DOI: 10.17151/hpsal.2017.22.1.10
How to Cite
1.
Peñaranda Correa F, López Ríos JM, Molina Berrío DP. Health education in public health: a pedagogical analysis. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2017 Jan. 1 [cited 2024 Nov. 21];22(1):123-3. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/3701

Authors

Fernando Peñaranda Correa
Universidad de Antioquia
fernando.penaranda@udea.edu.co
http://orcid.org/0000-0002-8863-5566
Jennifer Marcela López Ríos
Universidad de Antioquia
j.marce89@hotmail.com
http://orcid.org/0000-0003-3629-9377
Diana Patricia Molina Berrío
Universidad de Antioquia
dpatricia.molina@hotmail.com
http://orcid.org/0000-0002-1352-1089

Abstract

Objectives: In scientific literature about health education (HE), found that there are two pedagogical models in tension, a contradiction between theory and practice in those experiences that are trying to promote critical points of view, and a weakness in pedagogical foundation, which are explained by failure in training of human talent. This research aims to discuss such findings to broaden the understanding of the assumptions and pedagogical perspectives of HE in the field of public health. Materials and Methods: Qualitative orientation documental research was conducted. Based on three inclusion criteria, 40 articles were taken from Brazil, Colombia, Mexico and Cuba. As a result of an emerging process, six categories were constructed for analysis. Results: Using the six emerging categories, four trends were identified in the 17 studies about program or projects systematization, analysis or evaluation, and three trends on the three review studies about conceptions, pedagogical models and health education objectives. Conclusion: With the tendencies identified, it is argued that there is a more diverse and complex situation, than a dichotomous position of traditional vs. critical health education. It is reductionist to blame lack of training as the cause of health education problems and the existence of contradiction between theory and practice. The discussion about health education in public health is a more complex issue which needs to be analyzed taking into consideration its pedagogical foundations and the theory of public health.

1. Díaz P. Theoretical conceptions on the theory on health education. Systematic review. Invest Educ Enferm. 2012; 30(3):378-389.

2. Winslow CE. Public health at the crossroads. Am J Public Health. 1926; 16:1075- 1085.

3. PAHO. Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud, Alma-Ata, URSS. Declaración de Alma-Ata, Kazajistán: sep 6-12 1978. Kazajistán: Alma-Ata; 1978.

4. PAHO. Carta de Ottawa para la promoción de la salud. [Internet]. Disponible en: http://www1.paho.org/spanish/HPP/OttawaCharterSp.pdf

5. Salleras L, Fuentes M, Prat A, Garrido P. Educación sanitaria. Conceptos y métodos. En: Sierra A, et al., editores. Medicina preventiva y salud pública. 11ª edición. Barcelona: Elsevier Masson; 2008. p. 265 - 285.

6. Serrano M. Educación para la salud y participación comunitaria. Madrid: Díaz de Santos; 1990.

7. Whitehead DA. Social cognitive model for health education/health promotion practice. Journal of Advanced Nursing. 2001; 36(3):417-425.

8. Gazzinelli M, Gazzinelli A, Dos Reis D, De Mattos C. Educação em saúde: conhecimentos, representações e da doença. Cad. Saúde Pública. 2005; 21 (1):200-206.

9. Figueiredo M, Rodrigues-Neto J, Leite M. Modelos aplicados às atividades de educação em saúde. Rev Bras Enferm, Brasilia. 2010; 63(1):117-121.

10. Greene W, Simons-Morton B. Educación para la salud. México: Interamericana-McGraw Hill; 1988.

11. Alzate Y. Desde la educación para la salud hacia la pedagogía de la educación alimentaria y nutricional. Perspectivas en Nutrición Humana. 2006; 16(2):21-40.

12. Galeano M, Vélez O. Estado del arte en investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002.

13. CIVIS (Suecia) -Agencia Sueca de Cooperación Internacional para el Desarrollo (ASDI). Plataforma temática conflicto urbano y jóvenes. Estado del arte conflicto urbano y jóvenes. Bogotá: CIVISASDI; 2005.

14. Galeano ME. Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín: La Carreta; 2012

15. Días Vila A, Carvalho Vila V. Tendencias de la producción del conocimiento en la educación en la salud en Brasil. Rev Latino-am Enfermagem. 2007; 15(6). [Internet]. Disponible en: http://rlae.eerp.usp.br/

16. Bourdieu P, Passeron J. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. 3ª ed. México: Fontamara; 1998.

17. Mansano S. Subject, subjectivity and modes of subjectivity in contemporary world. Revista de Psicología da UNESP. 2009; 8(2):110-117.

18. Bernstein B. La estructura del discurso pedagógico. Clases, códigos y control. Madrid: Morata; 1997.

19. Not L. Las pedagogías del conocimiento. Bogotá: Fondo de Cultura Económica; 2000.

20. Lolas F. Más allá del cuerpo. La construcción narrativa de la salud. Santiago de Chile: Andrés Bello; 1997.

21. Stotz E. Enfoques sobre educação popular e saúde. Em: Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão. Brasília: Ministério da Saúde; 2007. p. 46 - 57.

22. Freire P. Pedagogía del oprimido. 14ª edición. Buenos Aires: Siglo XXI; 1975.

23. Salleras L. Educación sanitaria: principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Díaz de Santos; 1985.

24. Breilh J. Las tres 'S' de la determinación de la vida y la salud. En: Nogueira R., editor. Determinação social da saúde e reforma sanitária. Rio de Janeiro: Cebes; 2010. p. 87 - 126.

25. Granda E. El saber en salud pública en un ámbito de pérdida de antropocentrismo y ante una visión de equilibrio ecológico. Rev Fac Nac Salud Pública. 2008; 26:65-90

26. Campos G. Método Paideia: análisis y co-gestión de colectivos. Buenos Aires: Lugar Editorial; 2009.

27. Carvalho S. Saúde coletiva e promoção da saúde. Sujeito e mudança. São Paulo: Hucitec; 2005.

28. Bourdieu P. Capital cultural, escuela y espacio social. México D.F: Siglo XXI; 1998.
Sistema OJS - Metabiblioteca |