DOI: 10.17151/luaz.2018.46.17
How to Cite
Montoya Rendón, M. L. (2018). Environmental health, a cross-discipline under construction. Revista Luna Azul (On Line), (46), 331–349. https://doi.org/10.17151/luaz.2018.46.17

Authors

María Luisa Montoya Rendón
Universidad de Antioquia
mluisa.montoya@udea.edu.co

Abstract

In an increasingly interconnected, globalized and interdependent world, it has become more evident that environmental problems affect both the health of human beings and the health of ecosystems. This has been the object of discussion in different scenarios of the international, national, regional and local order, from which more laws have been generated which, in many cases, have not been effective to guarantee the fundamental right to enjoy a healthy environment, that is free of contaminants whose effects are not immediate but which prevail and undermine the possibility of existence of life on this planet where man is just another species. 

Environmental problems respond to multiple causes, but essentially to avarice, greed, selfishness and lack of self-awareness, awareness of other and awareness of the world. So, it is thought that all human beings, to some extent, are responsible for an increasing impossibility of life in this planet. This led the initiative for the development of the doctoral thesis entitled "Environmental Health as a Transversal Concept in Higher Education: A Way of Curricular environ-mentalization", from which, it is expected that, precisely from this level of the education, students , future graduates and decision makers are oriented to take into account the environmental variable in each and every one of their decisions, from personal to professional, to gradually permeate all instances in society, in search of the desired sustainable development. 

This article attempts to elucidate the reasons why and how environmental health was considered to be a cross-discipline in construction.

Asamblea Nacional Constituyente. Constitución política de Colombia. (1991). Colombia. Recuperado dede: http://www.registraduria.gov.co/IMG/pdf/constitucio-politica-colombia-1991.pdf.

Bergoglio, F. (2015). Carta Encíclica Laudato Si’ del Santo Padre Francisco sobre el Cuidado de la Casa Común. Recuperado de https://www.aciprensa.com/Docum/LaudatoSi.pdf.

Bermejo, P. M. (2003). Salud ambiental en el desarrollo de la sustentabilidad. Rev Cubana Hig Epidemiol, 41(2), 5.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial: Ética de lo humano compasión por la tierra. Madrid, España: Trotta S. A.

Calderón Llantén, C. E. (2010). Asesoría y asistencia técnica para la implementación del modelo de gestión administrativa para la ejecución de las competencias sectoriales en salud ambiental, a nivel central del Ministerio de la Protección Social y en las direcciones territoriales de salud. Bogotá, DC.

Congreso de la República de Colombia. Ley 30 de 1992, Pub. L. No. Ley 30 de 1992 (1992). Bogotá, DC, Colombia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85860_archivo_pdf.pdf.

Colombia Congreso de la República. Ley 100 de 1993, 1993 (1993). Colombia. Recuperado de http://www.colombia.com/actualidad/images/2008/leyes/ley100.pdf.

Colombia Congreso de la República. Ley 142 de 1993 (1993). Colombia. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=2752.

Colombia Congreso de la República. Ley 143 de 1994, Pub. L. No. 142 (1994). Colombia. Recuperado de http://www.upme.gov.co/Normatividad/Upme/Ley_143_1994.pdf.

Consejo Nacional de Política Económica y Social, C. Conpes 3550 de 2008, Pub. L. No. 3550 (2008). Colombia. Recuperado de http://www.minambiente.gov.co/images/normativa/conpes/2008/Conpes_3550_2008.pdf.

Convento de Arrábida. (1994). Carta de la transdisciplinariedad. Recuperado de http://www.filosofia.org/cod/c1994tra.htm.

Frumkin, H. (2010). Salud ambiental de lo global a lo local. México.

Galvão, L. A., Finkelman, J. & Henao, S. (2010). Determinantes ambientales y sociales de la salud. México.

Garza Almanza, V. & Cantú Martínez, P. C. (2002). Salud ambiental, con un enfoque de desarrollo sustentable. Revista Salud Pública y Nutrición, 3(3). Recuperado de http://www.bvsde.paho.org/bvsaia/e/fulltext/enfoque/enfoque.pdf.

González, E. M. (s.f.). Acerca de los conceptos que un profesional dedicado a la docencia universitaria podría saber. Medellín.

González, E. M. (2011a). Sobre la evaluación de la renovación curricular puesta en marcha desde 1997 en la Universidad de Antioquia. Uni/Pluri/Universidad, 11(3) Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7580342.

González, E. M. (2011b). Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento. Revista Discusiones Filosóficas, 18(18), 125–143. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/difil/v12n18/v12n18a06.pdf.

González, E. M., et al. (2012). PRACCIS: una estrategia didactica basada en la hermeneutica para la circulación del conocimiento o acerca del desarrollo de una prueba piloto. Revista Gestión y Ambiente, 15(1), 151–164. Recuperado de http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/4109/1/GonzalesElvia_2012_praccisdidactica.pdf.

Larrea Killinger, C. & Barreto, M. L. (2006). Salud ambiental urbana: aproximaciones antropológicas y epidemiológicas sobre la evaluación de un programa de alcantarillado en un contexto de grandes desigualdades sociales. Revistes Catalanes Amb Accés Obert (RACO), 22, 71–99. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/QuadernsICA/article/view/121043/201090.

Liberio, R. V. & Martínez Gómez, G. (Coords.) (2011). Educación Ambiental para la Sustentabilidad, Innovación, Transdisciplinariedad e Interculturalidad en Educación Superior. México. D.F. Recuperado de https://sociologia.chapingo.mx/programa/educacion-ambiental-para-la-sustentabilidad-innovacion-transdisciplinariedad-e-interculturalidad-en-educacion-superior/.

Luengo González, E. (2012). Interdisciplina y transdisciplina: aportes desde la investigación y la intervención social universitaria. Recuperado de https://formacionsocial.iteso.mx/documents/10901/0/D-200400-2.pdf/c25c322f-fd1e-47bf-be55-fa427f2cda6a.

Marañón Pimentel, B. (2014). Buen vivir y descolonialidad. México. Recuperado de http://ru.iiec.unam.mx/2470/13/buenvivir.pdf.

Martínez Castillo, R. (2006). Ambientalización pedagógica del currículo académico. Educación, 30(2), 31–45. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44030203.

Neira, M. (2015). Nuestras vidas dependen de la salud del planeta. Recuperado de http://www.who.int/mediacentre/commentaries/healthy-planet/es/.

Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad manifiesto. México. Recuperado de http://www.edgarmorin.org/descarga-libro-la-transdiciplinariedad-en-manifiesto.html.

Organización Panamericana de la Salud & Organizacion Mundial de la Salud. (2000). La salud y el ambiente en el desarollo sostenible. Washington, D.C. Recuperado de http://www1.paho.org/hq/dmdocuments/salud-ambiente-desarrollo-sostenible2000.pdf.

Organización Panamericana de la Salud, Organización Mundial de la Salud, Ministerio de Salud, Secretaría de Vigilancia Sanitaria & Fundación Oswaldo Cruz. (2009). Enfoques Ecosistémicos en Salud: Perspectivas para su adopción en Brasil y los países de América Latina. Brasilia.

Schütz, G., Hacon, S., Silva, H., Moreno Sánchez, A. R. & Nagatan, K. (2008). Principales marcos conceptuales aplicados para la evaluación de la salud ambiental mediante indicadores en América Latina y el Caribe. Rev Panam Salud Pública., 24(4), 276–285. Recuperado de http://www.scielosp.org/pdf/rpsp/v24n4/v24n4a08.pdf.

Ubiratan, D. (2011). Sustentabilidad y Transdisciplinariedad: un llamado a los científicos e ingenieros para lograr sociedades sustentables. Visión Docente Con-Ciencia, Septiembre (61).

Yassi, A., Kjellström, T., de Kok, T. & Guidotti, T. L. (2002). Salud ambiental básica. Organización Mundial de la Salud (Vol. 24). Recuperado de http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/yassi01.pdf.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |