How to Cite
Sánchez Quintero, C. A. (2013). X international theater festival - 2013. Debts theater always leaves. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 7, 201–213. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9219

Authors

Carlos Alberto Sánchez Quintero

Profesor de Artes Escénicas y Literatura del Proyecto Curricular LEA, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Director Artístico de La Esfinge, Teatro de Ilusiones. Director de la Revista Cultural “Creadores”. Director de la Casa de la Cultura de Usaquén.

Universidad Distrital Francisco José de Caldas
esfinge58@hotmail.com

Abstract

This article is about a typology to risk some opinions and give some concepts about performances that were attended and read about in the X International University Theater Festival. The concepts were somehow expressed during the event conferences, reason why many of them gather the voices of those who had the privilege to refer to the plays. The concepts have been divided into four groups of “Debts”: debts with literature, debts with history, debts with drama pretexts and debts with technique and laugh.

Aristóteles. (1964). El arte poética. (Trad. José Goya y Muniain). Madrid: Espasa-Calpe S.A.

Braun, Edward. (1986). El director y la escena. Del naturalismo a Grotowski. Buenos Aires:Galerna.

Brecht, Bertolt. (1970). Escritos sobre teatro.(Selección de Jorge Hacker). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Brémond, Claude. (1970). Lógica de los posibles narrativos. El mensaje narrativo. Buenos Aires. Ediciones, Tiempo contemporáneo. Colección. Comunicaciones.

Cardell, Silvana. (s.f.). Rudolf Lavan.Recuperado de http://www.luciernaga-clap.com.ar/articulosrevistas/3_danzalaban.htm

Castelnovo-Tedesco, Mario. Platero y yo, para narrador y guitarra. Op. 190. Recuperado de http://www.allmusic.com/composition/platero-y-yó-for-narrator-guitar-op-190

Di Lampedusa, Giuseppe. (2004). El gatopardo. Madrid: Alianza Editorial.

Dubatti, Jorge. (1999). Concepciones del teatro. Cultura teatral y convivio. Buenos Aires: Colihue.

Gambaro, Griselda. (1996). Teatro VI. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.

García, Santiago. (1989). Teoría y práctica del teatro. Bogotá: Ediciones La Candelaria.

Hipócrates. (1996). Tratados hipocráticos.Obra completa. Madrid: Editorial Gredos.

Jara, Jesús. (2000). El Clown, un navegante de las emociones. Sevilla: Proexdra.

Kafka, Franz. (2004). Relatos completos. Buenos Aires: Editorial Losada.

Le Goff, Jacques. (1991). El orden de la memoria: el tiempo como imaginario.Barcelona: Paidós.

Miller, Arthur. (2010). La muerte de un agente viajero. Madrid: Tusquets Editores.

Ricoeur, Paul. (1995). Tiempo y narración. Barcelona: Siglo XXI.

Stanislavski, Constantin. (1980). El trabajo del actor sobre sí mismo. Buenos Aires: Editorial Quetzal.

Tendencias literarias. (2013, 22 de abril). “Los villanos de Shakespeare”, de Steven Berkoff, repasa el mito del malvado. Recuperado de http://www.tendencias21.net/Los-villanosde-Shakespeare--de-Steven-Berkoff-repasael-mito-del-malvado_a17340.html

Vergara Anderson, Luis. (2004). La producción textual del pasado I: Paul Ricoeur y su teoría de la historia anterior a la memoria, la historia, el olvido. 1a. ed. México: Universidad Iberoamericana - Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.

Wikipedia. (2013a). Actante. Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Actante

________. (2013b). Griselda Gambaro.Recuperado de http://es.wikipedia.org/wiki/Griselda_Gambaro

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |