How to Cite
1.
Vanegas JH, Marín Mejía F. Communication from body language reading in young persons with hearing disabilities. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2012 Jul. 1 [cited 2024 Nov. 24];17(2):110-24. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/2036

Authors

José Hoover Vanegas
Universidad Autónoma de Manizales
hovg@autonoma.edu.co
Fabiana Marín Mejía
Universidad de Caldas. Manizales
fabiana.marin@ucaldas.edu.co

Abstract

Objective: To interpret the structure of non-verbal language from syntactic, semantic and pragmatic levels of communication and its models for determining the action of a gesture as a sign in Young persons with  hearing disabilities. Material and Methods: The semiotic study presents recognition of underlying rules to  encoded languages. In this research the nature of the gestural phenomenon was studied in depth;  observation protocols were applied and records on film were carried out and submitted to microanalysis of  each scene and individual sequences which resulted in more detailed descriptions of those gestures that  helped to answer the research question. Results: The non-hearing community communicates in a way as  fluent as hearing people do using a differentiated system –sign language– that also implies the use of  alternate signs that are able to enrich the transmission process and message reception. Conclusion: The  sign in communication of the deaf people takes different forms; encoded languages is one of them, being  this one the grammatical structure of the manual or sign language; phonic sounds, lip-reading and body  language make part of the non-encoded language, elements that are exposed in a spontaneous way during  communication.

FENASCOL. Las personas sordas. Colombia: Federación Nacional de Sordos de Colombia; [cited 2012]; Available from: http://www.fenascol.org.co/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=33&showall=1.

OMS. Informe Mundial sobre la Discapacidad. Banco Mundial; 2011 [cited 2012]; Available from: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf.

Céspedes C. La nueva cultura de la discapacidad y los modelos de rehabilitación. Revista Aquichan. 2005;5(1):108 - 13.

Azula W. Perspectivas para la personas en situación de discapacidad. Discapacidad e inclusión social. Bogotá, Colombia: Banco de Ideas Publicitarias; 2005. p. 50 - 2.

Martínez C, Herrera B. Funcionamiento, discapacidad y rehabilitación. Revista Hospitalaria [serial on the Internet]. 2004; 175: Available from: http://www.revistahospitalarias.org/info_2004/01_175_03.htm.

Vidales G C. La semiótica como matriz de estudio de la comunicación. UNIrevista. [Científico]. 2006;1(3):12.

Eco H. Signo. Barcelona: Labor S.A.; 1994.

Eco H. La estructura ausente. Introducción a la semiótica. España: Lumen; 1986.

Blanco D. La semiótica y las ciencias humana. Letras. [Revisión]. 2004;2010(77):59-73.

Boguslaw Z. Semiótica de la cultura, historia, semiosfera. Entretextos: Revista electrónica semestral de estudios semióticos de la cultura. 2006;7.

Ruiz A D. Semiótica, lógica y conocimiento: Homenaje a Charles Sanders Pierce. Revista Intercontinental de Psicología y Educación. 2008:190 - 6.

Barthes R. Elementos de semiología. La aventura semiológica. España: Paidos.; 1993.

Vidales G C. La relación entre la semiótica y los estudios de la comunicación: un diálogo por construir. Nueva época. [Revisión]. 2009;11:37 - 71.

Morris C. Fundamento de la teoría de los signos. 2 ed. España: Paidos; 1994.

Descamp MA. El lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal. España: Deusto; 1992.

Rebel G. El lenguaje corporal. Chile: Improve; 2004.

Guiraud P. El lenguaje del cuerpo Cuarta ed. México: Breviarios: Fondo de cultura económica; 2005.

Guiraud P. La semiología. 23 ed. México: Siglo Veintiuno; 1997.

Birdwhistell R. Antropología del gesto 1952 [cited 2009]; Available from: http://www.cseiio.edu.mx/biblioteca/libros/expresionydesarfisico/antropologia_de_la_gestualidad.pdf.

Brigerio M. Del cuerpo a la discapacidad de la discapacidad al cuerpo. Capitulo: Cuerpo, cultura y discapacidad. Discapacidad e inclusión social. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Banco de ideas publicitarias.; 2005. p. 173 - 90.

Bronckart JP. De la comunicación gestual al lenguaje verbal. La génesis del lenguaje. Madrid: Pablo del Rio; 1977. p. 23 -66.

Buhler K. Teoría de la expresión. España: Alianza Universidad; 1980.

Davis F. La comunicación no verbal. 20 ed. España: Alianza Editorial Madrid; 1994.

Fast J. El lenguaje del cuerpo. Decimo Octava ed. Barcelona: Kairos; 2006.

Figueroa V, Lissi MR. La lectura de personas sordas: Consideraciones sobre el rol del procesamiento fonológico y la utilización del lenguaje de señas. 2005;32:105-9.

Knapp ML. La comunicación no verbal, el cuerpo y el entorno. 4, editor. Barcelona: Paidos; 1995.

Le Boulch J. El gesto y la mímica en el diálogo con los demás: de la expresión a la comunicación. Hacia una ciencia del movimiento humano. Barcelona: Paidos; 1992. p. 277.

Le Boulch J. De la señal al signo en la expresión mímica y gestual. Hacia una ciencia del movimiento humano. Barcelona: Paidos; 1992.

Le Boulch J. El movimiento como forma de expresión. El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona: Paidotribo; 1997. p. 339.

Pease A. El lenguaje del cuerpo. Como leer la mente de los otros a través de los gestos Santiago de Chile: Sudamericana/Planeta S.A; 1998.

Rodríguez R. Los mensajes del cuerpo. El lenguaje corporal en las relaciones humanas Santiago de Chile: Bravo y Allende; 1991.

Meerloo M, Joost A. Contribuciones de la psiquiatría a la comunicación humana. In: Troquel, editor. Teoría de la comunicación humana. Buenos Aires1973.

Monfort M. El establecimiento de la comunicación. Los trastornos de la comunicación en el niño. España: CEPE, S,A; 1985.

Vanegas G J. El cuerpo a la luz de la fenomenología. Manizales: Centro de impresiones Tizan; 2001.

Uña O. Teorias y modelos de la comunicacion. Praxis sociológica. 2000:33-79.

Reyes G. La pragmática lingüística, el estudio del lenguaje. Barcelona: Montesinos editor; 1994.

Heinemann P. La pedagogía de la comunicación no verbal. Barcelona: Herder; 1980.
Sistema OJS - Metabiblioteca |