Authors
Abstract
Objective. To present the results of a qualitative research with a descriptive-comprehensive approach on the meaning of upbringing guidelines from authority for the community mothers in Mocondino-Nariño-Colombia, showing them from the education mothers received in their family context. Methodology. Nine community mothers were selected to whom sensible workshops and observation guidelines were applied. Results and conclusions. it was found that the parental authority that prevails in the family systems created is the democratic way and that both, the family system of origin and the social context, influence the way community mothers perceive upbringing guidelines.
Keywords:
References
Binstock, G. (2009). Cambios en la formación de la familia en Argentina: ¿cuestión de tiempo o cuestión de forma? Recuperado de https://www.aacademica.org/000-058/25.pdf
De Usquiano, A.F., (1994). Familia y ecología humana. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín-Colombia.
Moncayo, S. y Mora, C. (2014). Pautas de crianza con enfoque diferencial en el departamento de Nariño. Pasto, Colombia: Editorial Universidad Mariana.
Posada, Á., Gómez, J.F. y Ramírez, H. (2008). Crianza humanizada: una estrategia para prevenir el maltrato infantil. Acta Pediátrica de México, 29 (5), 295-305. Recuperado de www.medigraphic. com/pdfs/actpedmex/apm-2008/apm085j.pdf
Quintero, Á. (1997). Trabajo social y procesos familiares. Buenos Aires, Argentina: Editorial Lumen.
Santelices, L. (2011). La familia desde una mirada antropológica: requisito para educar. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 28 (1), 183-198.
Valverde, Ó. (2013). Las creencias de autoeficacia en la práctica pedagógica del docente universitario. Pasto, Colombia: Editorial Publicaciones Universidad Mariana.