How to Cite
1.
Escobar Potes MP, Franco Peláez ZR, Duque Escobar JA. Self care: a comprenhensive education compromise in higher education. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2011 Jul. 1 [cited 2024 Nov. 24];16(2):132-46. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/1912

Authors

María Pilar Escobar Potes
Universidad de Caldas. Manizales
pilares@ucaldas.edu.co
Zoila Rosa Franco Peláez
Universidad de Caldas. Manizales
zoila.franco@ucaldas.edu.co
Jorge Alberto Duque Escobar
Universidad de Caldas. Manizales
jorge.duque_e@ucaldas.edu.co

Abstract

Objective: To discover the professors’ expressions related to self care in comprehensive education at Universidad de Caldas, Manizales, between 2008 and 2010. Method: An interpretive-qualitative study in which meaning and sense that comprehensive education has for the professors and their relation with self care, are investigated. Work unit: 34 professors; analysis unit: expressions provided by professors in focal groups. Informed consent from the participants was requested. Analysis categories: Being, knowledge, being aware of, acting and interacting. Findings and discussion: “I start from the supposition that it is the students’  negotiating ability which allows them to self-regulate. This capacity implies a human dimension because it is  a  requirement, as well as it is the cognitive ability, which must be integrated as a particular life condition to  work in  the complexity of cognitive and executive functions. The capacity to self-govern allows me to manage my own life  and place myself having all possibilities at hand.” It seems to be that the problem of self care  refers to the  conscience of what life, body, health, and welfare are all about, including all spheres that  constitute the  human beings. Conclusion: comprehensive education is achieved by means of an educational  process; it  indicates those actions directed to the future which educate and involve professors. This is to say  what  includes the way in which a person teaches. It allows the enrichment of committed people in the sense  that  they guide students towards the perfectionism of their qualities and virtues. Professors highlight the importance of their academic actions as an emulator for the students.

Colombia. Constitución Política de Colombia de 1991. [en línea] 2011 [citado 2011 Jun 30]. Disponible en URL: http://es.wikisource.org/wiki/Constituci%C3%B3n_de_Colombia_de_1991

Flacso. Módulo 1, parte 2. Determinantes sociales de la salud. [en línea] 2010 [citado 2010 sep 25]. Disponible en URL: http://salud.ciee.flacso.org.ar/files/flacso/pdf/Modulo1.pdf

Uribe T. El autocuidado y su papel en la promoción de la salud. [en línea] 2010 [citado 2011 May 30]. Disponible en URL: http://www.bvsde.paho.org/bvsacd/cd26/fulltexts/0467.pdf

Ferrater J. Diccionario de Filosofía. 2a Edición. Barcelona: Ariel; 2009.

Morin E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá D.C.: Republica de Colombia, Ministerio de Educación Nacional, UNESCO; 2000.

Vanegas J. El cuerpo a la luz de la fenomenología. Manizales: Universidad Autónoma de Manizales; 2001.

Acodesi – Flacsi. Propuesta educativa de la Compañía de Jesús. Bogotá; 1999.

Colombia. Ley 115 de 1994. [en línea] 2011 [citado 2011 Jun 30]. Disponible en URL: www.unal.edu.co/secretaria/normas/ex/L0115_94.pdf

Ivanovich Oparin A. El origen de la vida. Moscú: Principia Editores; 1923.

Neil R. Filosofía y ciencia del cuidado. En: Modelos y teorías en enfermería. Madrid: Elsevier Science; 2002.

Taylor S. La teoría enfermera del déficit de autocuidado. En: Modelos y teorías en enfermería. Madrid: Elsevier Science; 2002.

Núñez J. Las seis versiones de la bioética. Persona y Bioética 1998; 2(4). Santafé de Bogotá: Universidad de la Sabana.

Muñoz L, Ruiz C, Arias M. Prácticas de autocuidado de la salud de la mujer. En: Dimensiones del cuidado. Facultad de Enfermería. Universidad Nacional de Colombia; 1998.

Gómez R. La dignidad humana en el proceso salud enfermedad. Bogotá: Universidad Externado de Colombia; 2008.

Fakouri C. El modelo de introspección, cuidado y curación. En: Modelos y teorías en enfermería. Madrid: Elsevier Science; 2002.

Brennan B. Manos que curan. Santafé de Bogotá: Círculo de Lectores; 1991.

Mejía O. De la prehistoria a la medicina egipcia. Manizales: Universidad de Caldas; 1999.
Sistema OJS - Metabiblioteca |