How to Cite
Camacho López, S. (2012). The body: topology of contemporary tragic action. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 6, 20–30. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9225

Authors

Sandra Camacho López

Actriz, investigadora y docente. Actualmente es docente en pregrado y posgrado de la Facultad
de Artes (ASAB) de la Universidad Distrital

Universidad Distrital
a@gmail.com

Abstract

Colombian contemporary drama reflects about the treatment given to the body in our society. In this drama Merleau-Ponty’s “body-flesh” is the object of representation and is located in a “world-flesh” where the proliferation of violence shows him a dead end. The topological analysis of what might be called today tragic action, which is based for this research on the persistent figure of confinement, will make it possible for us to go through the various possibilities of representation of the body as the place where such action is developed.

Baudrillard, Jean. (1986). Cool memories. París: Galilée.

Camacho López, Sandra. (2010). La fi gure de l’enfermement comme modèle tragique dans la dramaturgie contemporaine colombienne. Tesis para obtener el título de Doctor en Teatro y Artes del espectáculo. Universidad Sorbonne-Nouvelle Paris 3. Dirección Catherine Naugrett e.

Cárdenas, Tania. (2009). “Cuarto frío”. Revista A Teatro, 16. Medellín.

Chaves Castaño, Juana (2011). “Entre la violencia sobre el cuerpoy la violencia incorporada”. Hacia la Promoción de la Salud,16(2), 162-172.

Díaz, Henry. (2000). La sangre más transparente. Madrid: Casa de América.

Escobar Molina, Álvaro. (1989). L’enfermement:espace, temps, clôture. Paris: Ed. Klincksieck.(Traducción propia)

Kanelli, Katerina. (2007). L’eff et Beckett: Pour une nouvelle image du corps. Tesis de Doctorado, Dirigida por Christian Dumet, Université Paris 8 -Vincennes/Saint-Denis U.F.R.: Histoire, Litt ératures, Sociologie Département: Litt érature Générale et Comparée. (Traducción propia).

Lozano, Carlos Enrique. (2006). “Otra de leche”. Revista Festival de Teatro de Cali.

Merleau-Ponty, Maurice. (1945).Phénoménologie de la Perception. Paris:Gallimard éd.

Morin, Edgar. (1970). L’homme et la mort. Paris:Editions du Seuil.

Paz, Octavio. (1957). “Piedra de sol - La estación violenta”. En Obra poética (1935-1988). Barcelona: Seix-Barral.

Rubiano, Fabio. (1998). Cada vez que ladran los perros. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Thomas-Fogiel, Isabelle. (2008). “Spatialiser nos concepts? La tentative de Merleau-Ponty”. Symposium: Revue canadienne de philosophie continentale, Vol. 12: Iss. 1, Article 10, 148-161. Disponible en: htt p://ir.lib.uwo.ca/symposium/vol12/iss1/10

Valencia, Victoria. (2006). “Rubiela roja”.Revista Festival de Teatro de Cali.

Viviescas, Víctor. (2003). “La técnica del hombre blanco”. En: Autores de la ASAB.Bogotá: Ediciones de la Universidad Distrital-ASAB.

________. (2006). “Dramaturgia colombiana:El hombre roto”. En Revista conjunto, 141. La Habana: Casa de las Américas.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |