DOI: 10.17151/luaz.2018.46.18
How to Cite
Méndez Santos, I. E., Carvajal Hernández, B. M., & Marrero, D. R. (2018). Basic considerations on competence-based training of environmental teachers. Luna Azul, (46), 350–368. https://doi.org/10.17151/luaz.2018.46.18

Authors

Isidro E. Méndez Santos
Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
isidro.mendez@reduc.edu.cu
https://orcid.org/0000-0002-0437-8057
Bárbara M. Carvajal Hernández
Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
barbara.carvajal@reduc.edu.cu
https://orcid.org/0000-0002-6315-1346
Daemar Ricardo Marrero
Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
daemar.ricardo@reduc.edu.cu
https://orcid.org/0000-0001-7079-8626

Abstract

The objective of this article is to socialize the experience of the Universidad de Camaguey “Ignacio Agramonte Loynaz” concerning continuous education in the fourth level of education of environmental teachers with a wide spectrum for action. Performance is assumed as an aspiration and as a result of the process, meanwhile competences are seen as their corresponding concrete forms of expression. From the identification of the main requirements of the profession, five specific competences, whose development has been assumed as an objective and axis that articulate the training actions, are described. For each of them, the units and elements that comprise it, the performance indicators as well as the patterns of achievement and essential knowledge to be mastered, are described. The competences are related to information self-management, socio environmental diagnosis, importance of environmental management, direction of the educational process, and incorporation of the citizen to sustainable management of the environment.

Alles, M. (2007). Desempeño por competencias: evaluación de 360º. Buenos Aires: Granica.

Arias, M. (2001). La formación profesional de los educadores ambientales en México; algunos puntos de partida para su discusión. Recuperado de http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2001-08arias_tcm7-141781.pdf.

Ariza, L. (2014). Educación a distancia y la formación de educadores ambientales en Brasil, un análisis desde el conocimiento didáctico. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, No. 95. Buenos Aires (12-14 de noviembre de 2014). Recuperado de http://www.oei.es/congreso2014/memoriactei/915.pdf.

Castillo, S. y Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid: Pearson Educación.

Flores, R. (2011). Diálogos entre la pedagogía y la educación ambiental. Revista Educación y Desarrollo Social, 7(1), 95-107.

Freire, L. y Bozelli, R. (2009). La formación de educadores ambientales: consideraciones a partir de un curso. VIII Congreso Internacional Sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias, Barcelona, 1626-1629. Recuperado de http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-1626-1629.pdf.

González, M. (1995). La formación del educador ambiental; análisis histórico y diseño pedagógico. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca. Recuperado de http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/%2010366/55598/1/978-84-7800-927-5.pdf.

González, V. (2002). ¿Qué significa ser profesional competente? Reflexiones desde la perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1), 45-54. Recuperado de http://rieoei.org/deloslectores/Maura.PDF.

González, V. (2006). La formación de competencias profesionales en la universidad. Reflexiones y experiencias desde una perspectiva educativa. XXI Revista de Educación, 8, 175-188. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/2010/b15168074.pdf?sequence=1.

González, V. y González, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 185-209.

Howe, C. (2009). The Role of Education as a Tool for Environmental Conservation and Sustainable Development. A dissertation submitted for the degree of Doctor of Philosophy at Imperial College London. Recuperado de http://www.iccs.org.uk/wp-content/thesis/phd-howe,caroline09.pdf.

Indiana, N. y Silvana, E. (Eds.). (2014). Introducción a la educación ambiental; bases para la formación de los alumnos universitarios. Corrientes: Universidad Nacional del Nordeste.

Loret de Mola, E., Méndez, I. y Rivero, M. (2013). La evaluación del desempeño profesional del educador ambiental. Transformación, 9(2), 29-44. Recuperado de https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/88/86.

Méndez, I. (2007). Hacia una concepción integradora de la formación de educadores ambientales en el cuarto nivel de enseñanza. Caracas: Universidad Bolivariana de Venezuela.

Méndez, I. (2008). Educación para la diversidad en la formación ambiental. Monteverdia, 1(1), 35-42.

Méndez, I. (2013). Consideraciones sobre las competencias y el desempeño del educador ambiental. Didasc@lia, 4(1), 151-164, Recuperado de http://revistas.ojs.es/index.php/didascalia/issue/%20view/119.

Méndez, I., y Carvajal, B. (2014). Formación de competencias del educador ambiental en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Luz, 8 (3), 102-114. Recuperado de http://www.revistaluz.rimed.cu/articulospdf/edicion57/9isibar.pdf.

Méndez, I. y E. Loret de Mola. (2010). La formación de educadores ambientales como investigadores. Monteverdia, 3(1), 7-16. Recuperado de https://monteverdia.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/view/49.

Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. (1996). Reglamento de Educación de Postgrado de la República de Cuba. La Habana.

Moreno, F. (2008). Origen, concepto y evolución de la educación ambiental. Innovación y Experiencia Educativa, 13, 1-9.

North American Association for Environmental Education. (2010). Guidelines for Excellence Preparation & Professional Development; for students, parents, educators, home schoolers, administrators, policy makers, and the public (Third Edition). Recuperado de https://naaee.org/sites/default/files/gl_preservice_complete.pdf.

North Carolina Environmental Education Advisory Council (2007). The North Carolina Environmental Education Plan (Third Edition). North Carolina Office of Environmental Education. Recuperado de http://www.eenorthcarolina.org/ee_plan_web_print.pdf.

Stapp, W. (1969). The concept of Environmental Education. The Journal of Environmental Education 1(1), 30-31.

Ponce, I y Tojar, J. (2013). Análisis de competencias y oportunidades de empleo en una enseñanza de posgrado; el caso del máster interuniversitario de Educación Ambiental. En Investigación e Innovación Educativa al Servicio de Instituciones y Comunidades Globales, Plurales y Diversas. Actas del XVI Congreso Nacional / II Internacional Modelos de Investigación Educativa de la Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (Alicante, 4-6 de septiembre de 2013), 734-741. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/recursos/imagen?entidad=LIBRO&tipo_contenido=74&libro=528697.

Tobón, S. (2006a). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup.

Tobón, S. (2006b). Las competencias en la educación superior; políticas de calidad. Bogotá. ECOE.

Tobón, S. (2008a). Gestión curricular y ciclos propedéuticos. Bogotá: ECOE.

Tobón, S. (2008b). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/329440312_La_formacion_basada_en_competencias_en_la_educacion_superior_el_enfoque_complejo.

Tobón, S. (2010). Proyectos formativos; metodología para el desarrollo y evaluación de las competencias. México D.F.: Book Mart, S.A. de C.V.

Tobón, S. (2013). Metodología de la gestión curricular: una perspectiva socioformativa. Ciudad México: Trillas.

Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.

Tojar, J. (2013). La formación de educadores ambientales. España: Ediciones Aljibe.

Wilke, R., Peyton, R. y Hungerford, H. (1987). Strategies for the Training of Teacher in Environmental Education. Environmental Education Series no. 25. Unesco-UNEP International Environmental Education Programme. París.

Zabala, I y García, I. (2008). Historia de la Educación Ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. Revista de Investigación, 63, 201-218.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |