DOI: 10.17151/hpsal.2023.28.2.8
How to Cite
1.
García-Henao ML, Giraldo-Giraldo YD. Self-care: a transformation in the training process of the nursing student. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2023 Jul. 1 [cited 2024 Nov. 23];28(2):107-23. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/8626

Authors

María Lucelly García-Henao
Universidad de Antioquia
lucelly.garcia@udea.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-1266-0754
Perfil Google Scholar
Yaison Dorney Giraldo-Giraldo
Universidad de Antioquia
yaison.giraldo@udea.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-8701-0476
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective: to understand the meaning of self-care of nursing students of a public university during their university education process. Method: hermeneutic phenomenological study. Sixteen in-depth interviews were conducted with nursing students of a public university in the city of Medellin, during the years 2021 and 2022. Narrative was used, which allowed a closer approach to people as social individuals and the understanding of the way they construct their personal and cultural realities. Results: 4 thematic categories emerged: changes and transformations of the student, meaning of self-care, aspects they have not yet incorporated and practices they have incorporated. Conclusions: the narratives of the participants on the meaning of those first years of encounter with university life and the process lived throughout it, allow understanding the paths followed from their viewpoints and contexts, as well as understanding the efforts and struggles based on their limitations. Transcending this understanding, and from the Foucauldian paradigm, it is also important to hope, as some of them have done, that they learn to know and recognize themselves, their desires, capabilities, strengths, resources and limitations, as well as to learn to overcome and transform the different moments in a continuous process of introspection and reflection by making self-care a life attitude and transcending the knowledge they have learned in their university education when caring for others.

1. Foucault M. La hermenéutica del sujeto. 4.a ed. México: Fondo de Cultura Económica; 2011.

2. Foucault M. Historia de la sexualidad III – La inquietud de sí. 2. a ed. Buenos Aires: Siglo XXI Editores; 2003.

3. Husserl E. Investigaciones lógicas II. Barcelona: Altaya; 1995.

4. Rodríguez, AM. La narrativa como un método para la construcción y expresión del conocimiento. Sophia. 2020; 16(2):183-195. doi: https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.965

5. Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: El Ministerio; 1993.

6. Barreto DA, Celis C, Pinzón I. Estudiantes universitarios que trabajan: subjetividad, construcción de sentido e insatisfacción. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. 2019; 58:96-115. doi: https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a4

7. Barrera Erreyes HM, Quinga D, Abril Flores JF, Flor Tapia FA. Ingreso de estudiantes del bachillerato a la educación superior ecuatoriana desde una perspectiva estudiantil. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional. 2019; 33(4):3-20.

8. Gorriti Siappo CL, Rodríguez Núñez Y, Cabral IE. Experiencias de estudiantes de enfermería en el cuidado de si durante el proceso de formación en una universidad privada en Chimbote, Perú. Escola Anna Nery revista de enfermage. 2016; 20(1):17-24. doi: doi.org/10.5935/1414-8145.20160003

9. Múnera HA, Salazar DA, Pastor MP, Álzate T. Sobrepeso y obesidad: prevalencia y factores de riesgo asociados en estudiantes de Enfermería de Medellín. Invest Educ Enferm. 2017; 35(2):191-196.

10. Nowicki RI. Análisis de los Paradigmas de enfermería y su articulación con la práctica profesional. Cultura de los cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades. 2022; 26(64):277-287.

11. González TC, Guevara B. El cuidar de sí mismo: Un sentir desde la visión de los estudiantes de Enfermería. Duazary. 2018; 15(l3):60-70.

12. Zilli F, Perboni JS, Oliveira SG. Michel Foucault y el cuidado de sí en el campo de la salud: una revisión integrativa. Cultura de los cuidados: Revista de Enfermería y Humanidades. 2019; 23(53):28-38. doi: doi.org/10.14198/cuid.2019.53.04

13. Castillo IY. Barrios A, Alvis LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en enfermería: imagen y desarrollo. 2018; 20(2).

14. Restrepo J, Sánchez O, Castañeda Quirama T. Estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Psicoespacios, 2020, 14(24):23-47.

15. Velandia ML, Arenas JC, Ortega N. Estilos de vida en los estudiantes de enfermería. Revista ciencia y cuidado. 2015; 12(1):27-39.

16. Cárdenas MC, Jaén OC, Palomino FJ. Hábitos de estudio en estudiantes de primer año de una universidad peruana estatal. Summa Psicológica. 2018; 15(1):71-79.

17. Molina BM. Su legado a la terapia familiar en Colombia. In memoriam. Medellín: Fundación Bienestar Humano; 2009.
Sistema OJS - Metabiblioteca |