How to Cite
Dubatti, J. (2010). Theater poetry in axiological frameworks: assessment criteria. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 4, 9–15. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9253

Authors

Jorge Dubatti

Doctor (Área de Historia y Teoría del Arte) por la Universidad de Buenos Aires. Profesor de Historia
del Teatro Universal en la Carrera de Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Universidad de Buenos Aires
a@gmail.com

Abstract

From the theoretical principles of theater philosophy, systematic parameters are proposed for the critique exercise, this is to say for the consideration of theater poetry in axiological frameworks. The ten highlighted parameters are: technical suitability, symbolic relevance, poetic relevance, historical relevance, ideological criterion, genetics perspective, effectiveness (or audience stimulation), singular theater theatricality.

Baudelaire, Charles. (1948). “¿Para qué sirve la crítica? Fragmentos del Salón de 1846”. En: Pequeños poemas en prosa, Crítica de arte. Buenos Aires: Espasa-Calpe Argentina.

Brook, Peter. (1994). El espacio vacío. Barcelona:Península.

Dubatti, Jorge. (2007). Filosofía del Teatro I.Convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires: Atuel.

________. (2010). Filosofía del Teatro II. Cuerpo poético y función ontológica. Buenos Aires:Atuel.

Eliot, Thomas Stearns. (1999). Función de la poesía y función de la crítica. Barcelona:Tusquets Editores.

García Morente, Manuel. (2004). Lecciones preliminares de filosofía. Buenos Aires: Losada.

Strindberg, August. (1982). “Prólogo a La Señorita Julia” y “La Señorita Julia”. En: Teatro escogido. Madrid: Alianza.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |