How to Cite
Tovar-Gálvez, J. C. (2011). Reflection and self-evaluation in the transformation of environmental education processes: a case study in the botanical garden of Bogotá. Luna Azul, (32), 32–44. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1160

Authors

Julio César Tovar-Gálvez
Jardín Botánico de Bogotá José Celestino Mutis
joule_tg@yahoo.com

Abstract

ABSTRACT

The report presented through this article becomes a case analyzed through a qualitative approach through which information accounting for the experiences and ways to understand environmental education of a group of professionals having a diverse approach to the communities in Bogotá. The reflections and proposals presented come from an educational and accompaniment process of the participants in the Environmental Formative Influence Permanent Education Seminar “Enrique Pérez Arbeláez”. The qualitative information emerging from de discussion spaces between the participants and the presenter gathered using strategies such as field journals and registry guides evidences the reflection and self-evaluation as alternatives to structure environmental education from the particularities of the communities in Bogotá.

 Calvo, Beatriz. (1992, julio). Etnografía de la educación. Revista Nueva Antropología, XII. Obtenido el 26 de octubre de 2010, desde http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=15904202

 Gallego-Badillo, Rómulo, y Pérez Miranda, Royman. (1997). La enseñanza de las ciencias experimentales. El constructivismo del caos. Bogotá: Magisterio, mesa redonda.

 Jardín Botánico de Bogotá José Celestino Mutis. (n.f.). Misión Institucional. Obtenido el 6 de agosto de 2010, desde http://www.jbb.gov.co/jardinbotanico/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=55

 Línea de Innovación e Investigación Para la Gestión Ambiental –LIIPGA–. (2009). Seminario Permanente de Formación de Formadores Ambientales Enrique Pérez Arbeláez. [Documento de trabajo]. Jardín Botánico José Celestino Mutis, Bogotá, Colombia.

 Malinowski, Nicolás. (2009). Perspectiva histórico-comparativa, planteamiento cronológico de la reflexión paradigmática. [Documento de trabajo]. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, Sonora, México.

 Novo, María. (1996). La Educación Ambiental formal y no formal: dos sistemas complementarios. Revista Iberoamericana de Educación, 11. Obtenido el 20 de agosto de 2010, desde http://www.rieoei.org/oeivirt/rie11a02.pdf

 Peñaranda, Fernando. (2004, julio-diciembre). Consideraciones epistemológicas de una opción hermenéutica para la etnografía. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 2. Obtenido el 26 de octubre de 2010, desde http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=77320206

 Quecedo Lecanda, Rosario. (2002). Introducción a la metodología de la investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14. Obtenido el 22 de octubre de 2010, desde http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=17501402

 Rodríguez, Tania, y Molano, Carolina. (2007). Plan Educativo Institucional del Jardín Botánico José Celestino Mutis. Bogotá: Imprenta Nacional.

 Schweizer, Stefan. (2007). En historia de las ideas, la pedagogía constructivista proviene del idealismo alemán. Electroneurobiología, 15(4). Obtenido el 6 de agosto de 2010, desde http://electroneubio.secyt.gov.ar/Stefan_Schweizer_Pedagogiaconstructivista_idealismo_aleman.pdf

 Tovar-Gálvez,Julio César, yCárdenas Puyo, Nhora. (2010). Formación inicial de docentes en el marco de las actuales perspectivas en investigación educativa: la complejidad. En Memorias IV Congreso de Transdisciplinariedad, Complejidad y Ecoformación. Universidad de Costa Rica. Obtenido el 10 de junio de 2010, desde:http://congreso.samisolutions.com/attachments/066_Tovar_Cárdenas_Formación%20Docente%20 (Transfisciplina%20y%20Auto-Eco-Orgnización3).pdf

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |