Authors
Abstract
The right to prior consultation in Colombia is regulated by international conventions, ratified by law, regulated, and there is extensive jurisprudence of the high court on the issue. However, the materialization of prior consultation is hostile to indigenous communities who, despite knowing their written rights, must travel a difficult path to achieve their material recognition.
Through the analysis of two case studies -Emberas versus Muriel Mining Corporation in the sentences of the Constitutional Court, writ of amparo T 769 of 2009, and indigenous Cartama versus Gran Colombia Gold, writ of amparo T 438 of 2015- the actions of the State, the indigenous communities and the transnational companies will be analyzed through the triangulation of data and the socio-legal analysis of social participation facing mining extraction, and the actions of each of these actors regarding prior consultation in gold mining, will be questioned.
During the prior consultation process in the first case, it was verified that there were ‘pseudorepresentatives’ of the communities that were criminally sued due to the falseness in the representation. It was also verified that a pre-consultation was carried out with the Embera indigenous community from another municipality, Riosucio (Caldas), which was not part of the project in question.
In the second case, it is evident how transnational corporations subcontract with Colombian companies forming the triple alliance State, transnational corporations and local powers, that Boaventura de Sousa analyzes, and that authors such as Amparo Rodríguez and Cesar Rodríguez point out with examples in their books on prior consultation.
References
Congreso de la República de Colombia. (2015). Ley 1753. Todos por un nuevo país. Plan Nacional de Desarrollo. Bogotá, D.C.
Correa, Diana. (2010). Defensa del territorio Nasa frente a un parque nacional. Luna Azul, n. 30, enero/junio de 2010. Recuperado de Recuperado de http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742010000100006&lng=es&nrm=#p2 . Consultado en: 17 de agosto de 2014.
Corte Constitucional de Colombia. (2011). Sentencia C-366. Magistrado sustanciador: Luis Ernesto Vargas Silva.
Corte Constitucional de Colombia. (2009). Tutela T 769. p. 26. Magistrado Ponente: Dr. Nilson Pinilla Pinilla.
Corte Constitucional de Colombia. (2015). Tutela T 438. Magistrado Ponente: Jorge Ignacio Pretelt Chaljub.
El Espectador. (2014). La Colosa afectaría páramos del Tolima. Informe publicado por la ONG Colombia Solidarity Campaign. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/medio-ambiente/colosa-afectaria-paramos-del-tolima-articulo-466736
El Espectador. (2013). Decisión de Piedras de rechazar minería, en vilo. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/nacional/decision-de-piedras-de-rechazar-mineria-vilo-articulo-442744
El Espectador. (2013). Piedrunos dicen 'No' a megaminería. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/nacional/piedrunos-dicen-no-megamineria-articulo-436566
El Nuevo Día. (2016). Pregunta para consulta popular minera a consideración del Cabildo. Recuperado de http://www.elnuevodia.com.co/nuevodia/tolima/ibague/280039-pregunta-para-consulta-popular-minera-a-consideracion-del-cabildo#sthash.P4nI1oEM.dpuf
Escobar, Arturo. (1999). El final del salvaje, naturaleza, cultura y política en la antropología contemporánea. Bogotá, Instituto Colombiano de Antropología ICAN y Centro de Estudios de la Realidad Colombiana. CEREC: 110.
Organización de las Naciones Unidas, ONU. (2007). Declaración sobre los derechos de los pueblos indígenas. Recuperado de http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
Negrete, Rodrigo. (2012) La consulta previa en el filo de la navaja. Recuperado de http://www.razonpublica.com/index.php/politica-y-gobierno-temas-27/2770-la-consulta-previa-en-el-filo-de-la-navaja.html
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (1989). Convenio 169 sobre Pueblos Indígenas y Tribales. Ginebra.
Presidencia de la República de Colombia. (1998). Ley 1320. Por el cual se reglamenta la consulta previa con las comunidades indígenas y negras para la explotación de los recursos naturales dentro de su territorio. Bogotá: D.C., Diario Oficial No 43.340, del 15 de julio de 1998.
Rodríguez, Cesar. (2012). Etnicidad.gov. Los recursos naturales, los pueblos indígenas y el derecho a la consulta previa en los campos sociales minados. Colección De Justicia y Reino de los Países Bajos. Bogotá, Centro de estudios de Derecho, Justicia y Sociedad.
Rodríguez, Gloria Amparo. (2012). La consulta previa, un derecho fundamental de los pueblos indígenas y grupos étnicos de Colombia. Recuperado de http://uniciencia.ambientalex.info/infoCT/Conprederfunpueco.pdf
Rudas, Guillermo. (2010) citado por Andrade, Gonzalo. Medio ambiente. Estado de conocimiento de la biodiversidad en Colombia y sus amenazas, consideraciones para fortalecer la interacción ciencia y política. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/racefn/v35n137/v35n137a08.pdf
Semana Sostenible. (2016). La revolución antiminera de Ibagué. Recuperado de http://sostenibilidad.semana.com/medio-ambiente/articulo/la-consulta-popular-y-la-revolucion-antiminera-de-ibague/34666
Sousa-Santos, Boaventura. (1998). La globalización del derecho. Los nuevos caminos de la regulación y la emancipación. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Instituto Latinoamericano de Servicios Legales Alternativos ILSA.