How to Cite
Caldas, U. de. (2010). Diseño de material educativo para la enseñanza de la conservación del Cóndor de los Andes (Vultur gryphus). Revista Luna Azul (On Line), (30), 197–203. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1152

Authors

Universidad de Caldas
Universidad de Caldas
sistemas.bibliotecas@ucaldas.edu.co

Abstract

ABSTRACT

This project was in charge of designing educative material for teaching the conservation of the Andean Condor (Vultur gryphus) in the Parque Nacional Natural Los Nevados, located in the Central Cordillera of Colombia, with heights ranging between 2600 and 5300 m. As theoretical references, the New School (Escuela Nueva) educational model, the standards for education in Colombia, and the concepts of recreation and creativity were implemented. A selection of standards by degree and by area was carried out, as well as organizing the activities in accordance with the parameters established in the New School educational model. The educative material consists of a guide text which contains activities from four areas of knowledge such as social sciences, mathematics, natural sciences and the Spanish language, and a handbook necessary for the development of the activities proposed in the guide text and contains information about biological, ecological, literature and conservational aspects concerning the condor. The result was a guide text that contains six units and 11 guides, and a handbook with 13 general points on the Andean Condor (Vultur gryphus). The guide text offers a great number and variety of flexible, recreational and creative activities that is invigorated with the condor handbook. The educational material designed is aimed at school teachers, facilitators and environmental promoters, park guides, tourists and the general community.

 Corpocaldas. (2000, Oct.). Proyecto Conservación y Protección del Cóndor Andino en el Parque Nacional Natural Los Nevados. Gestión Ambiental 5. Manizales, Caldas.

 ________. (2005). El Cóndor Vuelve a Casa. Los cóndores del Parque Nacional Natural Los Nevados. Manizales, Caldas.

 Feliciano, O y Arcila, E. (2000). El Cóndor vuelve a casa. Ministerio del Medio Ambiente, unidad coordinadora – Fundación Renaser, Santafé de Bogotá.

 Gonzales, A. (2003). Tranversalidad - interdisciplina. Obtenido el 3 de noviembre de 2009, desde http://www.cladead.com/cursos/MEDAM/MEDAM000003/transversalidad.htm#_ftn2

 Ministerio de Educación Nacional, Colombia. (1998). Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Lineamientos Curriculares. Bogotá D. C. - Colombia:El Ministerio.

 ________. (2002). Estándares para la Excelencia en la Educación. Bogotá, D. C. – Colombia. Ed Creamos Alternativas Ltda.

 Molano-Monsalve, C. (2004, Ene.). Desarrollo de la Conciencia Ambiental por medio de la Lúdica, Una propuesta desde la Educación Ambiental para el Desarrollo Rural. Revista Luna Azul, No. 18. Disponible en: http://lunazul.ucaldas.edu.co/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=10&Itemid=30

 Noguera P, Pineda J, Echeverri, J, Sánchez, I, Contreras C, Valencia C.(2006). Propuesta Plan Decenal de Ambientalización de la Educación 2005-2014. Manizales: Universidad Nacional - Secretaría de Educación de Caldas - Corpocaldas. Inédito.

 Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y el Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente, UNESCO-PNUMA. (1985). Educación ambiental: hacia una pedagogía basada en la resolución de problemas. No. 15.

 Ospina, B. y Gómez, Diana. (2001). Lúdica como Estrategia Metodológica para el Cambio de Actitud de los Estudiantes Frente al Área de Ciencias Naturales. Tesis no publicada, Universidad de Caldas, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Programa de Biología y Química. Manizales.

 Penagos, J. C. y Aluni R. (2000). Creatividad, una aproximación. Revista Psicológica, edición especial “Creatividad”. Obtenido el 11 de noviembre de 2007, desde http://homepage.mac.com/penagoscorzo/creatividad. 2000

 Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (PNUMA). (1981). Resolución 9/20/A, mayo de 1981. Obtenido el 3 de noviembre de 2009, desde http://www.pnuma.org/educamb/

 Rengifo, L.M., A.M. Franco-Maya, J.D. Amaya-Espinel, G.H. Kattan & B. López-Lanús (Eds.). (2002). Libro Rojo de Aves de Colombia. Serie de Libros Rojos de Especies Amenazadas de Colombia. Instituto de Investigaciones Biológicas Alexander von Humboldt (IAvH) y Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial (MAVDT). Bogotá, D.C. -Colombia.

 Rodríguez-Mahecha, J.V., R.H. Orozco. (2002). Vultur gryphus. En: Rengifo, L.M., A.M. Franco-Maya, J.D. Amaya-Espinel, G.H. Kattan, B. López-Lanús (Eds.), Libro rojo de Aves de Colombia. Serie Libros Rojos de Especies Amenazadas de Colombia. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt (IAvH) y Ministerio del Medio Ambiente. Bogotá, D.C. - Colombia.

 Velázquez, J., Flórez, G., Moreno, J., Sabogal, P., Manrique, S. (2007).Diseño, elaboración y validación de textos didácticos en educación ambiental para básica primaria, básica secundaria y media vocacional.Texto Didáctico de Educación Ambiental Grado 6. Soñando un Planeta.Manizales, Colombia: Editorial Manigraf.

 Velázquez, J. y Otero, E. (2006). Diseño, elaboración y validación de textos didácticos en educación ambiental para básica primaria, básica secundaria y media vocacional. Texto Didáctico de Educación Ambiental
Grado 5. Soñando un planeta. Manizales, Colombia: Editorial Manigraf.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |