Authors
Abstract
Since the democratic openness (1983) we attend an unusual emergence of theater activity. The plays, the audience and the theaters multiply exponentially every year. However, the journalistic critic not always accompanies this display because of a series of factors going from monetary issues to specialization problems. Taking again T. Todorov, A. Reyes, T.S. Eliot, R. de la Calle, and R. Barthes’s thoughts, among others, we worked some of the main problems of the critique and its contemporary reconfigurations.
References
De la Calle, Román. (1990). “Crítica y creatividad: las funciones del texto crítico”. En: Refl exiones sobre la crítica de arte. En el
umbral de los 90. Valencia: Ed. Conselleria de Cultura, Educació i Ciencia, Generalitat Valenciana.
________. (2001). John Dewey: Experiencia estética y experiencia crítica. Colección Debates.Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo.
Diago, Nel. (1992). “La función de la crítica: discreciones en torno a un ejercicio (in) signifi cante”. En: Teatro y teatristas. Buenos Aires: Galerna.
Eliot, T.S. (1999). Función de la poesía y función de la crítica. Barcelona: Tusquets.
Fábregas, Xavier. (1975). Introducción al lenguaje teatral. Barna: Libros de la Frontera.
Reyes, Alfonso. (1962). “Aristarco o Anatomía de la crítica”. En: La Experiencia Literaria. Obras Completas, Vol. XIV. México: Fondo de Cultura Económica.
Todorov, Tzvetan. (1991). Crítica de la crítica. Barcelona: Paidós