Authors
Abstract
Abstract: Objective. To analyze the personal experiences of the students of Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco campus (Mexico) in relation to the naturalization of violent behaviors of a psychological nature that occurred in their family environment and which were replicated in their relationships. Methodology. It was decided to use a qualitative approach, through detailed data collection by means of in-depth semi-structured interviews, randomly choosing nine men and nine women within the university
campus. Results. It was evidenced that in most cases there was a naturalization and reproduction of violent psychological patterns in the family environment between the father and the mother, from them to their sons and daughters and in turn, from them to their couples. Conclusions. There was naturalization and reproduction of psychological violence in an indistinct way in male and female university students.
Keywords:
References
Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona, España: Hora.
Bonino-Méndez, L. (1996). Micromachismos: La violencia invisible en la pareja. Versión actualizada y ampliada. Jornadas sobre Hombres e Igualdad. Madrid, España.Valencia: Generalitat Valenciana, 25-45.
Bosch-Fiol, E., Ferrer Pérez, V., García-Baudes, E., Ramis-Palmer, C., Mas-Tous, C., Navarro-Guzmán, C. y Torrens-Espinosa, G. (2004). Del mito del amor romántico a la violencia contra las mujeres en la pareja. Illes Baleares, España: Universidad de las Islas Baleares. Ministerio de Igualdad.
Bosch-Fiol, E., Ferrer-Pérez, V. y Navarro-Guzmán, C. (2013). La violencia contra las mujeres: el amor como coartada. Barcelona: Anthropos.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. París, Francia: Anagrama.
Frías, S. y Castro, R. (2011). Socialización y violencia: desarrollo de un modelo de extensión de la violencia interpersonal a lo largo de la vida. Estudios sociológicos, 24 (86), 497-550. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/598/59823584006.pdf
Garay, A., Miller, D. y Montoya, I. (2016). Una misma institución, estudiantes diferentes. Los universitarios de nuevo ingreso de las unidades Azcapotzalco y Cuajimalpa de la UAM. Sociológica (México), 31 (88), 95-140. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-01732016000200095&script=sci_abstract
González-Méndez, R. y Santana Hernández, D. (2001). Violencia en parejas jóvenes. Análisis y prevención. Madrid, España: Pirámide.
INMUJERES. (2007). El ABC de género en la administración pública. Instituto Nacional de las Mujeres/Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Recuperado de http://cedoc.inmujeres. gob.mx/documentos_download/100903.pdf
Instituto Mexicano de la Juventud. (2008). Encuesta Nacional de Violencia en las Relaciones de Noviazgo 2007. Resumen ejecutivo. INJUVE. Recuperado de http://cepavi.jalisco.gob.mx/Material_didactico/Noviazgo/Encuesta_violencia_2007.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2016). Encuesta Nacional sobre la Dinámica de las Relaciones en los Hogares 2016 (ENDIREH). INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/endireh/2016/
Knaul, F. y Ramírez, M. (2003). El impacto de la violencia intrafamiliar en la probabilidad de violencia intergeneracional, la progresión escolar y el mercado laboral en México. En F. Knaul y G. Nigenda (Eds.), Caleidoscopio de la salud. De la investigación a las políticas y de las políticas a la acción (pp. 69-88). Ciudad de México, México: Fundación Mexicana para la Salud.
Millett, K. (1970). Política sexual. Recuperado de https://www.trabajosocialhoy.com/articulo/140/laviolencia-intergeneracional-en-el-subconsciente-familiar/tedra.
Pardo-Alañón, M. (2016). La violencia intergeneracional en el subconsciente familiar. Trabajo Social Hoy, 2 (78), 67-84. Recuperado de https://www.trabajosocialhoy.com/articulo/140/la-violenciaintergeneracional-en-el-subconsciente-familiar/
Rocha, T. (2009). Desarrollo de la identidad de género desde una perspectiva psico-sociocultural: un recorrido conceptual. Interamerican Journal of Psychology, 43 (2), 250-259. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/284/28412891006.pdf
Rodríguez, Z. (2014). Socialización, valores y emociones en torno al amor y la sexualidad en dos generaciones de mujeres. En A. Cuevas, (Ed.), Familias, género y emociones. Aproximaciones interdisciplinarias (pp. 39-68). Colima, México: Universidad de Colima.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
UNICEF México. (2017). Informe Annual. México. UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org.mx/Informe2017/Informe-Anual-2017.pdf
Unidad Politécnica de Gestión con Perspectiva de Género. (2019). Violentómetro. Instituto politécnico Nacional. México: IPN, SRE. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/434158/Violent_metro_2019.pdf
Walby, S. (1989). Theorizing Patriarchy. Sociology, 23 (2), 213-234. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0038038589023002004
Walker, L. (2009). The battered woman syndrome. Nueva York, Estados Unidos: Springer Publishing Company.
Walker, S. & Barton, L. (1983). Gender, Class and Education. Sussex, Inglaterra: The Falmer Press.