DOI: 10.17151/eleu.2023.25.1.11
How to Cite
Guzmán Heredia, A., Mina Urrutia, T., & Gil Ríos, A. M. (2023). Intervention Methodology in Social Work: contributions for its analysis. Eleuthera, 25(1), 203–223. https://doi.org/10.17151/eleu.2023.25.1.11

Authors

Alejandra Guzmán Heredia
Universidad del Quindío
aguzmanh@uqvirtual.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-7249-1596
Perfil Google Scholar
Tatiana Mina Urrutia
Universidad del Quindío
tatiana.minau@uqvirtual.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-3500-5835
Perfil Google Scholar
Ana María Gil Ríos
Universidad del Quindío
amgil@uniquindio.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-6507-0195
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective: To carry out an approximation to the methodological dimension of the professional intervention of social workers in some cities of the Coffee Triangle area and the North of the Colombian Valley in order to contribute to its foundation. Methodology: Qualitative descriptive approach based on the grounded theory method. Results: Reflections on the theories, methods and privileged techniques in praxis were identified as main contributions to the intervention methodology, as well as strengths, difficulties, lessons learned and challenges that emerge from the professional experience. Conclusions: Contributions for the methodological dimension in professional intervention from various current professional experiences which contributes to the debates about contemporary professional praxis were recovered.

Agamben, G. (2011). Desnudez. (Ruvituso M & D´Meza, M. T, Trad.). Buenos Aires. Editorial Adriana Hidalgo. (Obra original publicada en 2009)

Restrepo-Ochoa, D. A. (2013). La teoría fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las representaciones sociales. CES Psicología, 6(1), 122-133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423539419008

Aquín, N., Custo, E. y Torres, E. (2012). El problema de la autonomía en el Trabajo Social. Plaza Pública. Revista de Trabajo Social, 5(8), 304-320.

Barreto Acosta, C., Benavides Erazo, J., Garavito Jiménez, A. y Gordillo Forero, N. (2003). Metodologías y métodos de trabajo social en 68 libros ubicados en bibliotecas de unidades académicas de trabajo social en Bogotá. Universidad de la Salle.

Castro-Guzmán, M., Reyna-Tejada, C. y Méndez-Cano, J. (2017). Metodología de Intervención en Trabajo Social. Casa Editora Shaad.

Carballeda, A. J. (2005). La intervención en lo social: exclusión e integración en los nuevos escenarios sociales. Paidós.

Cifuentes-Gil, R. M. ( 2004). Aportes para “leer” la intervención de Trabajo Social. En XVIII Seminario Latinoamericano de escuelas de Trabajo Social: La cuestión social y la formación profesional en Trabajo Social en contexto de las nuevas relaciones de poder y la diversidad Latinoamericana. Asociación Latinoamericana de Escuelas de Trabajo Social-ALAEITS, San José, Costa Rica.

Cifuentes-Gil, R. M (2009). Aportes para la reconfiguración de la intervención profesional en Trabajo Social. Tendencias y Retos, 1(14), 191-220

Cifuentes-Gil, R. M. (2011). Reconfiguración del Trabajo Social. Revista Trabajo Social, (11), 27-60.

De Robertis, C. (2006). Metodología de la intervención en trabajo social. Grupo Editorial Lumen Hvmanitas.

Duque, A. V. (2012). Didácticas sociales, Métodos educativos en trabajo social desde un modelo cogmocional vincular. Editorial Universidad de Caldas.

Fried, D. (2011). Processo generativo e práticas dialógicas. Nova Perspectiva Sistêmica, 20(41), 9-34.

Gergen, K. J. (2005). Construir la Realidad. El futuro de la psicoterapia. Paidós.

Gergen, K. J. (2007). Construccionismo social, aporte para el debate y la práctica. Ediciones Uniandes.

Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter.

Kisnerman, N. ([1996]1998). Pensar el Trabajo Social. Una introducción desde el construccionismo Lumen/ Hvmanitas.

McNamee, S. (1994). La investigación como actividad relacionalmente situada. Implicaciones éticas. Revista de terapia familiar feminista, 6(3), 69-83.

Mosquera-Rosero, C. (2005). Pluralismos epistemológicos: hacia la valorización teórica de los saberes de acción. Una reflexión desde la intervención social de la población afrocolombiana desplazada. Palimpsestvs. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/23224

Ordóñez Castillo, D. S. y Barahona Rojas, A. Y. (2021). Tendencias metodológicas de Trabajo Social individual y familiar: una mirada desde los estudiantes de Universidades de Bogotá-Colombia 2021. Boletín Electrónico Surá, (302). https://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/sura/sura-0302.pdf

Parola, R. N. (2020). Problematizando las prácticas preprofesionales en Trabajo Social. Desafíos y perspectivas. Prospectiva, (29), 73-88. https://doi.org/10.25100/prts.v0i29.8714

Peruzzaro, G. M. (2018). El método de intervención en Trabajo Social como ideología. Prospectiva, (26), 121-138. https://doi.org/10.25100/prts.v0i26.6018

Travi, B. (2006). La dimensión técnico-instrumental en Trabajo Social: reflexiones y propuestas acerca de la entrevista, la observación, en registro y el informe social. Editorial Espacio.

Universidad del Quindío. (2020). Sílabo Trabajo Social Contemporáneo. Programa de Trabajo Social.

Vélez-Restrepo, O. L. (2003). Reconfigurando el Trabajo Social. Perspectivas y tendencias contemporáneas. Editorial Espacio.

White, M. y Epston, D. (1990). Medios narrativos para fines terapéuticos. En Conferencia de aprendizaje transformador, Norton, Nueva York, Estados Unidos.

Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer: El sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Anthropos.
Sistema OJS - Metabiblioteca |