DOI: 10.17151/luaz.2019.48.9
How to Cite
Díaz Mendoza, C. ., & Prada Sánchez, K. . (2019). Significant environmental learning through the implementation of an environmental education model, case study : Educational Institution in Machado, Bolivar- Colombia. Revista Luna Azul (On Line), (48), 156–171. https://doi.org/10.17151/luaz.2019.48.9

Authors

Claudia Díaz Mendoza

Ingeniero Civil, Especialista en Ingeniería Sanitaria y Ambiental, Msc en Gestión y Auditoria Ambiental, Estudiante de Doctorado en Ingeniería. Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco Cartagena. Coordinación de Investigación de Programas Ambientales.

Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco Cartagena
cdiaz@tecnologicocomfenalco.edu.co
Katherine Prada Sánchez

Ingeniera Ambiental, Estudiantes de Especialización en Educación Ambiental. Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco. Cartagena, Colombia.

Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco Cartagena
ktmarps@gmail.com

Abstract

The project developed in the educational institution in Machado, Municipality of Arroyohondo in the Department of Bolivar, Colombia aimed to generate a significant environmental learning in children and adolescents in such a way that attitudes and behaviors are modified in situations that contribute to the deterioration and contamination of the environment. The knowledge acquired and the attitudinal and participatory changes displayed by the children and youngsters showed the positive results of working environmental education in a cross-curricular way in the Institutional Educational Project (PEI in Spanish), aimed at the conservation of resources and the training of people more committed and responsible with the environment. The participatory methodology included a planning, implementation, verification and continuous improvement process where, from the identification of the existing environmental conditions, the necessary guidelines to generate an environmental education program are established. As a result, the environmental baseline and the structuring of four programs on which the educational institution must work in environmental training are obtained.

Canovas C. (2002). Educación ambiental y cambio de valores en la sociedad.Observatorio medioambiental, 5, 357-364.

Castro A, cruz J, Ruiz L. (2009). Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza. Convergencia, revista de ciencias sociales. 50, pp. 53-382.

Congreso de la Republica de Colombia. (2012). Ley 1549 de 2012. Por Medio de la cual se fortalece la institucionalización de la Política Nacional de Educación Ambiental y su incorporación efectiva en el desarrollo territorial. Republica de Colombia. Recuperado de: Link

Esquema de Ordenamiento Territorial Arroyohondo- Bolívar “Ordenando Nuestro Desarrollo Hacia el Sigo XXI”. (2010). Republica de Colombia.

Flores R. (2012). Investigacion en educacion ambiental. Revista mexicana de investigacioneducativa. Mexico. Num 55, octubre- diciembre, 2012. Pp 1019-1033.

Mendoza, M. E. B. (2012). Política de educación ambiental en Colombia, 2002-2010. RIAA, 3(1), 89- 96.

Ministerio de la Protección Social. (2007). Decreto numero 1575 de 09 de Mayo. Por el cual se establece el Sistema para la Protección y Control de la Calidad del Agua para Consumo Humano. Republica de Colombia.

Vielma Vielma, E., & Salas, M. L. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. Educere, 3(9).

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |