Authors
Abstract
Objective. Social historical reconstruction of the Ayotzinapa case from the perspective of Social Work intervention models. Methodology. Mixed, a qualitative, retrospective and hermeneutical study with key informants and other quantitative, cross-sectional and correlational research with an intentional selection of mobilization activists in favor of Ayotzinapa. Results. Disclosure of meanings from discourses and narratives of causal attribution of responsibility to the State for the enforced disappearance and genocide of 43 students, as well as relationships that determine the expectations of justice based on the expectations of honesty. Conclusion. The intersection device corresponds to a qualitative and quantitative diagnosis of the social representations of the Ayotzinapa case spread as a central axis of a public agenda.
Keywords:
References
Dehdezi, A. K. & Sardi, F. K. Q. (2016). The Role of Public Security in Society. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS), 2090-2096.
Espinoza, M. (2019). 43 de Ayotzinapa: imagen, signo y multitud. Discurso Visual, 43, 81-88.
Feáns, A. Á. (2015). Necrología incómoda de México: la náusea de los crímenes de Iguala. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD), 1(1), 181-185.
Fernández, A. M. (2015). Una mirada social general sobre el movimiento por Ayotzinapa. Teknokultura, 12 (2), 241-265.
Fernández, A. M. (2018). Crónica de una movilización anunciada: todos somos Ayotzinapa. Revista de Ciencias Sociales, 161, 25-41
Foucault, M. (2002). The archeology of knowledge. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Foucault, M. (2004). Watch and punish. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Foucault, M. (2005). The hermeneutics of the subject: lectures at the Collège de France, 1981-1982. Recovered from http://rebels-library.org/files/foucault_hermeneutics.pdf
Foucault, M. (2007). Birth of biopolitics. México D. F., Mexico: FCE.
Gómez, M. (2015a). Ayotzinapa de la crisis humanitaria a la crisis del Estado. El Cotidiano, 189, 50-59.
Gómez, G. V. (2015b). Derecho a la verdad: estudiantes desaparecidos en Ayotzinapa, México. Anuario de Derechos Humanos, (11), 107.
Gravante, T. (2018). Desaparición forzada y trauma cultural en México: el movimiento de Ayotzinapa. Convergencia, 25 (77), 13-28.
Gros, F., Foucault, M., Burchell, G., Ewald, F., Fontana, A. & Davidson, A. I. (2005). The Hermeneutics of the Subject: Lectures at the Collège de France, 1981–1982. New York: Palgrave Macmillan.
Grupo Interdisciplinario de Expertos Independientes –GEI–. (2015). Ayotzinapa, G. I. Investigación y primeras conclusiones de las desapariciones y homicidios de los normalistas de Ayotzinapa. Recuperado de https://www.oas.org/es/cidh/actividades/giei/GIEIboletin-2015-09-06.pdf.
Guerrero, L. F. (2007). Seguridad pública y prevención del delito en el Estado social de derecho. Especial comentario a la trascendencia de la educación. Díkaion, 16(1).
Martiny, M. L. y Reynoso, Z. O. (2016). Ayotzinapa: Nuestro Retrato Frente al Espejo. Acta Sociológica, 71, 167-193.
Objetivo en línea. (2015). Baltazar Garzón habla sobre la investigación de los 43 desaparecidos de Ayotzinapa Mexico. ⌠Video file⌡. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=zR9EW23ijtY
Pavón-Cuéllar, D. (2015). Ayotzinapa en la psicología: del sentimiento momentáneo al acontecimiento histórico. Teoría y Crítica de la Psicología, (5), 194-202.
Ramos, J. M. (2005). Seguridad ciudadana y la seguridad nacional en México: hacia un marco conceptual. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 47(194), 33-52.
Rivas, P. (2014). Todos somos Ayotzinapa. Educere, 18 (61), 577-588.
Robledo, C. y Velásquez, E. P. (2017). La desaparición de los 43 normalistas en México: una aproximación al análisis crítico del discurso en la prensa. rev. colomb. cienc. soc., 8 (2) 272- 570.
Santos, B de S. (2014). Carta a las y los jóvenes de México. La Jornada. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/2014/11/16/politica/009a1pol.
Schulz, C. (2015). Ayotzinapa / México: Documentación y análisis de un crimen a la luz de un marco jurídico internacional sobre la desaparición forzada. Berlín, Alemania: México vía Berlín e. V. y Partner Südmexikos e. V.
Slimovich, A. y Lay Arellano, I. T. (2018). La reacción ciudadana en la sociedad hipermediática contemporánea. El caso de la movilización por los estudiantes mexicanos desaparecidos de Ayotzinapa. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 7(13).
Taibi, P. S. (2016). La desaparición forzada de los normalistas de Ayotzinapa. Una tragedia para reflexionar desde la óptica del sistema interamericano de protección de los derechos humanos. Derecho y Justicia, (7), 97-126.
Tumas, V. & Janušauskas, A. (2017). New challenges for public security. Retrieved from https://repository.mruni.eu/handle/007/14914