Authors
Abstract
Andrés Martínez Oria (Salamanca, 1950) has shown great interest in the use of the novel as a metaphysical exploration, sometimes with encyclopedic aspirations. Invitación a la melancolía (2014) represents a magnificent example of philosophical novel where the short plot is the starting point of a long journey around melancholy.
In this paper, we will focus on several aspects addressed in the text. In the first place, the relationship between language and melancholy; in the second place, fantasy (melancholic) and its aesthetised expression through literature and, finally, hypothetical possibilities of literature as a system of (self)knowledge of a hidden reality but palpable behind the lucid glance of the melancholic individual. The main tool of analysis will be philosophy in addition to psychiatry, psychoanalysis and literary studies.
Keywords:
References
Aristóteles. El arte poética. Madrid: Espasa-Calpe, 1964. Impreso.
Aristóteles. El hombre de genio y la melancolía. Problema XXX, 1. Ed. Jackie Pigeaud. Barcelona: Quaderns Crema, 1996. Impreso.
Beckett, Samuel. Proust. 1931. Trad. Juan de Sola. Barcelona: Tusquets, 2013. Impreso.
Camus, Albert. Le mythe de Sisyphe. Essaie sur l'absurde. 1942. París: Gallimard, 2016. Impreso.
Földényi, Lászlo. Melancolía. 1984. Trad. Adan Kovacsics Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2008. Impreso.
Freud, Sigmund. “Consideraciones de actualidad sobre la guerra y la muerte”. El malestar en la cultura y otros ensayos. Trad. Luis López-Ballesteros de Torres. Madrid: Alianza, 1976. Impreso.
______. Obras completas, vols. IX y XXI. Trad. José L. Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu, 1992. Impreso.
Jackson, Stanley W. Historia de la melancolía y la depresión desde los tiempos hipocráticos a la época moderna. Trad. Consuelo Vázquez de Parga. Madrid: Turner, 1986. Impreso.
Johnson, Samuel. History of Rasselas. Prince of Abyssinia. Ontario: In parentheses Publications. Orientalism Series, 1999. Impreso.
Kierkegaard, Sören. El concepto de la angustia. 1844. Madrid: Espasa Calpe, 1959. Impreso.
Klibansky, Raymond, Panofsky, Erwin y Saxl, Fritz. Saturno y la melancolía. Trad. María Luisa Balseiro. 1964. Madrid: Alianza, 2004. Impreso.
Kristeva, Julia. Soleil noir. Dépression et mélancolie. París: Gallimard, 1987. Impreso.
Martínez Oria, Andrés. “Novela, río total”. Argutorio: revista de la Asociación Cultural "Monte Irago". 30, 2013: 43-47. Impreso.
______. “Invitación a la melancolía”. Argutorio: revista de la Asociación Cultural "Monte Irago". 31, 2014a: 59-63. Impreso.
______. Invitación a la melancolía. Astorga: CSED, 2014b. Impreso.
______. “Pervivir en la obra: Ricardo Gullón y Enrique Gil y Carrasco”. Argutorio: revista de la Asociación Cultural "Monte Irago". 39, 2018: 54-62. Impreso.
Minois, Georges. Histoire du mal de vivre. De la mélancolie à la depression. París: Éditions de la Martinière, 2003. Impreso.
Puleo, Alicia. Cómo leer a Schopenhauer. Madrid: Júcar, 1991. Impreso.
Rodríguez, Samuel. Universo femenino y mal. Estudio crítico de la narrativa de Espido Freire. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Impreso.
Rotterdam, Erasmo de. Elogio de la locura. 1511. Trad. Teresa Suero Roca. Barcelona: Bruguera, 1974. Impreso.
Sartre, Jean-Paul. La nausée. 1938. París: Gallimard, 2003. Impreso.
Schopenhauer, Artur. El mundo como voluntad y representación. Trad. Pilar López de Santa María. Madrid: Trotta, 2004. Impreso.
Suárez Martínez, Luis Miguel. “Andrés Martínez Oria: Invitación a la melancolía”. Web. 20 Abr. 2020
______. “Lecciones cervantinas: parodia, perspectivismo y metanovela en Invitación a la melancolía de Andrés Martínez Oria”. Castilla. 5, 2014: 284-307.
Svendsen, Lars. Filosofía del tedio. 1999. Trad. Carmen Montes Cano. México, 2008.
Woolf, Virginia. La señora Dalloway. 1925. Ed. María Lozano. Trad. Mariano Baselga. Madrid: Cátedra, 2005. Impreso.
Zambrano, María. Los intelectuales en el drama de España y escritos de la guerra civil. 1939. Madrid: Trotta, 1998. Impreso.