DOI: 10.17151/rlef.2017.9.6
How to Cite
Páez Martínez, R. M. (2017). House-dwelling: habitat for the family. Latinoamericana De Estudios De Familia, 9, 80–95. https://doi.org/10.17151/rlef.2017.9.6

Authors

Ruth Milena Páez Martínez
Universidad de La Salle de Bogotá
rmpaez@unisalle.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-1032-0780

Abstract

Objective. To present partial results of a qualitative research with a hermeneutic-symbolic approach around the symbolism of Bogota families from the Suba and Usaquén localities, regarding the family and the space that they inhabit and, from there, to show some possibilities of coexistence in the family scenario. Methodology. A total of 27 families were visited in situ and a multiple semi-structured interview was applied, in addition to 166 families that participated through a standardized survey. Results and conclusions. It was found that the relationships of the family with the house, as a house-dwelling space, are determinant of the bonds between its members and that both, the house and the family, are conceived as a center of reference for the present and future life of its members.

Agudelo, M. (2005). Descripción de la dinámica interna de las familias monoparentales, simultáneas, extendidas y compuestas del municipio de Medellín, vinculadas al proyecto de prevención temprana de la agresión. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 3 (1), 153-179.

Alfaro, M., Alarcón, Y. y Macías, M. (2008). Violencia intrafamiliar: efectividad de la ley en el barrio las Flores de la ciudad de Barranquilla. Revista de Derecho, 29, 178-210.

ARAS. (2011). El libro de los símbolos. Madrid, España: Taschen.

Calvo, G y Castro, Y. (1995). La familia en Colombia: un estado del arte de la investigación 1980-1994. Bogotá, Colombia: ICBF.

Caicedo, C. (2005). Lucha contra la violencia intrafamiliar: perspectivas desde la experiencia colombiana. Thématique, 13, 71-97.

Castillo-Pulido, L.(2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (8), 415-428.

Cepeda, E., Moncada, E. y Álvarez, V. (2007). Violencia intrafamiliar que afecta a estudiantes de educación básica y media en Bogotá. Revista de Salud Pública, 9 (4), 516-528.

González, V., Mariaca, J. y Arias, J. (2014). Estudio exploratorio del bullying en Medellín. Pensando Psicología, 10 (17), 17-25.

Chaux, E. (2011). Múltiples perspectivas sobre un problema complejo: comentarios sobre cinco investigaciones en violencia escolar. Psykhe, 20 (2), 79-86.

Chevalier, J. y Geerbrandt, A. (2007). Diccionario de los símbolos. Barcelona, España: Herder.

Duch, L. (2002). Antropología de la vida cotidiana. Simbolismo y salud. Madrid, España: Trotta.

Duch, L. (1998). Mito, interpretación y cultura. Barcelona, España: Herder.

Duch, L. (1997). La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona, España: Paidós.

Duch, L. y Mélich, J.-C. (2009). Ambigüedades del amor. Madrid, España: Trotta.

Duch, L. y Chillón, A. (2012). Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación. Barcelona, España: Herder.

Erazo-Santander, O.A. (2010). Reflexiones sobre la violencia escolar. Revista de Psicología GEPU, 1 (3), 74-86.

Fernández, A. y Giraldo, C. (2006). Proyecto de ampliación del observatorio de violencia y delincuencia. Bogotá, Colombia: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Gómez, C., Murad, R. y Calderón, M. (2013). Historias de violencia, roles, prácticas y discursos legitimadores. Violencia contra las mujeres en Colombia 2000-2010. Bogotá, Colombia: PROFAMILIA.

Hamilton, E. (2008). Mitología. Todos los relatos griegos, latinos y nórdicos. Madrid, España: Turner.

Hernández, H. (2013). Comportamiento de las lesiones por violencia intrafamiliar. En Comportamiento de la violencia intrafamiliar, Colombia, 2013 (pp. 335-420). Bogotá, Colombia: Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses.

Jaramillo, D. (2003). Libros de poemas. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Kandinsky, V. (1996). Punto y línea sobre el plano. Barcelona, España: Paidós.

Lafaurie, M. (2007). La violencia intrafamiliar y el maltrato a la infancia en Colombia: una aproximación. Revista Colombiana de Enfermería, 2 (2), 43-50.

López de Mesa-Melo, C. et al. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Educación y Educadores, 16 (3), 383-410.

Mardones, J.M. (2003). La vida del símbolo. La dimensión simbólica de la religión. Bilbao, España: Editorial SalTerrae.

Ortiz-Osés, A. (Coord.). (2004). Arquetipos y símbolos colectivos. Barcelona, España: Anthropos.

Páez-Martínez, R. (2016). ¿Des-víos de la familia en la formación de los hijos e hijas? Nuevos perfiles, funciones constantes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), 261-272.

Páez-Martínez, R. (2016). Familia, morada y simbolismo. En J. Meza y R. Páez (Coord.). Familia, escuela y desarrollo humano. Bogotá, Colombia: Universidad de La Salle y CLACSO.

Páez-Martínez, R. (2016). Entre el espacio sígnico y simbólico. A propósito de la Guía de las Escuelas. En F. Vásquez (Ed.). Relectura a la Guía de las Escuelas Cristianas (pp. 93-108). Bogotá, Colombia: Ediciones UNISALLE.

Páez-Martínez, R. (2017). Tendencias de investigaciones sobre la familia en Colombia. Una perspectiva educativa. Revista Latinoamericana en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17 (2), 823-837.

Páez-Martínez, R. (2017). Lo mítico en la formación de niños. Una propuesta para integrar lo imaginario, la narrativa, la comunicación, el rito, la memoria y lo estético en la escuela. Bogotá, Colombia: CLACSO.

Páez-Martínez, R. et al. (2016). La familia rural y sus formas de diálogo en la construcción de paz en Colombia. Bogotá, Colombia: Ediciones UNISALLE y CLACSO.

Paz, O. (1998). El laberinto de la soledad. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica.

Perec, G. (1999). Especies de espacios. Barcelona, España: Montesinos.

Pineda, J. y Otero. L. (2004). Género, violencia intrafamiliar e intervención pública en Colombia. Revista de Estudios Sociales, 17, 19-31.

Polo, J. y Celis, L. (2007). Apuntes acerca de la violencia, la violencia intrafamiliar y la violencia escolar. Revista Psciogente, 10 (17), 16-25.

Ramírez, C. y Arcila-Rodríguez, W. (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Educación y Educadores, 16 (3), 411-429.

Rivero, M. (2005). Baladas. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Rueda, L. (2011). La violencia sicológica contra las mujeres en Colombia. Revista de Economía del Rosario, 14 (2), 165-188.

Salas, L. (2005). Transmisión intergeneracional de la violencia intrafamiliar: evidencia para las familias colombianas. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes.

Sánchez, M. y Valencia, S. (2007). Lectura sistémica sobre familia y el patrón de la violencia recensión. Manizales, Colombia: Universidad de Caldas.

Sierra, R., Macana, N. y Cortés, C. (2006). Impacto social de la violencia intrafamiliar. Violencia intrafamiliar (pp. 81-150). Bogotá, Colombia: Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |