Authors
Abstract
Abstract: Objective. This article analyzes the teaching methods of the family in the first year in primary schools in Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina. Methodology. Through a qualitative methodology, interviews with teachers were carried out and observations of classes in educational institutions were made. The literary resources used by teachers were analyzed, and the contents proposed by the National Ministry of Education in the context of the Comprehensive Sexual Education Law (Ley de Educación Sexual Integral [26.150]) were also analyzed. Results and conclusions. It is possible to identify
a tension between the heterogeneous practices of the teachers and the proposals promoted by the National and Provincial State. Likewise, it was observed that heterosexuality understood as a norm is perpetuated not only in literary texts and most discourses and teaching practices, but also in documents designed by the State.
Keywords:
References
Calvo, S.L., Serulnicoff, A. E. y Siede I.A. (comps.) (1998). Retratos de familia…en la escuela. Argentina: Paidós.
Denzin, N.K. y Lincoln, Y.S. (2011). El campo de la investigación cualitativa. Madrid, España: Gedisa. Dirección General de Cultura y Educación para la Provincia de Buenos Aires. (2018). Diseño curricular para la educación primaria: primer y segundo ciclo. Recuperado de http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBAcompleto.pdf.
Elizalde et al. (2009). Género y sexualidades en las tramas del saber: revisiones y propuestas. Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorzal.
Fassin, É. y Ponteville, C. (2005). Usos de la ciencia y ciencia de los usos. A propósito de las familias homoparentales. Debate feminista, 32, 52-73. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/42624891?seq=1.
Heredia, M. y Wainerman, C. (1996). Los libros de lectura a las puertas del siglo XXI. Género, trabajo y familia. Revista Sociedad. Facultad de Ciencias Sociales (UBA). Nº9.
Lopes-Louro, G. (1997). Gênero, sexualidade e educação. Petrópolis, Brasil: Vozes.
Martínez, P.M., Cortada, C.D. y Carrillo, M.R.C. (2008). Análisis del concepto de familia en las imágenes de los libros de texto de Educación Infantil. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 7, 89-98. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/ensenanzacs/article/view/126360
Maxwell, J. (1996). Qualitative research design. An Interactive Approach. California: Sage Publications.
Morgade, G. (2001). Toda educación es sexual: hacia una educación sexuada justa. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.
Mahy, M. (1987). Mermelada de ciruelas. Buenos Aires, Argentina: Macmillan.
Montes, G. (1985). La familia Delasoga. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Colihue.
Ministerio de Educación de la Nación. (2008). Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/lineamientos_0.pdf.
Ministerio de Educación de la Nación. (2018a). Educación Sexual Integral Para la Educación Primaria. Contenidos y propuestas para el aula. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/esi_primaria_2018.pdf.
Ministerio de Educación de la Nación. (2018b). El derecho a la Educación Sexual Integral en Argentina. Recuperado de https://argentina.unfpa.org/es/publications/el-derecho-la-educación-sexualintegral-en-la-argentina-aprendizajes-de-una-experiencia.
Misenta, M. (2004). Secreto de familia. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Nari, M. (2004). Políticas de maternidad y maternalismo político: Buenos Aires, 1890-1940. Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Ossenbach, G. y Rodríguez, J. M. S. (2005). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid, España: Editorial UNED.
Siede, I. (1998). Palabras de familia: unidad y diversidad como ejes de la enseñanza. En S. Calvo, A. Serulnicoff e I. Siede. (Comps.), Retratos de familia…en la escuela (pp. 27-77). Argentina: Paidós.