch. (1859/2003) El origen de las especies. Ediciones Libertador. Buenos Aires.

Douglas, M. (1983). Los dos cuerpos. En. Símbolos naturales: exploraciones en cosmología, Buenos Aires: Alianza Editorial.

Dunbar, R.I.M (2003) The social brain: Mind, language and society in evolutionary perspective. Annual Review of Anthropology. 32. Pp. 163-81.

Elster, J (2005) En favor de los mecanismos. Sociológica, año 19, número 57, pp. 239-273, Enero-abril.

Español, S. (2007). Time and Movement in Symbol Formation. En J. Valsiner and A. Rosa (Eds.) The Cambridge Handbook of Socio-Cultural Psychology (pp. 238-255). New York: Cambridge University Press

Español, S. (2010) Interazione precoce. Una prospettiva vygotskijana a partire dagli schemi di Piaget, 25 anni dopo. Metis. Número monográfico in onore di Ángel Rivière. (Versión original en castellano) (primera parte). Metis, vol. 17, núm. 1, pp. 67-92.

Fodor, J. A. (1986). La modularidad de la mente: un ensayo sobre la psicología de las facultades. Madrid: Ediciones Morata.

Goodenough, W. H. (2003). In pursuit of culture. Annual Review of Anthropology, 32(1), 1-12.

Harris, M. (1976). History and significance of the emic/etic distinction. Annual Review of Anthropology, 329-350.

Ingold, T. (2012) Towards an ecology of materials. Annual Review of Anthropology. 41. Pp. 427-42.

Jacob, F. (2005). El juego de lo posible. Fondo de Cultura Económica. México.

Hutchins, E. (1995). Cognition in the Wild. Cambridge, MA: MIT press.

Kay, P., Berlin, B., & Merrifield, W. (1991). Biocultural implications of systems of color naming. Journal of Linguistic Anthropology, 1(1), 12-25.

Lévi-Strauss, C. (1964). El pensamiento salvaje. Fondo de Cultura Económica: México.

Lévi-Strauss, C. (1995). El análisis estructural en lingüística y en antropología. En: Antropología estructural, 75-95. Paidós: Barcelona.

Llinás, R (2003) El cerebro y el mito del yo: el papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos. Editorial Norma. Bogotá.

Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata. [Cap. 2: "El conductismo como programa de investigación"]

Rabinow, P. (2009) Pasos hacia un laboratorio antropológico. Revista de Antropología Experimental. Universidad de Jaén. Jaén. Pp. 137-151. Disponible en: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae.

Radcliffe-Brown, A. R. (1986). Estructura social. En: Estructura y función en la sociedad primitiva. España: Planeta-De Agostini.

Reynoso, C (1998) Corrientes en antropología contemporánea. Buenos Aires: Biblos.

Reynoso, C. (2011) Especificación epistemológica. En: Redes Sociales y Complejidad: modelos interdisciplinarios en la gestión sostenible de la sociedad y la cultura. Editorial SB. Buenos Aires. Pp. 23-30.

Reynoso, C. (2012b). A propósito de la muerte de la antropología: reporte de una autopsia demorada. Antropología y Ciencias Sociales, (10).

Reynoso, C. (2014). Lenguaje y pensamiento: Tácticas y estrategias del relativismo lingüístico. Buenos Aires: Editorial SB.

Rivière, A. (1999/2003). Desarrollo y educación: El papel de la educación en el diseño del desarrollo humano. En M. Belinchón, A. Rosa, M. Sotillo e I.

Marichalar (Eds.), Ángel Rivière. Obras escogidas, Vol III. Madrid: Panamericana. (pp.203-242).

Rosaldo, R. (2005). Reflexiones sobre la interdisciplinariedad. Revista de Antropología Social, 13, 197-215.

Rothchild, I. (2006). Induction, deduction, and the scientific method. In Society for the Study of Reproduction. Ohio: Case Western Reserve University.

Searle, J. (1997). La construcción de la realidad social. Paidós: Barcelona.

Searle, J. (2002) Why I am not a property dualist. Journal of Consciousness Studies, 9, No. 12, pp. 57-64.

Skinner, B.F (1974) Ciencia y Conducta Humana. Editorial Fontanella, Barcelona. Caps. III [Por qué actúan los organismos] pp. 53-71 y XIX [Conducta social] pp. 323-337.

Solcoff, K. (2012). Memoria episódica: Notas esenciales. En: El origen de la memoria episódica y de control de fuente: Su relación con las capacidades de teoría de la mente. Tesis doctoral. Departamento de Psicología Básica. Universidad Autónoma de Madrid. Pp. 17-49. Disponible en: http://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/10090/51658_solcoff_karina.pdf?sequence=1.

Sperber, D. (1985). Anthropology and psychology: Towards an epidemiology of representations. Man, 73-89.

Sperber, D (1988) El simbolismo en general. Anthropos. Barcelona.

Sperber, D (1994/2002) La modularidad del pensamiento y la epidemiología de las representaciones. En: Hirschfeld, L & Gelman, S (eds.) Cartografía de la mente: La especificidad de dominio en la cognición y en la cultura. Gedisa. Barcelona. Pp. 71-108.

Sperber, D (2005) Explicar la cultura: Un enfoque naturalista. España: Ediciones Morata.

Spiro, M (1996) Postmodernist Anthropology, Subjectivity, and Science: A Modernist Critique. Comparative Studies in Society and History, Vol. 38, No. 4, (Oct.), pp. 759-780.

Striano, T. & Rochat, P. (2000) Emergence of Selective Social Referencing in Infancy. INFANCY, 1(2), 253-264.

Tomasello, M (1999) Human adaptation for culture. Annual Review of Anthropology. 28. Pp. 509-29.

Tomasello, M. (2007). For human eyes only. The New York Times. January 13, 2007. Disponible en: http://www.nytimes.com/2007/01/13/opinion/13tomasello.html Consultado el 30 de Agosto de 2011.

Trnka, B. (1932), "Las tesis de 1929", en Joan A. Argente (1972/1980), pp. 30-63

Tulving, E. (1985). Memory and consciousness. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 26(1), 1.

Tyler, S. A. (Ed.). (1969). Preface. En: Cognitive anthropology: readings. New York: Holt, Rinehart and Winston. Pp. ix-x.

Valdés, D. (2005) La teoría de la mente y sus alteraciones en el espectro autista. En: Vásquez & Martínez (Coord.) Los trastornos generales del desarrollo una aproximación desde la práctica. Andalucía: Consejería de Educación. Pp. 26-73.

White, L (1982) La ciencia de la cultura: Un estudio sobre el hombre y la cización. Paidós. Buenos Aires.

Wilson, D. & Sperber, D. (2004). La teoría de la relevancia. Revista de investigación Lingüística, 7, 233-283.

Witherington, D. C. (2011). Taking emergence seriously: The centrality of circular causality for dynamic systems approaches to development. Human Development, 54(2), 66-92.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |