DOI: 10.17151/luaz.2019.49.5
How to Cite
Castillo Figueroa, D., & Sáenz Jíménez, F. (2019). Experiences of environmental education for the conservation of the andean condor (Vultur Gryphus) in the province of Guavio, Cundinamarca (Colombia). Luna Azul, (49), 90–108. https://doi.org/10.17151/luaz.2019.49.5

Authors

Dennis Castillo Figueroa

Ecólogo y Biólogo. Pontificia Universidad Javeriana. Fundación Neotropical.

Pontificia Universidad Javeriana
dennis.castillof@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-4584-0762
Fausto Sáenz Jíménez

Biólogo, Candidato a Doctor Pontificia Universidad Javeriana

Pontificia Universidad Javeriana
saenzf@javeriana.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-2614-4478

Abstract

Introduction: The Andean Condor (Vultur gryphus) is important species both culturally and ecologically, however, several threats have led it to be in danger of extinction. In Colombia reintroduction strategies for this species have been made in several nuclei throughout the country  since 1989. Most sightings of the Andean Condor have been reported in places within the jurisdiction of Corpoguavio. It is necessary to conduct activities that show the relevance of the Andean Condor to establish its link with the communities in this region. This paper presents the results of an environmental education project carried out between Fundación Neotropical, Corpoguavio, teachers and children of the Municipality of Guavio (Cundinamarca). Objectives: To identify the children's previous ideas about the Andean Condor and sensitize them about its importance for the province. Materials and methods: Eight environmental education workshops were conducted for 213 students between 5 and 19 years old. The activities were focused on three phases: 1) inquiry of previous ideas of children about the Andean Condor; 2) explanation of the natural history, and ecological and cultural importance of this species; and 3) use of games and recreational activities as learning strategies. Results: The workshops revealed a great lack of knowledge about the life history features, biology and ecological functions of the Andean Condor. Conclusions: Educational actions can contribute to the change of attitudes, making the importance of species evident, not only within the ecosystem but also in terms of the benefits they provide to local communities. This paper provides a methodological framework to apply environmental education workshops about the Andean Condor, which can be used in other regions of the country where these activities have not been carried out.

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 50(2), 179–211.

Ajzen, I. y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Nueva Jersey: Prentince-Hall, Inc.

Avendaño, J. E., Bohórquez, C. I., Rosselli, L., Arzuza-Buelvas, D., Estela, F. A., Cuervo, A. M., Stiles, F. G…,. Renjifo, L. M. (2017). Lista de chequeo de las aves de Colombia: una síntesis del estado del co-nocimiento desde Hilty y Brown (1986). Ornitología Colombiana, 16.

BirdLife International. (2017). Vultur gryphus. The IUCN Red List of Threatened Species 2017. Recovered from https://www.iucnredlist.org/species/22697641/117360971.

Castillo-Figueroa, D., Cely-Gómez, M.A. y Sáenz-Jiménez, F. (2019). Educación ambiental, actitudes y conocimiento de comunidades rurales sobre Cóndor Andino en el páramo El Almorzadero (Santander, Colombia). Luna azul, 49, 70-89.

Collado, S., Staats, H. y Corraliza, J.A. (2013). Experiencing nature in children’s summer camps: affective, cognitive and behavioral consequences. J. Environ. Psychol., 33, 37–44.

Detjen, J. (1995). The Media's Role in Science Education, BioScience, (45), S58-S63.

Espejel-Rodríguez, A. y Flores-Hernández, A. (2017). Experiencias exitosas de educación ambiental en los jóvenes del bachillerato de Tlaxcala, México. Luna azul, 44, 294-315.

Flórez-Yepes, G.Y. (2015). La educación ambiental y el desarrollo sostenible en el contexto colombiano. Educare, 19(3), 1-12.

Forero, G. y Mahecha, A. (2006). Una estrategia de conservación en San Andrés Isla: proyectos escolares y valores en la educación ambiental. Gestión y ambiente, 9 (3), 79-91.

Fundación Neotropical. (2010). Evaluación Participativa del Estado Actual del Núcleo de Repoblación del Cóndor Andino en los Parques Nacionales Naturales de Chingaza y Puracé y el Resguardo Indígena de Chiles en el marco del Desarrollo del Programa Nacional para la Conservación del cóndor Andino en Colombia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial.

Galeano, P. y Giraldo, G. (2012). Educación ambiental como estrategia para la conservación de la quiropterofauna en el municipio de Chipatá (Santander). Infancias imágenes, 11(1), 68-79.

González-Gaudiano, E. (2007). Educación ambiental: trayectorias, rasgos y escenarios. México D.F., México: UANL, IINSO, Plaza y Valdez.

Gordillo, S. (2002). Proyecto educativo COPANACU (Cóndor Andino como patrimonio natural y cultural). Primer Congreso Internacional Patrimonio Cultural. Centro Cultural Canadá y Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.


Gordillo, S. (2014). La magia del cóndor, el cóndor como patrimonio natural-cultural. Córdoba, Argentina: Alta Córdoba Impresos.

Kuhlemeier, H., Van den Bergh, H. y Lagerweij, N. (1999). Environmental knowledge, attitudes, and behavior in Dutch secondary education. The journal of envirnomental education, 30(2), 4-14.

Lambertucci, S. (2007). Biología y conservación del Cóndor Andino (Vultur gryphus) en Argentina. Hornero, 22 (2), 149-158.

Lieberman, A., Rodríguez, J.V., Páez, J.M. y Wiley, J. (1993). The reintroduction of the Andean Condor into Colombia, South America: 1989- 1991. Oryx, 27, 83-90.

López del Toro, P., Andresen, E., Barraza, L. y Estrada, A. (2009). Attitudes and knowledge of shade-coffee farmers towards vertebrates and their ecological functions. Tropical Conservation Science, 2(3), 299-318.

Martínez, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Educare, 14(1), 97-111.

Medina, I. F. y Páramo, P. (2014). La investigación en educación ambiental en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista Colombiana de Educación, 66,55-72.

Molina-Jiménez, A. (2015). El dibujo infantil: Trazos, colores e historias que nos hacen reflexionar y aprender. Educare, 19(1), 167-182.

Möller, P., Muñoz-Pedreros, A. y Gi, C. (2004). Programa de educación ambiental y aves rapaces. En A. Muñoz-Pedreros., J. Rau. y J. Yáñez. (Eds), Aves Rapaces de Chile (pp.295-306). Valdivia, Chile: CEA Ediciones.

Olivares, A. (1963). Monografía del cóndor. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas Físicas y Naturales, 21-29.

Pérez-Zapata, J., Molano-Monsalve, C., Flores-Ochoa, J., Rendón-Vásquez, A. y Flórez, G. (2010). Diseño de material educativo para la enseñanza de la conservación del cóndor de los andes (Vultur gryphus). Luna Azul, 30, 197-203.

Plan de Desarrollo Turístico de la Provincia del Guavio. (Sin Fecha). Descripción de la provincia del Guavio. Recuperado de Link.

Quevedo, A., Salaman, P., Mayorquin, A., Osorno, N., Valle, H., Solarte, C., Reinoso, R…,. Verhelst. J. (2001). Loros amenazados de la Cordillera Central de los Andes de Colombia: una iniciativa de conservación basada en la investigación y la educación ambiental. Conservación colombiana, 1, 21-57.

Ramírez-Sánchez, N., Díaz-Murillo, M., Reyes-Harker, P y Cueca-González, O. (2011). Educación lúdica: una opción dentro de la educación ambiental en salud. Seguimiento de una experiencia rural colombiana sobre las geohelmintiasis. Revista Med, 19(1), 23-36.

Renjifo, L. M., Gómez, M. F., Velásquez-Tibatá, J., Amaya-Villarreal, A. M., Kattan, G. H., Amaya-Espinel, J. D., y Burbano-Girón, J. (2014). Libro rojo de aves de Colombia, Volumen I: bosques húmedos de los Andes y la costa Pacífica. Bogotá, Colombia: Editorial Pontificia Universidad Javeriana e Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.

Renjifo, L. M., Amaya-Villarreal, A.M., Burbano-Girón, J. y Velásquez-Tibatá, J. (2016). Libro rojo de aves de Colombia, Volumen II: Ecosistemas abiertos, secos, insulares, acuáticos continentales, marinos, tierras altas del Darién y Sierra Nevada de Santa Marta y bosques húmedos del centro, norte y oriente del país. Bogotá, Colombia Editorial Pontificia Universidad Javeriana e Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt.

Rodríguez-Villamil, D.C. (2017). Sobrevolando el mundo de las aves: una estrategia en la enseñanza y la conservación de las aves. Bio-grafia, 10(18), 63-73.

Rodríguez, C. L., Barrera-Rodríguez, M. y Ciri- León, F. (Eds). (2006). Programa Nacional para la Conservación del cóndor Andino en Colombia: Plan de Acción 2006 - 2016. Bogotá, Colombia: Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial – CORPOBOYACA.

Rozzi, R., Draguicevic, J., Arango, X., Sheriffs, M., Ippi, S., Anderson, C., Acevedo, M…,. Massardo, F. (2005). Desde la ciencia hacia la conservación: el programa de educación y ética ambiental del Parque Etnobotánico Omora. Ambiente y desarrollo de CIMPA, 21(2), 20-21.

Salaman, P., Quevedo, A., Mayorquín, A., Castaño, J., Flórez, P., Luna, J., López
Lanús, B…,. Verhelst, J. (2006). La educación ambiental y el Loro Orejiamarillo Ognorhynchus icterotis en Colombia. Conservación Colombiana, 2, 55-70.

Trombulak, S. C., Omland, K. S., Robinson, J. A., Lusk, J. J., Fleischner, T. L. Domroese, M. (2004). Principles of conservation biology: Recommended guidelines for conservation literacy from the Education Committee of the Society for Conservation Biology. Conservation Biology, 18, 1180–1190.

Torres, E. y Fernández, A. (2012). Instrumento para el análisis y evaluación de los conocimientos, actitudes y acciones hacia los murciélagos en la Mixteca poblana. Investigación ambiental, 4 (1), 4-18.

Vélez-Domínguez, M. (2002). Yakaira: Cóndor de los Andes. Colombia. [Documental].

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |