DOI: 10.17151/rlef.2018.10.2.10
How to Cite
Moncayo Quiñónez, S. B. R. (2018). Upbringing guidelines: the sense of community mothers from the village of Mocondino. Latinoamericana De Estudios De Familia, 10(2), 169–184. https://doi.org/10.17151/rlef.2018.10.2.10

Authors

Silvia Berenice Rocío Moncayo Quiñónez
Universidad Nacional de La Plata
smoncayo@umariana.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-7505-1695
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective. To present the results of a qualitative research with a descriptive-comprehensive approach on the meaning of upbringing guidelines from authority for the community mothers in Mocondino-Nariño-Colombia, showing them from the education mothers received in their family context. Methodology. Nine community mothers were selected to whom sensible workshops and observation guidelines were applied. Results and conclusions. it was found that the parental authority that prevails in the family systems created is the democratic way and that both, the family system of origin and the social context, influence the way community mothers perceive upbringing guidelines.

Angulo, E. (Sin Fecha). Metodología cualitativa. Recuperado de: http://www.eumed.net/ tesisdoctorales/2012/eal/metodologia_cualitativa.html

Binstock, G. (2009). Cambios en la formación de la familia en Argentina: ¿cuestión de tiempo o cuestión de forma? Recuperado de https://www.aacademica.org/000-058/25.pdf

De Usquiano, A.F., (1994). Familia y ecología humana. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín-Colombia.

Moncayo, S. y Mora, C. (2014). Pautas de crianza con enfoque diferencial en el departamento de Nariño. Pasto, Colombia: Editorial Universidad Mariana.

Posada, Á., Gómez, J.F. y Ramírez, H. (2008). Crianza humanizada: una estrategia para prevenir el maltrato infantil. Acta Pediátrica de México, 29 (5), 295-305. Recuperado de www.medigraphic. com/pdfs/actpedmex/apm-2008/apm085j.pdf

Quintero, Á. (1997). Trabajo social y procesos familiares. Buenos Aires, Argentina: Editorial Lumen.

Santelices, L. (2011). La familia desde una mirada antropológica: requisito para educar. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 28 (1), 183-198.

Valverde, Ó. (2013). Las creencias de autoeficacia en la práctica pedagógica del docente universitario. Pasto, Colombia: Editorial Publicaciones Universidad Mariana.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |