Authors
Abstract
The role of Human Rights (HR) has begun to be explored in the discipline of design without delving into the perspective of professional designers. Faced with this gap, the objective of the research was to investigate the experience of a group of designers based on their knowledge, practical skills, training, and interest in design with a HR perspective. Exploratory research was established and a questionnaire with 15 items was designed to fulfil the research goal. The instrument was applied to 55 professional designers via Google Forms. The data obtained were processed by two types of analysis: descriptive statistical and qualitative from the content analysis with the support of the MAXQDA software. The results show that the participants: a) considered the idea of designing under a HR a novelty approach; b) reported being willing to explore this approach because of the relevance of HR and how they can be inserted into design practice; and c) recognized that they did not have the knowledge or training on the subject. It is concluded that it is important to generate proposals to implement HR in design practice which will also impact the training of designers.
References
https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/derechos-humanos-emx/article/viewFile/5117/4490
Aizenberg, E. y Van den Hoven, J. (2020). Designing for human rights in AI. Big Data & Society, 7(2). https//doi.org/2053951720949566
Amnistía Internacional. (2022). Actuemos por los Derechos Humanos en todo el mundo. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/paises/america/
Arias, A. (2015). Tesis sobre una teoría crítica de los Derechos Humanos. Open Insight, 6(9), 11-33.
Barocas, S. y Selbst, A. D. (2016). Big Data’s Disparate Impact. California Law Review, 104(3), 671-732.
Bedolla, D. (Coord.). (2022). Diseño y afectividad para fomentar bienestar integral. Universidad Autónoma Metropolitana.
Buchanan, R. (2001). Human dignity and human rights: Thoughts on the principles of humancentered design. Design issues, 17(3), 35-39. https://www.jstor.org/stable/1511799?seq=1
Celedón, R., Flores, N. y Jacob, R. (2021). Tribunalia. Aquí opino yo: Diseñando una herramienta de justicia amigable para niños, niñas y adolescentes. RChD: Creación y Pensamiento, 6(11), 1-14. DOI: 10.5354/0719-837X.2021.64726
Celorio, M. (2015). Ambivalencia de los derechos humanos: movilización y desmovilización social. En A. Estévez y D. Vázquez (Coords.), Derechos humanos y transformación política en contextos de violencia (pp. 353-380). FLACSO-UNAM.
Dorst, C. H., Kaldor, L., Klippan, L. y Watson, R. (2016). Designing for the common good. BIS publishers.
Estévez, A. y Vázquez, D. (2015). Derechos humanos y transformación política en contextos de violencia. FLACSO-UNAM.
Garduño, C. (2018). El diseño como libertad en práctica. Aalto University.
Giannoumis, G. A. y Stein, M. A. (2019). Conceptualizing universal design for the information society through a universal human rights lens. International Human Rights Law Review, 8(1), 38-66.
Hernández, I. (2021). Especialista en Diseño para retos sociales ¿sujeto, actor y agencia/agente? RChD: Creación y Pensamiento, 6(10), 1-15. https://doi.org/10.5354/0719-837X.2021.63945
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Kuper, A. (2005). Introduction: The Responsibilities Approach to Human Rights. En A. Kuper (Ed.), Global responsibilities: who must deliver on human rights? Routledge.
Martínez de la Peña, G. A. y López, R. I. (2019). Discapacidad, vida cotidiana y diseño: oportunidades para la acción. En N. J. C. Ortiz y G. D. Alatorre (Eds.), Innovación social y diseño (pp. 200-244). UNAM.
https://arquitectura.unam.mx/uploads/8/1/1/0/8110907/innovacion_social_y_disen%CC%83o.pdf
Mathiason, J. (2010). United Nations convention on the rights of persons with disabilities. Universal Design handbook (Second, pp. 5.1-5.6). McGraw-Hill.
Najibi, A (2020) Racial Discrimination in Face Recognition Technology. Blog, Science Policy, Special Edition: Science policy and social justice. Harvard University.
ONU. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Naciones Unidas. https://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Ortiz, J. C. y Alatorre, D. (Comps.). (2019). Innovación Social y Diseño. UNAM.
Ortiz-Nicolás, J. C. y Hernández-López, I. (2021). Diseñar con perspectiva de Derechos Humanos: una primera aproximación hacia un cambio de paradigma. Legado de Arquitectura y Diseño, 16(30), 102-113.
Ortiz, J. C., Encino, A. G., Garduño, C. y Zertuche, F. (2023). Hacia una agenda social del diseño: Diez retos para el contexto mexicano. Economía Creativa, 18. En Prensa.
Sánchez, D. M. (2018). Capítulo primero. Fundamentos teóricos para la protección de los derechos humanos positivizados en el proceso penal. En Los Derechos Humanos de las Víctimas del Delito: garantismo victimal. Editorial Flores.
Sieberns, A. (2017). Universal Design and Human Rights: The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD).
Suzor, N., Dragiewicz, M., Harris, B., Gillett, R., Burgess, J. y Van Geelen, T. (2019). Human rights by design: The responsibilities of social media platforms to address gender-based violence online. Policy & Internet, 11(1), 84-103.
Tunstall, E. (2011). Respectful design: a proposed journey of design education. ICOGRADA design education manifesto, pp. 132-135.
Vega-Gutiérrez, M. y Navaridas-Nalda, F. (2018). Formación en Derechos Humanos en la Educación Superior. Trabajo Social Global-Global Social Work, 8, 35-56. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v8i0.7432
Yeung, K., Howes, A. y Pogrebna, G. (2020). AI Governance by Human Rights–Centered Design, Deliberation, and Oversight: An End to Ethics Washing. Oxford Handbooks Online. Scholarly Research Reviews. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190067397.013.5