How to Cite
1.
Mantilla Uribe BP, Oviedo Cáceres M del P, Galvis Padilla DC. Sexual and reproductive education programs: meanings assigned by young people from four municipal districts of Santander, Colombia. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2013 Jan. 1 [cited 2024 Nov. 21];18(1):97-109. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/2179

Authors

Blanca Patricia Mantilla Uribe
Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga
bpmantil@uis.edu.co
María del Pilar Oviedo Cáceres
Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga
bpmantil@uis.edu.co
Diana Carolina Galvis Padilla
Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga
bpmantil@uis.edu.co

Abstract

Objective: To understand the meanings youngsters give to their participation in three education programs  for sexual and reproductive health in Bucaramanga, Floridablanca, Lebrija and Socorro, which contribute to  the improvement of the educational programs offered to these population groups. Methodology: A  qualitative descriptive approach, carried out in Bucaramanga, Floridablanca, Lebrija and Socorro in the  period of October 2011 to April 2012. Semi-structured group and individual interviews were conducted with  the youngsters of the four municipalities who participated in the program, using the Taylor & Bogdan’s  methodological design for the analysis of the interviews. Results: Youngsters participating in the educational  programs identified them as a positive experience that impacted different scenarios in their lives,  highlighting the strengthening of communication skills and sexual rights as thematic content of greater  remembrance. Conclusions: The youngsters constructed meanings from their participation in the program  both individually and in groups through social interaction, which have influenced their sexuality experience  and the practices at various stages of their lives, in their roles as children, as friends, as a couple, as leaders  and as part of a social group.

 

Peláez J. Salud sexual y reproductiva de adolescentes y jóvenes: una mirada desde la óptica de los derechos humanos. Rev Cubana Obstet Ginecol. 2008;34(2):32-40.

Shutt-Aine J, Maddaleno M. Salud sexual y desarrollo de adolescentes y jóvenes en las Américas: Implicaciones en programas y políticas. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud; 2003. p. 6.

Instituto Proinapsa-UIS. Promoción de la salud sexual y reproductiva en 13 instituciones educativas de los municipios de Bucaramanga, Floridablanca y Lebrija. Resumen ejecutivo; 2009.

Estrada JH. Evaluación de programas educativos para jóvenes, como herramientas de prevención de VIH/SIDA. Rev. Geren. Polit. Salud 2009;8(16):872-90.

Geertz, C. Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. Barcelona: Editorial Gedisa; 1992.

Ulin P, Robinson E, Tolley E. Investigación aplicada en salud pública. Métodos cualitativos. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud; 2006. p. 33-43.

Steinar K. Interviews. An introduction to qualitative research interviewing. SAGE Publications. 1996.

Streubert HJ, Carpentier DR. Qualitative research in nursing. Advancing the humanistic impertative. USA: JB Lippincontt Company; 1995.

Taylor SJ, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Ediciones Paidós Ibérica; 1987. p. 152-160.

Vergara M. Significados de la práctica docente que tienen los profesores de educación primaria. REICE Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación. 2005;3(1):685-697.

Vásquez ML, Argote LÁ, Castillo E, Mejía ME, Tunjo R, Villaquirán ME. Educación en derechos sexuales y reproductivos: una perspectiva integral con adolescentes escolarizados. Colombia Médica. 2005;36(Supl 1):16-13.

Climent GI. Entre la represión y los derechos sexuales y reproductivos: socialización de género y enfoques de educación sexual de adolescentes que se embarazaron. Revista de Estudios de Género. La ventana. 2009;(29):236-275.

Sosa IA. Significados de la salud y la sexualidad en jóvenes. Un estudio de caso en escuelas públicas de Cuernavaca. Instituto nacional de las mujeres. México: Inmujeres; 2005.

Moral de la Rubia J, Ortega ME. Diferencias de género en significados, actitudes y conductas asociados a la sexualidad en estudiantes universitarios. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas. 2008;XIV(28):97-119.

Moral de la Rubia J. Religión, significados y actitudes hacia la sexualidad: un enfoque psicosocial. Revista Colombiana de Psicología. 2010;19(1):45-59.

Niño L, Hakspiel MC, Rincón AY, Aragón D, Roa ZM, Galvis DC, Luna A. Cambios persistentes en conocimientos, actitudes y prácticas sobre sexualidad en adolescentes y jóvenes escolarizados de cuatro municipios de Santander - Colombia. Revista Salud UIS. 2012;44(2):21-33.

Vásquez ML, Argote LÁ, Castillo E, Cabrera MJ, González D, Mejía ME, Villaquirán ME. Apropiación de los derechos sexuales y reproductivos en los adolescentes: una experiencia desde la teoría de la acción razonada. Colombia Médica. 2005;36(Supl 1):14-24.

Puerta MP. De por qué los adolescentes en Medellín no reflejan la educación sexual escolar que reciben-hablan adolescentes, padres y maestros. Cuestiones Teológicas. 2010;37(88):369-397.

Pacheco-Sánchez CI, Rincón-Suárez LJ, Guevara EE, Latorre-Santos C, Enríquez-Guerrero C, Nieto-Olivar JM. Significaciones de la sexualidad y salud reproductiva en adolescentes de Bogotá. Salud Pública de México. 2007;49(1):45-51.

Mejía LM, Ortiz AC. Comprensión de la salud sexual y reproductiva de los adolescentes en el marco del desarrollo a escala humana. Revista Facultad Nacional de Salud Pública. 2006;24(1):40-47.

Sánchez S, Atencio G, Duy N, Grande M, Flores M, Chiappe M, Nalvarte R, Sánchez J, Holmes KK. Comparación de la educación por pares y por profesionales de la salud para mejorar el conocimiento, percepción y la conducta sexual de riesgo en adolescentes. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. 2003;20(4):206-210.
Sistema OJS - Metabiblioteca |