Authors
Abstract
National policy for environmental education in Colombia set out the need for environmental research supporting models. In this sense, identification of trends, structure and patterns inside global research in Education for Sustainable Development (ESD) serve as a support for the subsequent formulation of actions that would meet this need. Thus this work proposes the application of a science-metric study of the ESD production which allowed identifying components inherent to its dynamics that have led ESD to a level of maturity as a science driven mainly from the impulse given by the Decade of Education for Sustainable Development by UNESCO.
Keywords:
References
Angulo, G., Meriño, L., Sepúlveda, J. y Charris, M. (2008). Diseño de un plan de transferencia de tecnologías en generación de energías para el departamento del Atlántico. Memorias I Congreso Internacional de Gestión Tecnológica e Innovación, Universidad Nacional, Bogotá.
Bramardi, S. J. (2000). Estrategias para el análisis de datos en la caracterización de recursos fitogenéticos. Tesis de Doctorado. Departamento de Estadística e Investigación Operativa - Universidad Politécnica de Valencia.
Charris, M., Becerra, L., Angulo, G. y Camacho, J. (2010). Identificación de socios estratégicos: metodologías basadas en redes sociales e informetría. VIII Congreso Iberoamericano de Indicadores de Ciencia y Tecnología. España.
Expósito, J. y Fernández, A. (2002). La productividad de la investigación sobre evaluación de programas educativos españoles 1975-2000. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 113-129. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/97531/93591.
Información Tecnológica. (2008). Las autocitas en artículos de revistas de corriente principal. Información tecnológica, 19(5), 1. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642008000500001&lng=es&tlng=es.
Ministerio de Educación Nacional y Ministerio de Medio Ambiente. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Recuperado de http://media.utp.edu.co/institutoambiental2011/archivos/proyecto-ciudadano-de-educacion-ambiental/1421politicanacionaldeeducaiconambiental.pdf.
Novo, M. y Bautista, M. J. (2012). Análisis de la incidencia de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en las revistas científicas españolas. Revista de educación, 358, 583-597.
Papadimitriou, F. y Kidman, G. (2012). Statistical and scientometric analysis of international research in geographical and environmental education. Journal of International Research in Geographical and Environmental Education, 21(1), 11-20. Recuperado de http://eprints.qut.edu.au/56067/2/56067.pdf.
Sepúlveda, J. (2011). Diseño de un modelo y desarrollo de ejercicios de vigilancia para la toma de decisiones tecnológicas en el área de energías renovables, en la región de Guipúzcoa-España. Tesis de Maestría. Universidad del Magdalena.
United Nations. (2007). Building science, technology and innovative systems for sustainable development in Africa. Recuperado de http://www.unep.org/training/programmes/Instructor%20Version/Part_2/Activities/Innovations_and_Technology/Environmentally_Sound_Technologies/Supplemental/Building_Science_and_Technology_Innovation_Systems.pdf.
Zitt, M. y Basselcoulard, E. (2008). Challenges for scientometric indicators: data demining, knowledge flow measurements and diversity issues. Journal of Ethics in Science and Environmental Politics, 8, 49-60.