How to Cite
Salazar Medina, M. (2009). Interpretation of the socio-symbolic context on life narratives in a group of drug addicts living on the streets, and their family dynamics withinthe venezuelan social context. Cultura Y Droga, 14(16), 33–60. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/culturaydroga/article/view/5429

Authors

Maritza Salazar Medina
Universidad de Carabobo
msalazar2004@gmail.com

Abstract

The following research was carried out in order to interpret the socio-symbolic context on life narratives of a group of drug addicts living on the streets, and their family dynamics within the Venezuelan social context from a subjective perspective. The qualitative methodology was used under the biographical modality of life narrative (Bertaux, 1981), as well as in-depth interview (Thompson, 1988). The interpretation dimension corresponds to the meaning that the informants give their narratives, associated with addictions, resulting in the following categories: family dynamics, meaning of living on the streets, dysfunctional family, family violence, peer pressure, experience as a preventive factor, within the limits of a theoretical construct immersed in the narrative (Salazar, 2003).

Aristiguetta, O. (2000). Familia y Fármacodependencia. Familia un Arte difícil. Caracas: Fundación Venezuela Positiva.

Bertaux, D. (1981). “Los Relatos de Vida en el Análisis Social I”. Revista Historia y Fuente Oral, 1: 87-96. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Bolívar, A. (2001). La Investigación Biográfica. Narrativa en Educación, Enfoque y Metodología. Madrid: Ediciones La Muralla.

Córdova, V. (1990). Historias de Vida. Caracas: Fondo Editorial Tropykos.

________. (1995). Hacia una Sociología de lo Vivido. Comisión de Estudios de Postgrado, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad Central de Venezuela. Caracas-Venezuela: Tropykos.

Delgado, P. (2000). Familia, Grupo y Sociedad: su Influencia en los Patrones de Uso y Abuso de Drogas. Familia un Arte Difícil. Venezuela: Gráficas Armitano.

Del Olmo, R. (1998). Drogas: Inquietudes e Interrogantes. Caracas: Fundación José Félix Ribas.

Durand, G. (1981). Las Estructuras Antropológicas de lo Imaginario. Madrid: Taurus.

Ferrarotti, F. (1991). La Historia y lo Cotidiano. Barcelona-España: Península.

________. (1997). Historia e Historias de Vida. Italia: Laterza. (Trad. Alejandro Moreno). Valencia: Universidad de Carabobo.

Galindo, J. (Coord.). (1998). “Técnicas de Investigación en Sociedad, Cultura y Comunicación”. Aceves, J.E.: La Historial Oral y de Vida: del Recurso Técnico a la Experiencia de Investigación. México: Addison Wesley Longman.

Gamella, J. y Álvarez, A. (1999). Las Rutas del Éxtasis. Barcelona: Ariel.

Mora, M. (2004). Relatos de Vida sobre el Consumo de Éxtasis en la Cotidianidad. Tesis de Pregrado. Facultad de Ciencias Jurídicas y Criminológicas. Escuela de Criminología. Universidad de los Andes, Mérida.

Muchielli, A. (2001). Diccionario de Métodos Cualitativos en Ciencias Humanas. Madrid-España. José Miguel Marinas y Pablo Marinas (trad.).

Organización de las Naciones Unidas. (2008). “Programa de las Naciones Unidas para la Fiscalización Internacional de Drogas (PNUFID)”. [Documento en línea] Disponible en: www.tni.org/detailpage.pntml?act.id=17997 [Consulta: 2008, diciembre 5].

________. (2008). “Se Incrementa el Uso de Drogas en el Mundo”. [Documento en línea] Disponible en: www.elsiglodetorreon.com.mex/noticia/360807.se-incrementa-el-uso-de-drogas-en-el-mundo-on.html [Consulta: 2008, diciembre 15] Organización de las Naciones Unidas (2008). Junta Internacional de Fiscalización de Estupefacientes decenio 1991-2000. Resolución 1.817. Consejo de Seguridad, Sesión 5907ª.

Piña, C. (1986). “Sobre las Historias de Vida y su Campo de Validez en las Ciencias Sociales”. Revista Paraguaya de Sociología, 67: 143-142.

Pujadas, M. (1992). El Método Biográfico: El Uso de las Historias de Vida en Ciencias Sociales. España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Plummer, K. (1989). Los Documentos Personales: Introducción a los Problemas y la Biografía del Método Humanista. Madrid: Siglo XXI.

Romo, N. (2001). Mujeres y drogas de síntesis. Género y riesgo en la cultura del baile. San Sebastián: Gráficas Lizarraga.

Salazar, M. (2003). Drogas y Acción Educativa. Historia de Vida de Luis Carlos. Tesis Doctoral. Doctorado en Educación. Valencia: Universidad de Carabobo, Facultad de Ciencias de la Educación.

________. (2004). De la Adicción a la Reincorporación Social. Historia de Vida – Visión Educativa. Valencia: Dirección de Medios y Publicaciones Universidad de Carabobo.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1990). Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación. Argentina: Paidós.

Thompson, P. (1988). La Voz del Pasado. Historia Oral Alfonso El Magnánimo. Institución Valenciana D’Estudis I Investigació. Joseph Domingo (Trad.). Valencia-España.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |