Authors
Abstract
This article is based on an investigation called “Binding Experiences on young University Students from Medellín Mediated by Psychedelic Effects of LSD”. The main objective of this research project was to reveal the social interaction and binding experiences that some young university students from Medellin have had while on the psychedelic effects of the psychoactive LSD substance. The investigation was developed through a qualitative research methodology which took its information, on the one hand, from the researcher’s participation and observation on the actual practices in the use of the psychoactive substance, and on the other hand, from the autobiographic narratives of life made by the university study group. The social interactions mediated by the effects of LSD that were found the most prevalent formed a pattern of interaction between subjects, which was characterized by the experimentation with the uses of the substance and by feelings of fear and loneliness that had the tendency to be replaced by the company of others. This, along with the physiological effects of the substance, which generate in the individual a fanciful contemplation of the world, an endless profusion of ideas, and difficulty in oral expression, set the main finding of this research which was referred to as “non-dialogic social interactions”.
Keywords:
References
Arza, J. (2002). Las drogas princesas y dragones. Madrid, España: Editorial Eneida.
Beleño, S.M., Díaz, G.A. (2011). Analisis de las tendencias de consumo de drogas de abuso e impactos en la salud del individuo en países de América Latina años 2006-2010 (tesis de posgrado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.
Bernal, H.A. (2010). Sobre la teoría del vínculo en Enrique Pichón Rivière: una sistematización del texto Teoría del vínculo de Pichón. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/uploads/facultadpsicologia/578481.pdf
Bohm, D. (2001). Sobre el díalogo. Barcelona, España: Editorial Kairos.
Comunidad Andina. (2012). II Estudio Epidemiológico Andino sobre consumo de drogas en la población universitaria. Lima, Perú: Secretaría General de la CAN.
DRAE. (2009). Diccionario de la Real Academia Española. Recuperado de http://www.rae.es/
Fedotov, Y. (2012). Resumen ejecutivo. Informe mundial sobre las drogas. Oficina de las Naciones Unidas Contra La droga y el Delito. Recuperado de https://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/WDR2012/WDR_2012_Spanish_web.pdf
Fidélitas, U. (2013). Interaccionismo simbólico. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Gamella, J.F. y Roldan, A.A. (1997). Drogas de síntesis en España. Patrones y tendencias de adquisición y consumo. Recuperado de http://www.fundacioncsz.org/ArchivosPublicaciones/151.pdf
García, J.B. y Martínez, P.A. (s.f.). Alucinógenos. Recuperado de http://www.neodiagnostica.es/pdfs_info_drogas/info_drogas%20_alucinogenos.pdf
Geertz, C. (1973). La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Editorial Gedisa.
Goffman, E. (1963). Estigma: la identidad deteriorada. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Goffman, E. (1971). Relaciones en público: microestudios de orden público. Madrid, España: Alianza Editorial.
Gontero, N. (2006). Notas sobre la teoría del conocimiento de Emile Durkheim. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, I (II), 1-17.
Grof, S. (2005). Psicoterapia con LSD, el potencial curativo de la medicina psiquedélica. Barcelona, España: La liebre de marzo.
Hernández, I., Leza, J., Ladero, J. y Fernández, P. (2003). Drogodependencias. Farmacología. Patología. Psicología. Legislación. Buenos Aires, Argentina: Editorial Médica Panamericana.
Hofmann, A. (1979). LSD. Cómo descubrí el ácido y qué pasó después en el mundo. Barcelona, España: Letra E.
Hofmann, A. (1983). LSD: my problem child. Los Ángeles, USA: McGraw-Hill.
Jiménez-Domínguez, B. (2000). Investigación cualitativa y psicología social crítica. Contra la lógica binaria y la ilusión de la pureza. Recuperado de cge.udg.mx.
Lee, M. y Shlain, B. (1985). Sueños de ácido: historia social del LSD: la CIA, los sesenta y todo lo demás. Murcia, España: Castellarte.
Lepine, I., Pazos, E., Perarnau, C., Marré, M. y Carbo, L. (2009). Intoxicaciones por drogas de abuso. Recuperado de http://www.fetoc.es/asistencia/Intoxicacion_aguda-drogas-abuso_2009.pdf
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, 2. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/viewFile/34106/33945
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, Argentina: Editorial Huemul.
Pérez, G. (2008). Módulo educativo: consumo de drogas en universitarios estrategias de actuación. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó, Federación Internacional de Universidades Católicas.
Rey, F.G. (2008). Subjetividad social, sujeto y representaciones sociales. Revista Diversitas. Perspectivas en Psicología, 4 (2), 225-243
Salas, B.I. (2002). La teoría social del interaccionismo simbólico. Sistema de enseñanza abierta Universidad Veracruzana. Recuperado de https://trabajosocialunam.files.wordpress.com/2014/02/interaccionismo-mead.pdf
Sandoval, C. (1997). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: ICFES.
Segura, A.M., Valencia, D., Restrepo, C.A. (2010). Prevalencia de adicción a sustancias psicoactivas y ludopatía en estudiantes del Valle de Aburra, 2009. Medellín, Colombia: Corporación Universitaria Lasallista.
Stix, G. (2009). LSD Returns For Psychotherapeutics. Scientific American Magazine. Recuperado de http://www.scientificamerican.com/article/return-of-a-problemchild/
Unión Europea. (2009). Drogas sintéticas: una amenaza con respuesta comunitaria. Recuperado de http://www.comunidadandina.org/DS/DROSICAN/Brochure%20DROSICAN.pdf
Unir, R. (2009). Del viaje en U: la vivencia universitaria y el consumo de sustancias psicoactivas. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó.