How to Cite
Mendieta Hernández, M. P., & Gutiérrez Gómez, G. L. (2014). Environmental attitudes towards water, an exploration in students from the municipality of Ventaquemada (Boyacá). Luna Azul, (39), 40–62. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1759

Authors

Milena Paola Mendieta Hernández
Universidad de Caldas
a@hotmail.com.co
Gloria Leonor Gutiérrez Gómez
Universidad de Caldas
a@hotmail.com.co

Abstract

Abstract

This article presents the results of the first phase of an investigation completed and oriented to design, implement and evaluate a teaching strategy that promotes knowledge and conservation attitudes toward water in students from a rural school in the department of Boyacá (Colombia) using as media hub the Muisca People’s world view around water. To achieve this purpose, following the criteria of action research, a code book that compiled categories, issues, items and intentionality of a series of questions was designed. Based on this, an attitude questionnaire with multiple choice questions with only one possible answer and semi-open questions which allowed assessing the conceptual, procedural and axiological dimensions of the attitude towards water understood from the complex vision of environment was designed and submitted to validity process. Subsequently, an analysis of the diagnostic instrument was performed with SPSS Statistical Software version 17 for multiple choice questions and Atlas.ti Software, for semi-open questions. After analyzing the results, it was found that there is little correlation between what is written, what is felt and what is done on water. Among the conclusions, it is urged that the diagnosis of attitudes is precedent factor of teaching strategies that support the development of environmentally sustainable attitudes toward water.

 Aragonés, J. y Amérigo, M. (1991). Un estudio empírico sobre las actitudes ambientales. Revista de Psicología Social, 6(2), 223- 240.

 Berenguer, J. y Corraliza, J. (2000). Preocupación Ambiental y comportamientos ecológicos. Psicothema, 12, 325-329.

 Castanedo, S. (1995). Escala para la evaluación de las acittudes pro-ambientales (EAPA) de alumnos universitarios. Revista Complutense de Educación, 6, 253-278.

 Caurín, A. y Gil, Q. (2011). Las actitudes de los estudiantes universitarios ante la ciencia: métodos de análisis. Séptimo Congreso Internacional de Educación, Cultura y Desarrollo.

 Escudero, T. (1985). Las actitudes en la enseñanza de las ciencias: un panorama complejo. Revista de Educación, 278, 5- 25.

 Gobernación de Boyacá. (15 de febrero de 2012). Acerca de: estado del recurso hídrico en Boyacá. Recuperado de http://www.gobernaciondeboyaca.gov.co

 González, E. y Figueroa, L. (2009). Los valores ambientales en los procesos educativos: realidades y desafíos. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(2), 95-115.

 Hernández, J. (2010). Cambio de actitudes y valores ante la energía tras el uso de un juego de rol. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3), 135- 148.

 Iwatta, O. (1990). Relationship of Proenvironmental attitudes toward wildernism-urbanism and pro-preservation attitudes toward historical heritages. Psychologia, 33(4), 203-211.

 Mayer, M. (1998). Educación Ambiental: de la acción a la investigación. Enseñanza de las Ciencias, 2, 217-231.

 Pantoja, A. (2009). Manual básico para la realizacion de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Madrid: Editorial EOS.

 Páramo, P. y Gómez, F. (1997). Actitudes hacia el medio ambiente: su medición a partir de la Teoría de Facetas. Revista Latinoamericana de Psicología, 29, 243-266.

 Secretaría de Educación de Boyacá. (2000). Competencias básicas en Ciencias Naturales y Pruebas de Estado. Boyacá.

 Sevillano, V. y Aragonés, J. (2009). Percepción social de la conducta de los españoles en materia medioambiental. Reis, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 126, 127-149.

 UNESCO. (1980). Educación Ambiental: las grandes orientaciones de la Conferencia Tbilisi. París: Centro de Publicaciones de la UNESCO.

 Van Liere, K. y Dunlap, R. (1981). Environmental Concern: Does it make a difference how it’s measured? Environment and Behavior, 13(6), 651-676.

 Vargas, C. y Estupiñan, M. (2012). Estrategias para la Educación Ambiental con escolares pobladores del Páramo Rabanal (Boyacá). Luna Azul, 34, 10-25.

 Vargas, R. (2006). Cultura y democracia del agua. Polis, revista de la Universidad Bolivariana, 5(14).

 Weigel, R. y Weigel, J. (1978). Environmental Concern: The development of a measure. Environment and Behavior, 10(1), 3- 15.

 Zimmermann, M. (1995). Psicología ambiental y calidad de vida. Colombia: ECOE Ediciones.

1. Artículo derivado de la investigación: “Agua Viva, un legado de nuestra cultura Muisca: estrategia didáctica para la consolidación de actitudes de compromiso, conocimiento y conservación hacia el agua”, realizada durante la beca-pasantía otorgada por Colciencias en el marco del Programa Jóvenes Investigadores e
Innovadores, y bajo la financiación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, y el Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación, Colciencias.

2. Licenciada en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación GECOS. paolmend@hotmail.com

3. Magíster en Biología, Etología y Fisiología animal. Docente investigadora Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de investigación GECOS. glolegu@yahoo.es

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |