DOI: 10.17151/luaz.2016.43.19
How to Cite
Fuentealba Cruz, M., & Soto Troncoso, L. (2016). Attitude assessment to environmental issues. Revista Luna Azul (On Line), (43), 448–467. https://doi.org/10.17151/luaz.2016.43.19

Authors

Marta Fuentealba Cruz
Universidad Católica del Maule
mfuentea@ucm.cl
https://orcid.org/0000-0003-2135-6869
Leonardo Soto Troncoso
Fondo Solidario de Inversión Social (FOSIS)
leonardo.soto@fosis.gob.cl
https://orcid.org/0000-0002-8417-4459

Abstract

The scale of attitudes by Moreno, Corraliza & Ruiz (2005) was applied to 367 students from the city of Talca. An adequate internal consistency of the scale is confirmed; a Cronbach = 0.776. It was detected that it is in the attitudinal variables, corresponding to the personal framework, where the major differences occur i.e., assessment and moral obligation, and the minor differences were found in the contextual scope variables: social norm, facilitation and information, respectively. This is relevant, since it tells us that the contextual scope variables are the ones that must be strengthened by enhancing the Curriculum through the reinforcing of the environmental education. On the other hand, we believe that people build their attitudes towards emerging issues by making reference to their knowledge, values, and general beliefs, giving support to a hierarchical order model based on knowledge-awareness-value-attitude and action.

Álvarez, P., & Vega, P. (2009). Actitudes ambientales y conductas sostenibles, implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 245-260.

Baquedano, M. (2008). Tu huella ecológica. Santiago: Cuatro Vientos.

Berger, I. (1997). The demographics of recycling and the structure of environmental behavior. Environment and Behavior, 29(4), 515-531.

Cañadas, I., & Sánchez, A. (1998). Categorías de respuesta en escalas tipo likert. Psicotherma, 10(3), 623-631.

Castañedo, C. (1995). Escala para la evaluación de las actitudes pro-ambientales. Revista Complutense de Educación, 6(2), 253-278

CONAMA. (2009). Política Nacional de Educación para el Desarrollo Sustentable. Santiago: CONAMA.

Corral-Verdugo, V., & De Queiroz, J. (2004). Aproximaciones al estudio de la conducta sustentable. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 5(1), 1-26.

Corraliza, J., Martín, R., Moreno, M., & Berenguer, J. (2002). El estudio de la conciencia ambiental. Revista Medio Ambiente, 21(40), 36-38.

Dávila, M. C., & Chacón, F. (2004). Factores psicosociales y tipo de voluntariado. Psicothema, 16(4), 639-645.

Dietz, T., Stern, P., & Guagnano, G. (1998). Social structural and social psychological bases of environmental concern. Environment and Behavior, 30(4), 450-471.

Dunlap, R., Gallup, G., & Gallup, A. (1993). Of global concern. Results of the health of the Planet Survey. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 35(9), 6-22.

Dunlap, R., & Van Liere, K. (1978). The "new environmental paradigm": a proposed instrument and preliminary results. Journal of Environmental Education, 9(4), 10-19.

Escámez, J., & Ortega, P. (1989). La comunicación en la educación moral y el cambio de actitudes. En Conceptos y Propuestas. Vol. V. Papers d'Educació. Valencia: Nau Llibres.

Espejel, A., & Castillo, M. (2008). Educación ambiental para el nivel medio superior: propuesta y evaluación. Revista Iberoamericana de Educación, 46(2), 1-11.

Fuentealba, M. (2011). Reflexión sobre impacto ambiental antrópico, desarrollo sustentable y educación ambiental. UCMaule, 41, 29-43.

Fuentealba, M., Roco, L., Marín, F., & Castillo, F. (2015). Reflexiones pedagógicas en torno al impacto al campamento EXLORA CHILE VA! Valorando la biodiversidad maulina de la UCM. En 3er Encuentro Nacional de Divulgadores de Ciencia y Tecnología (pp. 343-350).

Goleman, D. (2009). Inteligencia ecológica. Madrid: Kairós

González, A., & Amérigo, M. (1999). Actitudes hacia el medio ambiente y conducta ecológica. Psicothema, 11(1), 13-25.

González-Gaudiano, E. (2005). The Role Environmental Education Might Play in the Decade for Education for Sustainable Development. Applied Environmental Education and Communication, 4(3), 203-206.

Hernández, L., & Jiménez, G. (2010). Actitudes y comportamiento ambiental del personal del área de conservación marina Isla del Coco, Costa Rica. Biocenosis, 23(1), 2-13.

Hines, J., Hungerford, H., & Tomera, A. (1987). Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior: a meta-analysis. Journal of Environmental Education, 18(2), 1-8.

Juyent, M., & Kong, F. (2011). Envisioning the future: a case study in a primary school in Barcelona. Eingana, 34(3), 16-23.

Maloney, M., & Ward, M. (1973). Ecology: let's hear from the people. An objective scale for the measurement of ecological attitudes and knowledge. American Psychologist, 28(7), 583-586.

Manassero, M., & Vázquez, A. (2001). Instrumentos y métodos para la evaluación de las actitudes relacionadas con la ciencia, la tecnología y la sociedad. Enseñanza de la Ciencias, 20(1), 15-27.

Manzanal, R., Rodríguez, L., & Zamora, J. (2006). El conocimiento de las actitudes ambientales: una buena base para mejorar las conductas hacia el medio ambiente. En III Jornadas de Educación Ambiental de la Comunidad Autónoma de Aragón (pp. 1-7). CIAMA, La Alfranca, Zaragoza.

McKenzie-Mohr, D., Nemiroff, L., Beers, L., & Desmarais, S. (1995). Determinants of responsible environmental behavior. Journal of Social Issues, 51(4), 139-156.

Moreno, M., Corraliza, J., & Ruiz, J. (2005). Escala de actitudes ambientales hacia problemas específicos. Psicothema, 17(3), 502-508.

Moser, G. (2003). Environmental psychology for the 21st century: The challenge of sustainable development. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, 12(2), 11-17.

Olave de Amigo, R. (2006). Conocimientos y actitudes ante el ambiente para la incorporación de la dimensión ambiental en el pensum de ingeniería industrial. Universidad, Ciencia y Tecnología, 10(38), 62-66. ISSN 1316-4821.

Ospina, B., Sandoval, J., Aristizábal, C., & Ramírez, M. (2005). La escala de Likert en la valoración de los conocimientos y las actitudes de los profesionales de enfermería en el cuidado de la salud. Antioquia. 2003. Investigación y Educación en Enfermería, 23(1), 14-29.

Pérez, M. Á, Pérez, M., & Quijano, R. (2009). Valoración del cambio de actitudes hacia el medio ambiente producido por el programa didáctico "EICEA" en los alumnos de Educación Secundaria Obligatoria (14-16 años). Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(3), 1019-1036.

Pérez, M., Quijano, R., & Pérez, M. (2005). Actitudes del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, respecto al desarrollo de capacidades profesionales básicas. Málaga: Aljibe.

Pliego, O., Contini, L., Odetti, H., Güemes, R., & Tiburzi, M. (2004). Las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el fenómeno radiactivo, la energía nuclear y sus aplicaciones. Educación Química, 15(2), 142-148.

Rivera-Jacinto, M., & Rodríguez-Ulloa, C. (2009). Actitudes y comportamientos ambientales en estudiantes de enfermería de una Universidad Pública del Norte de Perú. Rev. Perú Med. Exp. Salud Pública, 26(3), 338-342.

Sosa, S., Isaac-Márquez, R., Eastmond, A., Ayala, M., & Arteaga, M. (2010). Educación superior y cultura ambiental en el sureste de México. Universidad y Ciencia, 26(1), 33-49.

Stern, P. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56(3), 407-424.

Stern, P., Dietz, T., & Kalof, L. (1993). Value orientations, gender and environmental concern. Environment and Behavior, 25(5), 322-348.

Strobl, G. (2005). Una Educación Ambiental Conforme a la Época. Revista de Educación Ambiental, 5, 48-50.

Taylor, S., & Todd, P. (1995). An integrated model of waste management behavior. A test of household recycling and composting intentions. Environment and Behavior, 27(5), 603-630.

UNESCO. (2004). Década de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014). París.

Van Liere, K., & Dunlap, R. (1981). Environmental concern: does it make a difference how it's measured? Environment and Behavior, 13(6), 651-676.

Vargas, C., Moreno, J., Vázquez, L., & Gutiérrez, G. (2011). Actitudes ambientales en los estudiantes de nivel superior en México. Luna Azul, 33, 31-36. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n33/n33a04.pdf.

Vargas, C., Vázquez, L., Gutiérrez, G., Vargas, A., & Fernández, C. (2010). Conciencia ambiental en estudiantes de Enfermería Básica. Revista Universitaria de Investigación y Diálogos Académicos, 6(3), 18-28.

Vargas-Mendoza, J., Maldonado-Aragón, M., Cruz-Clemente, M., & Aguilar-Morales, J. (2012). Environmental attitudes and behaviors in psychology and architecture students in Oaxaca city, Mexico. Centro Regional de Investigación en Psicología, 6(1), 7-12.

Vining, J., & Ebreo, A. (1992). Predicting recycling behavior from global and specific environmental attitudes and changes in recycling opportunities. Journal of Applied Social Psychology, 22(20), 1580-1607.

Weigel, R., Vernon, D., & Tognacci, L. (1974). Specificity of the attitude as a determinant of attitude-behavior congruence. Journal of Personality and Social Psychology, 30(6), 724-728.

Weigel, R., & Weigel, J. (1978). Environmental concern. The development of a measure. Environment and Behavior, 10(1), 3-15.

Zúñiga, M., & Fuentealba, M. (2001). Sustentabilidad, ecología industrial y capitalismo natural. UCMaule, 27, 7-16.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |