DOI: 10.17151/eleu.2021.23.1.15
How to Cite
Orellana Bravo, V. . (2021). Social work and the “Chilean October”. The questioning vocation of our professional history for the disciplinary challenges of the present. Eleuthera, 23(1), 283–301. https://doi.org/10.17151/eleu.2021.23.1.15

Authors

Víctor Orellana Bravo
Universidad de Chile
v.orellanabravo@gmail.com
http://orcid.org/0000-0002-1257-009X
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective. The article aims to carry out a theoretical and analytical reflection on Chilean Social Work and the challenges it faces regarding the special moment that the South American country is currently experiencing since October 2019, in which a cycle of confrontations within Chilean society starts. Methodology. To answer this question, the article makes use of the results of the author’s doctoral research to explore the historical experience of Reconceptualization based on historiographic keys extracted from the concept of history in Walter Benjamin. Results. There are explosive moments in our professional history that offer analytical keys to critically approach the challenges of the disciplinary 
present. Conclusions. The questioning vocation in certain historical periods, together with the commitment to the popular sectors, constitute two key elements to face the challenges of Chilean Social Work in the present.

Aedo, M., Rojas, J. y Solis, E. (1973). Algunos elementos para el estudio del proceso metodológico en la escuela de Trabajo Social de la Universidad Católica de Chile, durante los años 1965-1972 (memoria para optar al título de Asistente Social). Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Agacino, R. (2015). La contrarrevolución neoliberal chilena y la construcción política estratégica para el hoy. En F. Gaudichaud, Las fisuras del neoliberalismo chileno. Trabajo, crisis de la “democracia tutelada” y conflictos de clase (pp. 13-18). Santiago de Chile: Editorial Tiempo Robado.

Agacino, R. (2006). Hegemonía y contra hegemonía en una contrarrevolución neoliberal madura. La izquierda desconfiada, en el Chile post-Pinochet, Documento de trabajo, CLACSO. Buenos Aires: Argentina. Recuperado de www.plataforma-nexos.cl.

Aguayo, C., Cornejo, R. y López, T. (2018). Luces y sombras del Trabajo Social chileno. Memoria desde finales de la década del 1950 al 2000. Buenos Aires: Espacio.

Antezana, T., Maldini, M. y Muga, T. (1969). El alumnado de la Escuela de Servicio Social, Universidad Católica 1969: estudio descriptivo (memoria para optar al título de Asistente Social). Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Aylwin, N. y Rodríguez, V. (1971). “Qué es el Trabajo Social” en la actual perspectiva histórica. Revista de Trabajo Social UC, 1(2), 5-10.

Aylwin, N., Poblete, M. y Solar, M. (1970) Orientaciones para la acción del Trabajo Social. Revista de Trabajo Social UC, 1(1), 5-12.

Benjamin, W. Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, 1989.

Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes (No. 3). Madrid, España: Ediciones AKAL.

Cáceres, L (2015). De las luchas estudiantiles a las filas de la revolución. Historia del MUI en la Escuela de Servicio Social de la Universidad de Concepción. Escaparate Ediciones. Colegios de Trabajadores/ as Sociales de Chile.

Castañeda, P. y Salamé, A. (2014). Trabajo social chileno y dictadura militar. Memoria profesional y prácticas de olvido. Revista Trabajo Social, Escuela de Trabajo Social, PUC, (87), 3-12.

Castañeda, P. y Salamé, A. (2015). 90 años de Trabajo Social en Chile. Apuntes para una cronología. Revista Cuadernos de Trabajo Social, Nº 7.

Farah, J. (2010). La consolidación de un espíritu gremial. Nacimiento y primeros pasos del Colegio de Asistentes Sociales (1955-1965). En M. González (2010). Historias del Trabajo Social en Chile, 1925-2008. Contribuciones para nuevos relatos. Ediciones Técnicas de Educación Superior. Universidad Santo Tomás. 1° edición, Santiago de Chile.

Gaudichaud, F. (2015). Las fisuras del neoliberalismo chileno. Trabajo, crisis de la “democracia tutelada” y conflictos de clase. Santiago de Chile: Editorial Tiempo Robado.

González, M. (2010). Historias del Trabajo Social en Chile, 1925-2008. Contribuciones para nuevos relatos. Ediciones Técnicas de Educación Superior. Universidad Santo Tomás. 1° edición, Santiago de Chile.

Iamamoto, M. e Carvalho, R. (2014). Relações Sociais e Serviço Social no Brasil. Esboço de uma interpretação metodológica. São Paulo: Cortez Editora.

Illanes, M. A. (2010). Sus cuerpos mutuos. La “pedagogía crítica” de las trabajadoras sociales en el Chile de los 60 y 70. En: J. Pinto, Mujeres: historias chilenas del siglo XX. Santiago, LOM Ediciones;

Illanes, M. A. (2016). Participación Popular; una utopía política; otro Servicio Social, Chile, 1963-1965. En P. Vidal, Trabajo Social en Chile, un siglo de trayectoria. Santiago, RIL Editores, 29-60.

Illanes, M. A. (2009). Alicias ante el espejo. Trabajadoras sociales en busca de la participación. Chile en los sesenta. NOMADIAS, 0(9), 61-91;

Illanes, M. A. (2008). Las Prometeas. Servicio Social Mujeres, Chile Siglo XX. En S. Montecinos, (2008). Mujeres chilenas. Fragmentos de una Historia. Santiago, Editorial Catalonia, pp. 195-217.

López, T. (2014). El Camino Recorrido. Intervención Comunitaria: cómo es y cómo ha sido la experiencia de los trabajadores sociales chilenos. Santiago de Chile: Editorial Libros de mentira.

Lowy, M. (2005). Walter Benjamin: Aviso de Incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o conceito de história”. São Paulo: Boitempo Editorial.

Manns, P. (1972). Las Grandes Masacres. Santiago de Chile: Ed. Quimantú.

Matus, T., Aylwin, N. y Forttes, A. (2004). La Reinvención de la memoria. Indagación sobre el proceso de profesionalización del Trabajo Social chileno 1925-1965. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica.

Morales, P. (2015). “Sintiéndose “como en casa’…” Indagaciones sobre la experiencia de los primeros hombres que ingresaron a estudiar trabajo social en Chile. Revista Perspectivas, (26), 55-80.

Moreno, M. I., Rosselot, V. y Zarzar, M. (1973). Relación entre la formación universitaria y el desempeño profesional de los egresados en los años 1970, 1971 y 1972 de la Escuela de Trabajo Social (memoria para optar al título de Asistente Social). Escuela de Trabajo Socia, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Nattero, M. T. (1973). Taller, evolución de una experiencia pedagógica. Memoria para optar al título de Asistente Social, Escuela de Trabajo Social, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Netto, J. P. (2005). A Reconceituação: ainda viva, 40 anos depois. En N. Alayón, Trabajo Social latinoamericano: a 40 años de la Reconceptualización. Buenos Aires: Editorial Espacio.

Orellana, V. (2017). “Servicio Social busca respuestas”: Una aproximación desde la tradición marxista a la discusión registrada en las Revistas de Trabajo Social de la P. Universidad Católica de Chile (período 1970-1973). Revista Perspectivas, (29), 23-65.

Orellana, V., Marro, K., Panez, A., Vidal, P., Duriguetto, M. y Neves. V. (2019). Trabajo Social y luchas populares en Chile: análisis período 1970-1973. Revista Perspectivas, 32 (s.i.), 95-114.

Orellana, V. (2019). El eco de otras voces que dejaron de sonar. La Reconceptualización de la Escuela de Trabajo Social UC (tesis de doctorado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ–Brasil.

Pancani, D. (2010). Trabajo Social Solidario. El aporte del Colectivo de Trabajo Social en la década de los ’80. En M. González, Historias del Trabajo Social en Chile, 1925-2008. Contribuciones para nuevos relatos. Santiago de Chile: Ediciones Técnicas de Educación Superior. Universidad Santo Tomás.

Panez, A. y Orellana, V. (2016). Trabajo social y Reconceptualización en el Chile de la Unidad Popular: entrevista con Vicente de Paula Faleiros. Revista Electrónica de Trabajo Social, (13), 51-59. Quiroz, T. (1972). Algunas reflexiones acerca de los objetivos del Trabajo Social. Antecedentes que ubican el problema. Revista de Trabajo Social, 3(6),15-18

Vidal, P. (2016). Trabajo social en Chile. Un siglo de trayectoria. Santiago, RIL Editores.

Yazbek, C. y Iamamoto, M. (2019). Serviço Social na História: América Latina, África e Europa. São Paulo: Cortez Editora.
Sistema OJS - Metabiblioteca |