How to Cite
Ospina O., L. E., & Murcia P., N. . (2007). Environmental imaginaries that radiate the University of Caldas. Revista Luna Azul (On Line), (25), 1 de 23. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1078

Authors

Luz Elena Ospina O.
Universidad de caldas
a@hotmail.com.co
Napoleón Murcia P.
Universidad de caldas
a@hotmail.com.co

Abstract

ABSTRACT
The present writing is based on the on—going study entitled "University environmental life. A construction based on daily life imaginaries", registered in the Vice—rectory or Research and Postgrades of the Universidad de Caldas in October 2006, which attempts to understand the daily university practices and perspectives regarding the environment. The project is centered on two sources of information: First, in documents whose contents concern the environmental actions within the institutional perimeter; the second source focuses on the thoughts, feelings and performances of the university community. The reading of documentary sources such as the Institutional educative project, the following of the Luna Azul Journal and the Research Catalogues of the Universidad de Caldas are taken as the first approach to the environmental imaginaries represented in categories under which the different understandings, comprehensions and intentions that accompany environmental dynamics in the Universidad de Caldas are grouped; reason for which, this article is centered on presenting these first approaches, analyzed from the radical, instituted and instituting imaginaries. In this revision, instituted imaginaries include: the environmental protection, the identification of the people in charge of environmental problems, the characterization of nature (animated and inanimated) and environmental education. Instituting imaginaries include: alternate education forms, which is to say, different from the traditional styles, interdependent relation of the human being and nature, imagination as a change potent, transformation and construction of the future, among others.

BLUM de B, C. (1993) Última oportunidad. Ministerio del Medio Ambiente. Cali – Colombia.

BRIONES, A, G. (1994). Incompatibilidad de paradigmas y compatibilidad de técnicas en ciencias sociales. En: Revista de Sociología 9, Departamento de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, Santiago, 1994, pp. 25-33.

CARRIZOSA, U.J. (1992) La política ambiental en Colombia. Desarrollo sostenible y democratización. Bogotá – Colombia, FESCOL y CEREC.

CASTORIADIS, C. (1997). Ontología de la creación. Bogota – Colombia. Servigraphic.

_______________. (1994). Los dominios del hombre: Las encrucijadas del laberinto. Barcelona – España. Gedisa.

_______________. (1983).La institución imaginaria de la sociedad, 1.Marxismo y teoría revolucionaria, 2.El imaginario social y la institución, Barcelona, Tusquets, 1983, 1989 [Traducción de Abtoni Vicens, vol. 1].

_______________. (1989).La institución imaginaria de la sociedad, 1.Marxismo y teoría revolucionaria, 2.El imaginario social y la institución, Barcelona, Tusquets, 1983, 1989 [Traducción de Marco-Aurelio Galmarini, vol.2].

______________. (1992) Psicoanálisis, proyecto y elucidación, Buenos Aires, Nueva Visión.

COLOMBIA. Presidencia de la República. Constitución Política de Colombia. Bogotá. Imprenta Nacional, 1991.

DECRETO Nº 1743 de agosto de 1994

ESCOBAR, J.C. (2000). Lo imaginario entre las ciencias sociales y a historia. Medellín – Colombia, EAFIT.

LEY 115 de 1994. Bogotá

MÁRQUEZ, G. (1998) Un enfoque de sistemas sobre al sostenibilidad. En: La gallina de los huevos de oro. Debate sobre el concepto de desarrollo sostenible. Ecofondo – Cerec. Santafé de Bogotá – Colombia.

MAYA, A. A. (1996) La fragilidad ambiental de la cultura. Universidad Nacional. Bogotá – Colombia.

NOGUERA, A. P. (1998) Escisión y reconciliación. Universidad Nacional de Colombia. Manizales - Colombia

RAMÍREZ, V. M. (1998) El concepto de desarrollo humano sostenible. En: La gallina de los huevos de oro. Debate sobre el concepto de desarrollo sostenible. Ecofondo – Cerec. Santafé de Bogotá – Colombia.

Universidad de Caldas. Proyecto Educativo Institucional. Manizales. Imprenta Universidad de Caldas, 1996 – 2010.

Fuentes de información institucional

Revistas Luna Azul 1995 – 2006

Catálogos de Investigación 1996 – 2006

Proyecto Educativo Institucional 1996 – 2010

Bases de datos de la Vicerrectoría de Investigaciones y Postgrados. U de C.

Informes finales de Investigaciones. Archivos. U de C.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |