Abstract
This article analyzes category of vernacular knowledge within the sociometabolic relationship between community and water in Teotitlán del Valle to deepen in the understanding of the kosmos within the corpus and praxis complex (k-c-p) of the ethnoecological perspective. A critical analysis of four areas of opportunity of the concepts and methods of the k-c-p complex and its approach to traditional knowledge was carried out. The methodological design consisted of participant observation of the festivities, ritual ceremonies and daily activities of the community, comprehensive interviews with key community subjects in the relationship, and a participatory workshop with the drinking water committee. The community forms an organizational network with nodes and groups that carry out the relationship according to the use value and the social spaces of the community. The drinking water committee is one of the central groups to continue the relationship and its meaning: sharing water with human and non-human beings. They carry out work, ritual ceremonies and have a social code with which they manage water for use and enjoyment. There is a co-production between the community and water with which the subject is built through the transformation of nature, and vice versa.
References
Alarcón-Cháires, P. (2009). Etnoecología de los indígenas P’urhépecha. Una guía para el análisis de la apropiación de la naturaleza. Centro de Investigaciones en Ecosistemas-UNAM.https://www.funeralnatural.net/sites/default/files/articulo/archivo/etnopure.pdf
Alarcón-Cháires, P. (2019). Epistemologías otras. Conocimientos y saberes locales desde el pensamiento complejo (Tercera ed.). Tsíntani, AC/IIES, UNAM. https://www.academia.edu/39636716/EPISTEMOLOG%C3%8DAS_OTRAS_Conocimientos_y_saberes_locales_desde_el_pensamiento_complejo
Argueta, A. (1997). Epistemología e historia de las etnociencias: la construcción de las etnociencias de la naturaleza y el desarrollo de los saberes bioecológicos de los pueblos indígenas (tesis de maestría). Universidad Nacional Autónoma de México, México.
Argueta, A. (2011). El diálogo de saberes, una utopía realista. En A. Argueta, M. E. Corona y P. Hersch (Eds.), Saberes colectivos y diálogo de saberes en México (pp. 495-510). UNAM.https://www.crim.unam.mx/web/sites/default/files/Saberes%20colectivos%20y%20di%C3%A1logo%20de%20saberes.pdf
Argueta, A. (2016). Los saberes y las prácticas tradicionales: conceptos y propuestas para la construcción de un enorme campo transdisciplinario. En F. Delgado y S. Rist (Eds.), Ciencias, diálogo de saberes y transdisciplinariedad. Aportes teórico-metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y del desarrollo (pp. 169-188). Plural Editores.
Báez-Jorge, F. y Gómez, A. (2000). Los equilibrios del cielo y de la tierra. Cosmovisión de los nahuas de Chicontepec. Desacatos, (5), 79-94. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2000000300006&lng=es&tlng=es
Barabas, A. (2007). Dones, dueños y santos: ensayos sobre religiones en Oaxaca. Instituto Nacional de Antropología e Historia / Editorial Porrúa.
Barabas, A. (2015). Cosmovisiones, mitologías y rituales de los pueblos indígenas de Oaxaca. En A. Gámez y A. López-Austin (Coords.), Cosmovisión mesoamericana: reflexiones, polémicas y etnografías (pp. 247-272). FCE, Colmex, FHA, BUAP.
Barreto, M., Simon, B., Marquete, V., Souza, R., Girardon-Perlini, N. y Marcon, S. (2021). Theoretical sampling process in a Straussian Grounded Theory study. Revista de la Escola Enfermagen da USP, 1(9). https://doi.org/10.1590/1980-220XREEUSP-2021-0212
Barros, F., De Sousa, F., De Andrade, J., Ramos, F. y Vieira-da-Silva, C. (2021). Ethnoecology of miriti (Mauritia flexuosa, L.f.) fruit extraction in the Brazilian Amazon: knowledge and practices of riverine peoples contribute to the biodiversity conservation. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 17(3), 1-14. https://doi.org/10.1186/s13002-020-00430-z
Beaucage, P. (2000). La etnociencia, su desarrollo y sus problemas actuales. Cronos, 3(1), 47-92. https://digital.csic.es/bitstream/10261/101177/1/Cronos_3_1_2000_47-92.pdf
Broda, J. (2016). El agua en la cosmovisión Mesoamericana. En J. Martínez y D. Murillo (Coords.), Agua en la cosmovisión de los pueblos indígenas en México (pp. 13-28). Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales-Comisión Nacional del Agua, México. https://n9.cl/882dh
Denzin N. y Lincoln, I. (2011). Introducción General. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En El campo de la investigación cualitativa (pp. 43-101).Gedisa.
Descola, P. (2011). Más allá de la Naturaleza y la cultura. En L. Montenegro (Ed.), Cultura y Naturaleza (pp. 75-96). Jardín Botánico de Bogotá, José Celestino Mutis.
Echeverría, B. (2010). Definición de la cultura (2ª ed.). FCE-Itaca.
Farfán-Heredia, B., Casas, A., Moreno-Calles, A., García-Frapolli, E. y Castilleja, A. (2018). Ethnoecology of the interchange of wild and weedy plants and mushrooms in Phurépecha markets of Mexico: economic motives of biotic resources management. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 14(5), 1-19. https://doi.org/10.1186/s13002-018-0205-z
Flick, U. (2018). Triangulation. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (pp. 777-804). SAGE publications.
Fuente, M. E., Barkin, D., Esquivel, A. L. y Ramos, M. F. (2017). La coinvestigación en comunidades zapotecas de Oaxaca. Reflexiones hacia un diálogo intercultural. Sinéctica, 50. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/793
González de Molina, M. y Toledo, V. (2014). The social metabolism. Springer.
Gual, M. (Coord.). (2018). Taxonomía de los usos y manejo de la biodiversidad de México para la construcción de sistemas de información. CONABIO.
Guber, R. (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo XXI Editores.
Hunn, E. (2007). Ethnobiology in four phases. Journal of Ethnobiology, 27(1), 1-10.
Ingold, T. (2000). The perception of the environment, essays on livelihood, dwelling and skill. Taylor and Francis e-Library. https://leiaarqueologia.files.wordpress.com/2017/08/the-perception-of-the-environment-tim-ingold.pdf
Instituto para el Federalismo y el Desarrollo Municipal —INAFED—. (2010). Teotitlán del Valle. Enciclopedia de los municipios y delegaciones de México. Los municipios de Oaxaca.http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM20oaxaca/index.html
Izcara, P. (2014). Manual de investigación cualitativa. Fontamara editorial.
Kaufmann, J. C. (1996). L’entretien compréhensif. Nathan.
López-Austin, A. (2004). Cuerpo humano e ideología. Las concepciones de los antiguos Nahuas. Instituto de Investigaciones Antropológicas / UNAM. https://www.academia.edu/27840014/CUERPO_HUMANO_E_IDEOLOGIA_o_t_OIOlOGI_A
López-Austin, A. (2015). Sobre el concepto de cosmovisión. En A. Gámez y A. López-Austin (Coords.), Cosmovisión mesoamericana: reflexiones, polémicas y etnografías (pp. 17-51). FCE, Colmex, FHA, BUAP.
Martínez, J. L. y Murillo, D. (2009). Tradición hidráulica mesoamericana y simbolismo prehispánico del agua. En T. Rojas, J. L. Martínez y D. Murillo, Cultura hidráulica y simbolismo mesoamericana del agua en el México prehispánico (pp. 155-274). IMTA/CIESAS. https://agua.org.mx/wp-content/uploads/2018/01/Cultura-Hidraulica-ysimbolismo-mesoamericano-del-agua-en-el-Mexico-prehispanico.pdf
Medeiros, H. y Sereni, R. (2015). Ethnoecology in perspective: the origins, interfaces and current trends of a growing field. Ambiente & Sociedade, 18(4), 133-154. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31743850009
Méndez, E. (2017). De relámpagos y recuerdos... Minería y tradición de lucha serrana por lo común. Cátedra Interinstitucional - Universidad de Guadalajara-CIESAS-Jorge Alonso, México.
Méndez, E. y Fuente, M. E. (2020). De los sentidos vernáculos del agua a su defensa, la experiencia de los sembradores de agua zapotecos del valle de Oaxaca, México.Cultura y representaciones sociales, 14(28), 142-177. http://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/687
Moore, J. (2016). El fin de la naturaleza barata: o cómo aprendí a dejar de preocuparme por “el” medioambiente y amar la crisis del capitalismo. Relaciones Internacionales, 33, 143-174.
Municipio de Teotitlán del Valle. (2013). Plan Municipal de Desarrollo. Secretaría de Finanzas. https://finanzasoaxaca.gob.mx/pdf/inversion_publica/pmds/11_13/546.pdf
Navarro, M. y Gutiérrez, R. (2018). Claves para pensar la interdependencia desde la ecología y los feminismos. Bajo el Volcán, 18(28), 45-57. https://www.redalyc.org/journal/286/28659183004/html/
Navarro, M. y Linsalata, L. (2021). Capitaloceno, luchas por lo común y disputas por otros términos de interdependencia en el tejido de la vida. Reflexiones desde América Latina. Relaciones Internacionales, 46, 81-98.
Panikkar, R. (2007a). De la mística: experiencia plena de la Vida. Herder ed.
Panikkar, R. (2007b). Mito, fe y hermenéutica. Herder ed.
Ramírez, M. (2020). Criando agua y humanos en el Ande: la experiencia de la comunidad Fortaleza Sacsayhuaman en Cusco-Perú. Anthropologica, 38(45), 109-132. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202002.005
Reyes-García, V. y Sanz, N. (2007). Etnoecología: punto de encuentro entre naturaleza y cultura. Ecosistemas, 16(3), 46-55. https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/92
Rodríguez-Moreno, J. (2013). Elementos de la praxis y del corpus del conocimiento Etnoecológico tseltal en comunidades de la Sierra Norte de Chiapas. Revista Limina R. Estudios Sociales y Humanísticos, 3(1), 92-106. http://www.scielo.org.mx/pdf/liminar/v12n1/v12n1a7.pdf
Ruiz, D. y Del Cairo, C. (2016). Los debates del giro ontológico en torno al naturalismo moderno. Revista de Estudios Sociales, (55), 193-204. https://doi.org/10.7440/res55.2016.13
Santos, B. de S. (2019). El fin del imperio cognitivo: la afirmación de las epistemologías del sur.Trotta editorial.
Secretaría de Desarrollo Social. (2013). Catálogo de localidades: Teotitlán del Valle. http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/contenido.aspx?refnac=205460007
Toledo, V. (1992). What is Ethnoecology? Origin, scope, and implications of a rising discipline. Etnoecologica, 1(1).
Toledo, V. (2001). Atlas Etnoecológico de México y Centroamérica: fundamentos, métodos y resultados. Etnoecológica, 6(8), 7-41. https://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/cambiodemografico/atlas_etnologico.pdf
Toledo, V. (2013a). El metabolismo social: una nueva teoría socioecológica. Relaciones, (136), 41-71. https://www.scielo.org.mx/pdf/rz/v34n136/v34n136a4.pdf
Toledo, V. (2013b). Indigenous people and Biodiversity. En S. Levin et al. (Eds.), Encyclopedia of Biodiversity. Academic Press. https://sacredland.org/wp-content/uploads/2019/12/Indigenous_people_and_biodiversity-1999-Toledo.pdf
Toledo, V. y Alarcón-Cháires, P. (2012). La etnoecología hoy: panorama, avances, desafíos. Etnoecológica, 9(1), 1-16. https://www.academia.edu/10164407/La_
Etnoecolog%C3%ADa_Hoy_Avances_panoramas_y_desaf%C3%ADos
Toledo, V., Alarcón-Cháires, P. y Barrera-Bassols, N. (2018). Etnoecología Mesoamericana. En V. Toledo, P. Alarcón-Cháires y N. Barrera-Bassols (Eds.), Etnoecología Mesoamericana. Antología de publicaciones (pp. 1-11). Red Temática sobre el Patrimonio Biocultural-
UNAM.
Toledo, V. y Barrera-Bassols, N. (2008). La Memoria Biocultural: la importancia ecológica de las sabidurías tradicionales. Icaria editorial.
Toledo, V. y Barrera-Bassols, N. (2011). La etnoecología: una ciencia postnormal que estudia el conocimiento tradicional y sabidurías. Desenvolvimento e Meio Ambiente, (20), 31-45.
Toledo, V. y Barrera-Bassols, N. (2020). La milpa y la memoria biocultural de Mesoamérica. En V. Camejo y F. Kessler (Coords.), A conservação das sementes crioulas: uma visão interdisciplinar da agrobiodiversidade (pp. 61-78). PGDR, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).
Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Gedisa ed.
Viveiros de Castro, E. (1996). Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. MANA, 2(2), 115-144. https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005
Viveiros de Castro, E. (2004). Exchanging perspectives: The Transformation of Objects into Subjects in Amerindian Ontologies. Common Knowledge, 10(3), 463-484. https://doi.org/10.1215/0961754x-10-3-463
Zent, S. (2009). Traditional ecological knowledge (TEK) and biocultural diversity: a closeup look at linkages, delearning trends & changing patterns of transmission. En P. Bates, M. Chiba, S. Kube y D. Nakashima (Eds.), Learning and Knowing in Indigenous Societies Today (pp. 39-57). UNESCO.
0
0