Authors
Abstract
Abstract
In most countries, women are discriminated against and are not taken into account in carrying out processes and decisions in any sphere, including environmental processes, despite of being the main administrators of the environmental resources from the domestic activities among the other multiple roles that they play at home. Due to this, the main objective of this work was to diminish the pressure of domestic labors over the Orotoy Luna Azul ISSN 1909-2474 No. 36, enero - junio 2013 ©Universidad de Caldas revista.luna.azúl. 2013; 36: 26-39 River, through the strengthening of the role of women as a social hub for the improvement of quality and environmentally healthy lifestyles. This work was developed by using different participatory action research techniques such as interviews, group meetings or workshops (environmental, production, health and social), and surveys. As a result it was found that the majority of the project participants did not know their rights as a woman, their importance into the environmental debate and their role as home administrators. Finally it was accomplished a woman empowerment as a leader into their family and community, with a new knowledge about potabilization, food production at home and solid waste management that foster a more friendly relationship with the environment.
Keywords:
References
Castellanos, G. (2011). La categoría de género y la educación superior: Una mirada a América Latina desde Colombia. La manzana de la discordia, 6(2), 25-40.
Domínguez, M. E. (2004). Equidad de género y diversidad en la educación colombiana. Revista Electrónica de Educación y Psicología, 1(2).
Fals Borda, O. (1996). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla. Bogotá: Tercer Mundo
Editores.
FAO. (2012). La OIT y la FAO trabajando en colaboración: Empleo rural y equidad de género. Revisado en: Septiembre de 2012. En web: http://www.fao-ilo.org/fao-ilo-gender/es/
Figueiredo, P. (2012). Women and water management intimes of climate change: participatory and inclusive
processes. Journal of Cleaner Production, 1-7.
Flores, E.; Montoya, J. y Suárez, D. (2009). Investigación-acción participativa en la educación latinoamericana: un mapa de otra parte del mundo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14, 289-308.
Gordo, Á. y Serrano, A. (coords.). (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid:
Pearson Educación, S.A. 313 p.
Instituto Nacional de las Mujeres. (2002). Mujeres, género y sustentabilidad: la experiencia de una zona marino-costera. México.
Kiptot, E. y Franzel S. (2012). Gender and agroforestry in Africa: a review of women’s participation. Agroforestry Systems, 84, 35-58.
Rico de Alonso, A.; Rodríguez, A. y Alonso, J. C. (2000). Equidad de género en educación en Colombia: políticas y prácticas. Papel Político, 11, 9-50.
Rukunuddin-A., M. y Laarman J. G. (2000). Gender Equity in Social Forestry Programs in Bangladesh. Human Ecology, 28(3), 433-450.
Torres-Mora, M. A.; Venegas-Rojas, M. A.; GutiérrezManrique, S. J.; Trujillo-González, J. M.; ustamanteCastiblanco, X.; Delgado-García, S. M.; Rojas-Bernal, J. A.; Tovar-Hernández, N. A.; Prada-Nagai, I. A. y Navas-Carvajal, E. E. (2011a). Proyecto 100 mujeres del río Orotoy, Metodología - 100 mujeres del río Orotoy. Universidad de los Llanos. 32 p.
________. (2011b). Caja de Saberes - 100 mujeres del río Orotoy. Universidad de los Llanos.
Venegas-Rojas, M. A.; Torres-Mora, M. A.; RangelMendoza, J. A.; Trujillo-González, J. M.; TovarHernández, N. A.; Murillo-Pacheco, J. I.; BustamanteCastiblanco, X.; Córdoba-Parrado, L.; Rojas-Bernal, J.A. y Delgado-García, S. M. (2011). Situación socioambiental de las veredas de la cuenca del río Orotoy, en los municipios de Acacías, Guamal y Castilla la Nueva, “Análisis de percepción líderes”. Universidad de los Llanos. 76 p.