Authors
Abstract
Abstract
This article presents progress made in research regarding environmental educational theory and teaching methods as well as environmental law. Based on a specific case study, the possibility of putting into practice the concepts of eco-pedagogy, eco-citizenship and ecological societies, as well as interdisciplinarity, interculturality and knowledge dialogues, is analyzed. The methods used are social-legal research, participatory action Luna Azul ISSN 1909-2474 No. 37, julio - diciembre 2013 ©Universidad de Caldas 49 research and the ethnographic method. The result describes the active role of the environmental law students from Universidad de Caldas, and the indigenous communities and the rural populations in the Colombian Coffee Triangle in the development of such concepts and methods during the period comprised between February 2007 and December 2010, as a contribution to the strengthening of citizen participation and the defense of the rights of local communities. The article concludes that from education and environmental law it would be possible to contribute to the preservation of the biological and cultural diversity of the Coffee Triangle, especially in the protected areas and the indigenous reservations in such a way that at a long term, networks and public policies must have to be created to strengthen environmental governance in the territory.
Keywords:
References
Correa, Diana Magally. (2009). Memorias de la VII Convención de Medio Ambiente. Disponible en:
http://www.cubambiente.com/memorias/2009/02%20VII%20C ONGRESO%20EDUCACION%20AMBIENTAL
RESUMENES%20Y%20TRABAJOS.pdf (consulta realizada el 25 de julio de 2011).
De Sousa, Boaventura y Rodríguez, César A. (Eds.).(2007).El derecho y la globalización desde abajo. Hacia una legalidad cosmopolita. México: Antrophos.
El Espectador. (noviembre 29 de 2011). Colombia, entre los más afectados por el clima en el mundo. Redacción Ipad.Disponible en: http://www.elespectador.com/noticias/nacional/articulo313969-colombia-entre-los-mas-afectados-el-clima-elmundo
El Espectador. (Julio 20 de 2011).10 ideas para reconstruir a Colombia. ¿Qué se debe hacer para evitar una nueva tragedia ambiental? Coordinadores Pablo Correa y Carolina Gutiérrez. Entrevista con Margarita Astrálaga y Arturo Escobar. Disponible en: http://www.elespectador.com/noticias/nacional/articulo285708-10-ideas-reconstruir-colombia
Guber, Rosana. (2001).La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Leff, Enrique. (2004).Saber Ambiental. Sustentabilidad,racionalidad, complejidad y poder (4ª ed.). México, D.F.:Siglo XXI Editores, UNAM y PNUMA.
Maya, Augusto Ángel. (1996).El Reto de la vida. Bogotá: Ecofondo.
Morin, Edgar. (1984).Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos.
Organización de las Naciones Unidas. (1992).Convenio de Diversidad Biológica. Río de Janeiro.
Organización Internacional del Trabajo. Convenio 169: sobre Pueblos Indígenas y Tribales en Países Independientes. Art. 5, 6, 7.
Petev, Valentin. (1995).¿Cuál es el método? La metodología jurídica al umbral del siglo XXI. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Red Alma Máter. (2010). Paisaje cultural cafetero. Obtenido el 25 de julio de 2011, desde
http://www.almamater.edu.co/sitio/contenido-paisajecultural-cafetero-59.html
________. (s.f.). Ecorregión Eje Cafetero. Obtenido el 15 de septiembre de 2008, desde
http://www.almamater.edu.co/ecorregion_documentos.htm
Warat, Luis Alberto. (2004).Territórios desconhecidos. A procura surrealista pelos lugares do abandono do sentido e da reconstrução da subjetividade. Por quem cantam as Sereias. Informe sobre Ecociudadanía. Gênero e Direito. Florianópolis: Fundación Boiteux.