How to Cite
1.
Betancur López SI, González Ramírez M. -. Hacia Promoc. Salud [Internet]. 2003 Jan. 1 [cited 2024 Jul. 3];8:115-34. Available from: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/hacialapromociondelasalud/article/view/1875

Authors

Sonia Inés Betancur López
Universidad de Caldas. Manizales
soniai@ucaldas.edu.co
Miryan González Ramírez
Universidad de Caldas. Manizales
miryan@epm.net.co

Abstract

This paper allowed the detailed analysis of the experiences gone through by students and teachers during  clinical and community field practice, as a basic component in the training of professionals in nursing;  strengths, weaknesses and generated potential in the development of teaching-learning processes were  identified, for the purpose of applying the results to the curricular updating being planned in the nursing  program at the UNIVERSIDAD DE CALDAS, MANIZALES-COLOMBIA, taking as a basis the five variables and  categories surveyed.  The information was gathered through a structured poll in which the following aspects  were considered: first, a description of the practice fields, as to their characteristics, available resources and  setting offered for the development of the required activities at each training level; second, the features of  the methodology from the beginning of the experience both clinical and community related with previous  awareness of the student as to taking up responsibilities as part of the health team, as well as the time  dedicated to induction and processes being developed throughout such practice; a third aspect is the extent  of apllicability which will determine the learning opportunities offered to the students by which the  development of necessary competences for professional performance and improvement of nursing care  quality; as a fourth point, in terms of treatment, the perception of interpersonal relationships with the health  team was analized as well as the acknowledgment of activities carried out and the inclusion in decision- making in the process of nursing care; and finally, the degree of satisfaction yielded by the parameters  evaluated was consulted.  The results showed important strengths in the degree of applicability of  procedures seen theoretically, the achievement of objetives and the satisfaction with the work performed  with the service users; likewise deficit aspects were detected in interpersonal relationships, specifically the  treatment among prefessionals, in the processes of awareness allowing them a humanistic approach that not  only qualities and trains health professionals for a professional practice, but also turns, as a priority,  individuals with skills to survive and feel at ease with the career elected; nevertheless, the program counts on numerous potentialities described for each academic level which become a source allowing them to be able  to implement the necessary changes which account for deficiencies found.

ANDER EGG, Ezequiel. Hacia una pedagogía autogestionaria. Buenos Aires: Humanitas, 1986.

ALEMÁN M., Salvador. Crecimiento personal y prácticas de enfermería: afrontarlas sin miedo(II). En: Enfermería científica. N.198-199, septiembre-octubre de 1998. p.17-24

ALMEIDA, Marcio; FEUERWERKER, Laura; LLANOS, Manuel. La educación de los profesionales de la salud en América Latina: teoría y práctica de un movimiento de cambio. Sao Paulo-Brazil: Huacitec ltda, 1999. Tomo 1: una mirada analítica. ISBN: 85-271-0510-1

ALMEIDA, Marcio; FEUERWERKER, Laura; LLANOS, Manuel. La educación de los profesionales de la salud en América Latina: teoría y práctica de un movimiento de cambio. Sao Paulo-Brazil: Huacitec ltda, 1999. Tomo 2: las voces de los protagonistas. ISBN: 85-271-0510-1

ARIAS DE R., M. Experiencias universitarias de integración con la comunidad. En: Avances en enfermería, Bogotá: Universidad Nacional. Enero-abril, 1994.

ARRAIGADA, Jana y otros. Recurso de enfermería: contribuciones al proceso de desarrollo. Bogotá: Unibiblos, Universidad Nacional. Agosto de 2000. ISBN: 958-96883-0-6

CARRASCO G., Genis y otros. Calidad asistencial y satisfacción de los profesionales: de la teoría a la práctica. En: calidad asistencial, órgano de la sociedad española de calidad asistencial. Noviembre, 1999. Vol.14, N.7, p.1

CASTAÑEDA. M. Lineamientos básicos para la construcción de un marco conceptual del currículo de enfermería. Medellín: Facultad de Enfermería, Universidad de Antioquia, 1996

CASTRILLÓN A., Maria Consuelo. La dimensión social de la práctica de la enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia, marzo de 1997. ISBN: 958-655-260-8

CASTRILLÓN A., Maria Consuelo. Teoría y práctica de la enfermería: los retos actuales. En: Investigación y educación en enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia. Vol.XIX, N.1, marzo de 2001

COLLIERE, Marie Francoise. ___________. En: Rol de enfermería. Vol.22 N. 1. Enero de 1999 p. 27-32

CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERÍA. La ética en la práctica de enfermería. Ginebra-Suiza: CIE. 1994.

FERNÁNDEZ T., Julio de la T. Veinte años en la universidad. En: Rol de enfermería. Vol.20, N.11, Noviembre de 1999, p.753-759

GÓMEZ M., Maria Eugenia y otros. Motivación laboral en un hospital comarcal. En: Todo Hospital, Barcelona-España, julio-agosto de 1998 p.443-450

GÓMEZ SERRANO, Consuelo. Retos en la formación de profesionales de enfermería. En: Educación e investigación en enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia. Vol.XV, marzo de 1997, p.99

GONZÁLEZ LLINARES, Rosa María y otros. Indicadores de proceso de autoevaluación del dossier de enfermería asistencia hospitalaria OSAKIDETZA/SVS. En: Calidad asistencial. Vol.14, N.1, enero de 1999. P.29-33

GUEVARA, Edilma; MENDIAS, Elnora. Serie desarrollo de recursos humanos. N.27, Washington: OMS-OPS, abril de 2001

LEBART, Ludovic; MORINEAU, Alain; PIRON, Marie. Statistique exploratoire, multidimensionalle. París: Dunod. 2 ed. 1998, p.439

LEMUS O., BELLO N. Aspectos psico-pedagógicos actuales en el perfeccionamiento de la asignatura enfermería general I del curso regular para trabajadores. En: Revista Cubana de Enfermería, enero-junio de 1994.

LUNA L., Paulo Freire. Reflexiones frente al sentido de oportunidad de participar en el cambio social. En: Avances en Enfermería, Universidad Nacional, Vol.XI , N.2 , julio-septiembre de 1993

MANFREDI, Maricel. Revista de enfermería. México: Instituto Mexicano de Seguridad Social, septiembre-diciembre de 1999. p.38-43

MARRINER, Ann. Modelos y teorías de enfermería. Barcelona: Rol S.A, 1989. ISBN: 84-85535-23-0

MAYA BETANCOURT, Arnobio. Taller educativo. Santa fé de Bogotá: Gente Nueva. 1991.

MEISSNER, Judith E. Enfermeras, ¿seguimos destruyendo a nuestros jóvenes profesionales?(I) En: Nursing 2000. Barcelona: Doyma. Vol.18, N.5, p.14-18

MENDEZ S.A., CALVO, F. Crecimiento personal y práctica de enfermería: afrontarlas sin miedo. En: Enfermería Científica, septiembre-octubre de 1988.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. El ejercicio de la enfermería, informe del comité de expertos, serie de informes técnicos, 1996.

PINZÓN DE SALAZAR, Lina. La construcción del yo ético: un imperativo humano y una exigencia en enfermería. En: Investigación y educación en enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia, Vol.XV, N.1, marzo de 1997

PULIDO DE LALINDE, Socorro; LALINDE GÓMEZ, Maria Cecilia y ORTIZ, Ana Cecilia. Avances en la propuesta curricular núcleo clínico. En: Investigación y educación en enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia. Vol.16, N.1, marzo de 1998, p. 97-103

QUINTERO G. De la teoría a la práctica: una experiencia de la Fundación Santa Fé de Bogotá. En: Vía Salud, junio de 1997

VILLELA, E.; VERDUSCO, D.M. Reflexiones filosóficas y pedagógicas: contribución para el estudio de la reestructuración de los currículos de enfermería centrados en la propuesta de atención primaria en salud. En: Investigación y educación en enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia. Vol.5, N.2, septiembre de 1987

WESLEY, R.L. Teorías y modelos de enfermería. 2 ed. Mexico: McGrauw Hill, 1997

ZAPICO Y. F.; BLANCO, S.R. Aprendizaje y satisfacción de los estudiantes de enfermería en las prácticas clínicas. En: Enfermería Clínica. Vol.VII, N.1, 1996. p.21-25
Sistema OJS - Metabiblioteca |