Authors
Abstract
This article is about a typology to risk some opinions and give some concepts about performances that were attended and read about in the X International University Theater Festival. The concepts were somehow expressed during the event conferences, reason why many of them gather the voices of those who had the privilege to refer to the plays. The concepts have been divided into four groups of “Debts”: debts with literature, debts with history, debts with drama pretexts and debts with technique and laugh.
Keywords:
References
Braun, Edward. (1986). El director y la escena. Del naturalismo a Grotowski. Buenos Aires:Galerna.
Brecht, Bertolt. (1970). Escritos sobre teatro.(Selección de Jorge Hacker). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Brémond, Claude. (1970). Lógica de los posibles narrativos. El mensaje narrativo. Buenos Aires. Ediciones, Tiempo contemporáneo. Colección. Comunicaciones.
Cardell, Silvana. (s.f.). Rudolf Lavan.Recuperado de http://www.luciernaga-clap.com.ar/articulosrevistas/3_danzalaban.htm
Castelnovo-Tedesco, Mario. Platero y yo, para narrador y guitarra. Op. 190. Recuperado de http://www.allmusic.com/composition/platero-y-yó-for-narrator-guitar-op-190
Di Lampedusa, Giuseppe. (2004). El gatopardo. Madrid: Alianza Editorial.
Dubatti, Jorge. (1999). Concepciones del teatro. Cultura teatral y convivio. Buenos Aires: Colihue.
Gambaro, Griselda. (1996). Teatro VI. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.
García, Santiago. (1989). Teoría y práctica del teatro. Bogotá: Ediciones La Candelaria.
Hipócrates. (1996). Tratados hipocráticos.Obra completa. Madrid: Editorial Gredos.
Jara, Jesús. (2000). El Clown, un navegante de las emociones. Sevilla: Proexdra.
Kafka, Franz. (2004). Relatos completos. Buenos Aires: Editorial Losada.
Le Goff, Jacques. (1991). El orden de la memoria: el tiempo como imaginario.Barcelona: Paidós.
Miller, Arthur. (2010). La muerte de un agente viajero. Madrid: Tusquets Editores.
Ricoeur, Paul. (1995). Tiempo y narración. Barcelona: Siglo XXI.
Stanislavski, Constantin. (1980). El trabajo del actor sobre sí mismo. Buenos Aires: Editorial Quetzal.
Tendencias literarias. (2013, 22 de abril). “Los villanos de Shakespeare”, de Steven Berkoff, repasa el mito del malvado. Recuperado de http://www.tendencias21.net/Los-villanosde-Shakespeare--de-Steven-Berkoff-repasael-mito-del-malvado_a17340.html
Vergara Anderson, Luis. (2004). La producción textual del pasado I: Paul Ricoeur y su teoría de la historia anterior a la memoria, la historia, el olvido. 1a. ed. México: Universidad Iberoamericana - Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
Wikipedia. (2013a). Actante. Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Actante
________. (2013b). Griselda Gambaro.Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Griselda_Gambaro