Authors
Abstract
The article intends to demonstrate that the legal design of the economic regulation authorities in Colombia allows their capture by political authorities and economic operators. The capture of the regulator is a form of corruption that implies a diversion of the institutions that fail to protect the general interest to serve private interests. To carry out the reflection, an analytical and comparative methodology was used, the first focused on the notion of public order and the second on the comparison of the legal configuration of economic regulation institutions in Colombia and France. It was found that the notion of public order has been confused which has generated a concentration of economic power around the President of the Republic, a fact that facilitates corruption. It is concluded that the French institutional design can serve as a guide for designing authorities that regulate economic activity impartially.
Keywords:
References
Autin, J. (1988). Les autorités administratives indépendantes et la Constitution. La Revue Administrative, 41(244), 333-338.
Avilés, M. (2000). Algunas consideraciones constitucionales sobre el orden público económico y el derecho penal. Revista de Derecho Público, (62), 169-179.
Benavides, J., Fainboim I. y Spiller, P. (2000). Diseño de las instituciones regulatorias colombianas, Bogotá: Fedesarrollo.
Belloso, M. (1988). Los conceptos de orden público y seguridad ciudadana tras la Constitución de 1978. Revista española de Derecho administrativo, 58, 233-254.
Bittner, E. (1980). The Functions of the Police in Modern Society. Cambridge: Oelgeschlager, Gunn & Hain Publishers.
Bohëm, F. (2005). Corrupción y Captura en la regulación de los servicios públicos. Revista de Economía Institucional, 7(13), 245-263.
Caballero, C., Jadresic, A. y Ramírez, M. (2004). El marco institucional para la regulación, supervisión y el control de los servicios públicos en Colombia: propuesta para su fortalecimiento. Bogotá: Banco Mundial, Fedesarrollo.
Carbonnier, J. (1956). Droit Civil, T. 4. Les obligations. París: PUF.
Cartier-Bresson, J. (1993). Corruption, pouvoir discrétionnaire et rentes. Le Débat, 77, 23-28.
Castro, J. (1976). Orden público económico: Documentos. Bogotá: Ediciones del Banco de la República.
Champaud, C. (2002). Régulation et droit économique. Revue Internationale de Droit Écononomique, 16(1), 23-66.
Collet, M. (2003). Le contrôle juridictionnel des actes des autorités administratives indépendantes. París: LGDJ.
Conseil d’Etat. (2001). Rapport public, autorités administratives indépendantes. París: La Documentation française.
Corte Constitucional, Sentencias C-734/00, C-743 de 1998 y C-374 de 1995.
Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2013) Documento Conpes No. 167.
Devis-Echandía, H. (1946). Evolución de la noción de orden público. Revista de la Universidad Nacional, 6, 251-262.
Dewost, J.L. (2004). Les autorités indépendantes de régulation, le droit de la concurrence et le contrôle du juge. En M.F. Frison-Roche (dir.), Règles et pouvoirs dans les systèmes de régulation (pp. 42-54). París: Presses de Sciences Po/ Dalloz.
Eckert, G. (2012). L’indépendance des autorités de régulation économique à l’égard du pouvoir politique. Revue française d’administration publique, 3, 629-643.
El Espectador. (11 de junio de 2013). Interbolsa: Jaramillo ratifica que pagó comisión de US$1 millón a José Roberto Arango. El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/economia/interbolsa-jaramillo-ratifica-pago-comision-de-us1-mill-articulo-427235
Farjat, G. (1963). L’ordre public économique. París: LGDJ.
Frison-Roche, M.A. (2004). Définition du droit de la régulation économique. En M.A. Frison-Roche (dir.), Les régulations économiques: légitimité et efficacité (pp. 7-18). París: Presses de Sciences Po/Dalloz.
Frison-Roche, M.A. (2006). Étude dressant un bilan des autorités administratives indépendantes. En P. Gélard (ed.), Les autorités administratives indépendantes: évaluation d’un objet juridique non identifié (pp. 2-452). París: La Documentation Française.
Frison-Roche, M.A. (2011). Les 100 mots de la régulation. París: PUF.
Frison-Roche, M.A. (2015). Les différentes natures de l’ordre public économique. Archives de philosophie du droit, 58, 105-128.
Gallón, G. (1979). Quince años de estado de sitio en Colombia, 1958-1978. Bogotá: Editorial América Latina.
García-Villegas, M. y Revelo, J. (2009). La concentración del poder en Colombia. En M. García-Villegas y J. Revelo (eds.), Mayorías sin democracia. Desequilibrio de poderes y Estado de derecho en Colombia, 2002-2009 (pp. 328-371). Bogotá: Dejusticia.
García-Villegas, M. (2009). Caracterización del régimen político colombiano (1956-2008). En M. GarcíaVillegas y J. Revelo (eds.), Mayorías sin democracia. Desequilibrio de poderes y Estado de derecho en Colombia, 2002-2009 (pp. 16-83). Bogotá: Dejusticia.
Gelard, P. (2006). Rapport, Les autorités administratives indépendantes: évaluation d’un objet juridique non identifié. París: Office parlementaire d’évaluation de la législation, Assemblée Nationale, n.3166 – Sénat n.404, T, I.
Hauriou, M. (1926). Précis élémentaire de Droit administratif. París: Sirey.
Hoggard, S. (2004). Preventing corruption in Colombia: the need for an enhanced state-level approach. Arizona Journal of International & Comparative Law, 21(2), 577-619.
Kalmanovitz, S. (2001). Las instituciones colombianas en el siglo XX. Bogotá: Alfaomega.
Karam, S. (2017). Capitalism Did Not Win the Cold War. Why Cronyism Was the Real Victor? Review Foreign Affairs. Recuperado de https://www.foreignaffairs.com/articles/world/2017-07-19/capitalism-did-not-win-cold-war
Laffont, J. & Tirole, J. (1991). The politics of government decision-making: a theory of regulatory capture. The Quarterly Journal of Economics, 106(4), 1089-1127.
Laget-Annamayer, A. (2002). La régulation des services pubics en réseaux. París: LGDJ, Bruylant.
López, D. (2006). El sueño weberiano, claves para una comprensión constitucional de la estructura administrativa del Estado colombiano. Revista de Derecho Público, 19, 1-42.
Majone, G. (1996). La Communauté européenne, un État régulateur. París: Montchrestien.
Naranjo-Galves, R. (2007). Eficacia del control fiscal en Colombia: derecho comparado, historia, macroorganizaciones e instituciones. Bogotá: Universidad del Rosario.
Newman Pont, V. y Ángel, M. (2017). Sobre la corrupción en Colombia: marco conceptual, diagnóstico y propuestas de política. Bogotá: Fedesarrollo, 222.
Klitgaard, R. (1988). Controlling corruption. California: University of California Press.
Marcou, G. (2009). L’ordre public économique aujourd’hui. Un essai de redéfinition. En T. Revet y L. Vidal (dirs.), Annales de la Régulation (pp. 79-99). París: IRJS.
Marcou, G. (2015). L´apparition du droit du marché et l´ordre public économique. En S. Dormont y T. Perroud (dirs.), Droit et Marché (pp. 5-20). París: LGDG.
OECD. (2011). Regulatory policy and governance, supporting economic grow and serving the public interest. París: OECD Publising.
OECD. (2014). Review of telecommunication policy and regulation in Colombia. París: OECD Publishing.
Pez, T. (2015). L’ordre public économique. Révue Les nouveaux cahiers du Conseil Constitutionnel, 4, 43-57.
Ripert, G. (1934). L’ordre économique et la liberté contractuelle. En F. Gény (ed.), Recueil d’études sur les sources du droit: en l’honneur de François Gény (pp. 347-356). París: Recueil Sirey, t. II.
Rodríguez, L. (2011). Estructura del Poder Público en Colombia. Bogotá: Temis.
Rosanvallon, P. (2008). La légitimité démocratique. Impartialité, réflexivité, proximité. París: Seuil.
Rose-Ackerman, S. & Palifka, B. (2016). Corruption and government: Causes, consequences, and reform. Cambridge: Cambridge University Press.
Rouyere, A. (2010). La constitutionnalisation des autorités administratives indépendantes: quelle signification? Revue française d’administration publique, 5, 887- 904.
Ruiz-Tagle, P. (2000). Principios Constitucionales del Estado Empresario. Revista de Derecho Público, 12(49), 48-64.
Sainz, F. (1977). Orden público económico y restricciones de la competencia. Revista de Administración Pública, 84, 597-643.
Salter, M. (2014). Crony capitalism American style: what are we talking about here? Working Paper Edmond Safra Center for Ethics, 50, 1-47.
Sanclemente-Arciniegas, J. (2016). L’indépendance du régulateur en France et en Colombie (tesis de doctorado). Universidad Paris-Dauphine, PSL Research University, París, Francia.
Stigler, G. (1971). The theory of economic regulation. The Bell journal of economics and management science, 3-21.
Sunstein, C. (2014). Valuing life, Humanizing the regulatory state. Chicago: University of Chicago Press.
Tremolet, S. (2007). Comment construire le capital institutionnel et humain nécessaire pour assurer une régulation efficace dans l’avenir? En J.M. Chevalier, M.A. Frison-Roche y J. Keppler (dirs.), Economieet droit de la régulation des infrastructures: perspectives des pays en voie de développement. París: LGDJ.
Vohringer, A. (2005). Ripert y su influencia en el concepto de orden público económico: auge y caída de una visión dirigista. Revista Chilena de Derecho, 32, 7-18.