DOI: 10.17151/luaz.2021.53.8
How to Cite
Agudelo Salazar, P. A. ., & Jaramillo García, O. A. . (2021). Interpretation of the way in which the artistic assemblages mobilize the subjective modes of living of the members of the Al Ritmo de la Basura group. Revista Luna Azul (On Line), (53), 125–145. https://doi.org/10.17151/luaz.2021.53.8

Authors

Paola Andrea Agudelo Salazar
Secretaría de Educación de Pereira
paanagudelo@utp.edu.co
Perfil Google Scholar
Oscar Armando Jaramillo García
Universidad Tecnológica de Pereira
oscar.jaramillo@utp.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

Introduction: The environmental crisis is evident through the increase in the rates of contamination and loss of biodiversity. Alongside with this situation, different organizations and artistic collectives arise as a way of protest against the imminent catastrophe caused by the dynamics of capitalist development. Objective: To interpret the way in which artistic assemblages impact the subjective ways of living of the members of the musical-environmental group Al Ritmo de la Basura. Methodology: The development of this research is carried out from a qualitative research approach, taking the method of phenomenology of “poetic living”, built from the Latin American environmental thought that invites to understand the world as a network-weft-fabric blurring the dualistic idea imposed by the Western subject-object reason which has allowed domination over nature. Results: Three categories of analysis were proposed: (1) assembling, which made it possible to identify how the group had assembled with elements of different nature and found their line of flight in the search for a solution from education to the environmental crisis; (2) Inhabiting the earth, where it was highlighted that the group, through its music, invites to turn towards a way of living centered on the harmonization of culture and nature; (3) the category of Environmental Thought is addressed through the lyrical composition and discourse of the members who emphasize, making use of their music, that environmentalism, more than an individual action, should be a collective ethical and political force. Conclusion: The group is constituted as a rhizomatic war machine that has been in charge of promoting a transformation of the thinking of the social bases so that it is understood that the crisis is of a political nature, and therefore, the solution, more than recycling, is within the framework of politics.

Aguilera, Ó. (2010). Acción colectiva juvenil: de movidas y finalidades de adscripción. Revista Nómadas, (32), 81-98.

Ángel, A. (1988). El problema ambiental y el estilo de desarrollo. Cuadernos de Economía, 9(12), 163-176. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/19151

Ángel, A. (1995). Desarrollo sustentable: aproximaciones conceptuales. Hacia una definición de lo ambiental. epa.fquim.unam.mx/amyd/archivero/Maya, Desarrollosustentable_2946.pdf

Ángel, A. (2013). El reto de la vida. Ecosistema y cultura, una introducción al estudio del medio ambiente (segunda ed.). Ecofondo.

Carrizosa, J. (2000). ¿Qué es el ambientalismo? - La visión compleja. Giro Editores.

Carrizosa, J. (2008). Instituciones y Ambiente. En M. Rodríguez (Ed.), Gobernabilidad, instituciones y medio ambiente en Colombia (pp. 1-58). Estrategias Educativas Ltda.

Cultura y Bibliotecas Comfamiliar Risaralda. (2018). Al Ritmo de la Basura, un compromiso con la música y el ambiente. https://culturaybibliotecas.comfamiliar.com/al-ritmo-de-la-basura-un-compromiso-con-la-musica-y-el-ambiente/

Deleuze, G. (1987). Foucault. Editorial Paidós.

Deleuze, G. (1995). Conversaciones 1972-1990. Pre-Textos.

Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Amorrortu.

Deleuze, G. (2005). Derrames - entre capitalismo y esquizofrenia. Cactus.

Deleuze, G. (2007). En dos regímenes de locos: textos y entrevistas. Pre-Textos.

Deleuze, G. (2013a). El saber: curso sobre Foucault. Cactus.

Deleuze, G. (2013b). Nietzsche y la filosofía. Anagrama.

Deleuze, G. (2014). El poder: curso sobre Foucault (Tomo II). Cactus.

Deleuze, G. (2015). La subjetivación: curso sobre Foucault (Tomo II). Cactus.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2009). ¿Qué es la filosofía? Anagrama.

Duque, F. (2008). Habitar la tierra. Medio ambiente, humanismo, ciudad. Abada Editores.

Escobar. A. (2016a). Autonomía y diseño: La realización de lo comunal. Editorial Universidad del Cauca.

Escobar, A. (2016b). Sentipensar con la tierra: Las luchas territoriales y la dimensión ontológica de las Epistemologías del Sur. Revista de Antropología Iberoamericana, 11(1), 11-32.

Fals Borda, O. (2000). El Territorio como construcción social. Descentralización y ordenamiento territorial. Revista Foro, 45-51.

Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Pre-Textos.

Gudynas, E. (2011). Desarrollo, derechos de la naturaleza y buen vivir después de Montecristi. En G. Weber (Ed.), Debates sobre cooperación y modelos de desarrollo. Perspectivas desde la sociedad civil en el Ecuador (pp. 83-102). Editorial Centro de Investigaciones CIUDAD.

Heidegger, M. (2000). El final de la filosofía y la tarea del pensar. En M. Heidegger, Ser y Tiempo (pp. 195-198). Tecnos.

Heidegger, M. (2014) Construir, habitar, pensar. Fotocopioteca, 39, 1-8.

Heidegger, M. (2017). Poéticamente habita el hombre. Revista de filosofía, 7(1-2), 77-91.

Heredia, J. (2012). Dispositivos y/o agenciamientos. Revista Internacional de Filosofía, XIX (1), 83-101.

Jaramillo, O. (2014). Una aproximación a las tecnologías de poder de las sociedades de control. Textos y sentidos, 10, 29-53.

Jaramillo, O. (2018). Pensar el presente en clave de ontología crítica: multiplicar la subjetividad. Plumilla Educativa, 22, 121-136.

Jaramillo, O. (2020). Prácticas artísticas y modos de subjetivación: cuerpos apasionados y cuerpos vibrantes. Editorial Universidad de Manizales.

Lapoujade, D. (2016). Deleuze. Los movimientos aberrantes. Cactus.

Leff, E. (15 de enero de 2014). Crisis del conocimiento - somos naturaleza. El portal del Sistema Educativo de Entre Ríos (Entrevista). https://www.youtube.com/watch?v=3-5PuVglmsQ

Martín, A. V. (1995). Fundamentaron teórica y uso de las historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social. Aula, 7, 41-60.

Noguera, A. P. (2012). Cuerpo-Tierra. El enigma, el habitar, la vida… Emergencias de un pensamiento ambiental en clave del reencantamiento del mundo. Editorial Académica Española.

Noguera, A. P. y Pineda, J. A. (2009). Filosofía ambiental y fenomenología: el paso del sujeto-objeto a la trama de vida en clave de la pregunta por el habitar poético contemporáneo. Acta fenomenológica latinoamericana, III, 261-277.

Noguera, A. P. y Pineda, J. A. (2014). Cuerpo-Tierra: Epojé, disolución humano-naturaleza y nuevas Geografías-Sur. Geograficidade, 4(1), 20-29.

Obando, H., Quiceno, D. y Jaramillo, O. (2019). Representaciones sociales sobre el acto educativo de la matemática en un contexto rural. En I. Redondo y O. Jaramillo, Comprensiones de lo social en clave del desarrollo humano. Universidad Libre Seccional Pereira.

Quiroz, A., Velásquez, Á. M., García, B. E. y González, S. P. (2002). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Editorial Fundación Universitaria Luis Amigó.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |