How to Cite
Duque Quintero, S. P., Quintero Quintero, M. L., & Quintero, M. D. (2014). Environmental education in rural communities and popularization of the right to the conservation of natural environment: the case of the community of fishermen in the ayapel swamp- Colombia. Revista Luna Azul (On Line), (39), 6–24. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1757

Authors

Sandra Patricia Duque Quintero
Universidad de Antioquia
spatricia.duque@udea.edu.co
Marta Lucía Quintero Quintero
Universidad de Antioquia
mluciaquintero@udea.edu.co
Mónica Duque Quintero
Universidad de Antioquia
monicadu82@gmail.com

Abstract

This research article reflects on the issue of policy instruments and their ineffectiveness as the only tool to solve environmental problems, proposing as fundamental element the active participation of communities in the awareness and processes and in the exercise of actions to protect their rights to subsistence and environmental conservation. The overall objective of the research was to analyze the popularization of the right to the conservation of the natural environment as a strategy for environmental education in rural communities. Based on qualitative research, the reality of fishermen who survive from fishing in the swamp of Ayapel was interpreted and a methodological approach from symbolic interactionism was adopted, which enabled explaining environmental issues in the fishers’ community and their relationship with fishery resource conservation. Direct observation in the Ayapel Swamp and conversation with 20 fishermen in the area were used as techniques for data collection. From the experiences and realities observed in the fishing community in the Swamp of Ayapel (Colombia), it was possible to design, as a result of the investigation, an educational proposal articulated from dialogic pedagogy and didactics, in order to enable the sustainability of region ecosystems, identifying priorities for management of natural resources and the generation of cultural identity processes from the environment. It is concluded in this study that the popularization of law is a contribution in relation to environmental education as it starts from the idea of carrying out educational processes rooted in contexts and committed to the ideal of a decent life for all.

Aguilar, M. (1994). Introducción de la guía de educación ambiental sobre desarrollo sustentable. Colección Sociedad y Ambiente, 103, 15-18.

Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá: Autor.

Benayas, A. (1994). Evaluación de programas de educación ambiental. Boletín E. Órgano informativo de educadores ambientales. Educación Ambiental en Latinoamérica, 7, 4-9.

Corporación Autónoma Regional de los Valles del Sinú y San Jorge. (1998). Las fuentes de agua en Córdoba. Montería: Autor.

Dasgupta, P. (1992). Population, resources and poverty. Ambio, 21(1), 94-101.

Duque, S. & Quintero, M. (2012). La popularización del derecho en el consultorio jurídico: una apuesta por una educación jurídica con relevancia social. Revista Estudios de Derecho, 2, 45-63.

Freire, Pablo. (1973). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gadamer, Hans-Georg. (1993). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Gallopin, G. (1994). Mensajes para una nueva educación ambiental. Cuadernos Verdes de Villa de Leyva, 5(8), 16-32.

González, E. (2011). Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento. Discusiones Filosóficas, 12(18), 125-143.

Gracia, L., Marrugo, J. L. & Alvis, E. M. (2010). Contaminación por mercurio en humanos y peces en el municipio de Ayapel, Córdoba, Colombia, 2009. Rev. Fac. Nac. Salud Pública, 28(2), 118-124.

Grain. (1996). Hacia un régimen de derechos comunitarios sobre biodiversidad. Biodiversidad: sustento y cultura, XV(2), 54-59.

Kaplún, G. (1996). Repensar la educación a distancia desde la comunicación. Cuadernos de Diálogos, 23, 78-102.

López Medina, D. E. (2000). El derecho de los jueces. Bogotá: Legis-Uniandes.

Paden, M. et al. (1994). Guía de educación ambiental sobre desarrollo sustentable. Colección Sociedad y Ambiente, 7, 35-42. Presidente de la República. (1978). Decreto 1337 de 1978. Bogotá: Autor. Rizo, M. (2006). La psicología como fuente teórica de la comunicología. Breves reflexiones para explorar un espacio conceptual común. Andamios, 3(5),163-184.

Vélez, O. (1998). La bioprospección en territorios de Comunidades indígenas, negras y campesinas de Colombia. Informe Programa Semillas, Bogotá.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |