DOI: 10.17151/difil.2024.25.44.8
How to Cite
Ramos-Vera, J., & Barria-Asenjo, N. A. (2024). Between philosophy and psychology in Chile: Amanda Labarca at the intersection of two disciplines. Discusiones Filosóficas, 25(44), 139–156. https://doi.org/10.17151/difil.2024.25.44.8

Authors

Nicol A. Barria-Asenjo
Dirección de Investigación de La Universidad de Los Lagos
nicol.barriaasenjo99@gmail.co
https://orcid.org/0000-0002-0612-013X
Perfil Google Scholar

Abstract

This article contributes to reflect on the contributions made by the Chilean intellectual Amanda Labarca in the hybridizations between philosophy and psychology, which allows us to reflect on the reflections and debates that arose in the educational field in the transition from the nineteenth to the twentieth century. Primary sources were mainly used to address various aspects of the work of Amanda Labarca and her early works related to education and teaching were used. Relevance was assigned to her work Lecciones de Filosofía (1922), which, being an eminently philosophical text, also reflects the preludes of general and educational psychology in Chile, which are presented in a period of immersion in which a young Labarca studied in depth and disseminated the main American authors who forged the links between both disciplines (philosophy and psychology).

Bentley, Madison. “Sensation-general”. Psychological Bulletin, vol. 12, num. 3, 1916, pp. 120-121.

Binois, René. La psicología aplicada. Editorial Paidós, 1946.

Caiceo, Jaime. “Amanda Labarca, Irma Salas y Mabel Condemarín, tres educadoras laicas y feministas del siglo XX en Chile”. Teoria e Prática da Educação, vol. 13, núm. 1, 2010, pp. 105-116.

De Laguna, Grace. “Sensation and perception. I: The Genetic Relationship”. The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, vol. 13, num. 20, 1916, pp. 533-547.

Dewey, John. How we think. Heath & CO. Publishers, 1910

Espejo, Luis. Revista de Instrucción Secundaria i Superior (Tomo II). Imprenta Cervantes, 1891.

Falabella, Alejandra y Ramos, Claudio. “La larga historia de las evaluaciones nacionales a nivel escolar en Chile”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, núm. 11, 2019, pp. 66-98.

Galdames, Luis. Temas Pedagógicos. Imprenta Universitaria, 1913.

Ginebra, Francisco. Elementos de Filosofía para el uso de los colegios de segunda enseñanza. Imprenta “Católica” de Manuel Infante, 1887.

González, José. Algunos. Editorial Nascimento, 1967.

Inglis, Alexander. Principles of Secondary Education. Houghton Mifflin Company, 1918.

James, William. Psychology. Briefer Course. Henry Holt and Company, 1892.

Johnston, Elizabeth y Johnson, Ann. “Balancing life and work by unbending gender: Early American women psychologists´ struggles and contributions”. Journal of the History of the Behavioral Sciences, vol.53, num. 3, 2017, pp. 246-264, https://doi.org/10.1002/jhbs.21862

Judd, Charles. Psychology of High School Subjects. Ginn and Company,1915.

Labarca, Amanda, La Escuela Secundaria en los Estados Unidos. Imprenta Universo, 1919.

---. Lecciones de Filosofía. Tomo I. Casa Editorial MINERVA, 1922.

---. Lecciones de Filosofía. Tomo II. Casa Editorial MINERVA, 1922.

---. Nuevas orientaciones de la enseñanza. Imprenta Universitaria, 1927.

---. Historia de la Enseñanza en Chile. Santiago: Imprenta Universitaria, 1939.

Molina, Enrique. Educación Contemporánea. Imprenta Universitaria, 1914.

Monroe, Paul. Principles of Secondary Education. The Macmillan Company, 1914.

Reyes, María Isabel, Helia Vargas y Camila Meza. “Recordando a Amanda: Bautizada Pinto, renombrada Labarca”. Psykhe, vol. 11, núm.1, 2002, 117-128.

Rutherford, Alexandra. “Making better use of U.S. women. Psychology, sex roles, and womanpower in post-WWII America”. Journal of the History of the Behavioral Sciences, vol. 53, num. 3, 2017, pp. 228–245. https://doi.org/10.1002/jhbs.21861

Salas, Gonzalo. “El Informe Nassar (1955) sobre la formación de psicólogos en Chile”. Revista de Psicología, vol. 23, núm. 1, 2014, pp. 109-112, https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.32879

---. “Amanda Labarca y la recepción temprana de su obra literaria en Chile”. En-claves del pensamiento, núm. 35, 2024, 1-21, https://doi.org/10.46530/ecdp.v0i35.648

Salas, Gonzalo, Hernán Scholten, Luisa Guerra-Labbé, José Ramos-Vera y Elizabeth Pardo-González. “Eloísa Díaz Inzunza: entre la medicina, la psicología y la educación”. Revista Médica de Chile 147 no. 4, (2019): 499-504, https://doi.org/10.4067/s0034-98872019000400499

Salas, Gonzalo, Hernán Scholten, Silvana Hernández-Ortiz, Claudio Rojas-Jara y Ernesto L. Ravelo-Contreras. “La infancia anormal en Chile y la pedagogía experimental de Wilhelm Mann (1860-1920)”. Acta Colombiana de Psicología, vol. 22, núm. 2, 2019, 241–253, https://doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.12

Salas, Gonzalo, Hernán Scholten, Yeniè Norambuena, Rodolfo Mardones e Ivelisse Torres-Fernández. “Psicología y educación en Chile: problemas, perspectivas y vías de investigación (1860-1930)”. Universitas Psychologica, vol. 17, núm. 5, 2018, 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-5.pecp

Serrano, Sol, Macarena Ponce de León y Francisca Rengifo. Historia de la Educación en Chile (1810-2010). Tomo II. La Educación nacional (1880-1930). Taurus, 2012.

Thomson, Manley. The pragmatic philosophy of C.S. Pierce. University of Chicago Press, 1953.

Thorndike, Edward. “The Contribution of Psychology to Education”. Journal of Educational Psychology, vol. 1, num. 1, 1910, 5-12. https://doi.
org/10.1037/h0070113

Winkler, María Inés. Pioneras sin monumentos. Mujeres en psicología. LOM Ediciones, 2007.
Sistema OJS - Metabiblioteca |