How to Cite
De los Santos Llambí, S. M. (2013). Experimental processes, scenic drama and interdisciplinary design. Methodology of kaliban usina theater performances (2006-2013). Revista Colombiana De Artes Escénicas, 7, 39–52. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9173

Authors

Sergio Marcelo De los Santos Llambí

Diseñador Teatral egresado de la Escuela Montevideana de Arte Dramático (EMAD, 2000). Desarrolla su actividad profesional en Montevideo diseñando vestuario, escenografía e iluminación. Trabaja en el Teatro Solís como Coordinador de Escenario. Fue Asistente Académico de la Dirección de la Escuela Universitaria de Música (2008-2012), y es actualmente integrante del grupo interdisciplinario GIDMUS y del Proyecto I+D “Cuerpo, Arte, Sociedad” en el Departamento de Musicología. Fue Ayudante de cátedra en Teoría de la Puesta en Escena/Proyecto de Investigación teóricopráctico (2013), y en Realización de vestuario (2010-2012), en la EMAD. Es Miembro Honorario de la WTA (Work In Textile Art Organization) y socio del CETU (Centro de Arte Textil Uruguayo). Desde 2007 es
integrante de Kalibán Usina Teatro.

Teatro Solís
a@gmail.com

Abstract

In 2006, the Uruguayan theater company Kalibán Usina Theater started a new stage of scenic experimentation based on memory, memories and dreams. It develops a method consisting of the carrying out of experimental laboratories at the beginning of the creation process of each play, where scenic play-writing is elaborated in an interdisciplinary way: light, space, movement, music, text, etc. The text does not exist previously, it is not the initial basis of the play, and it comes to life at the end of the project as a consequence of interdisciplinary work. Without the traditional objective of telling a story, one plays with suggestion and with building a speech away from traditional traits. The storyline breaks and the audience are faced with a puzzle. Concurrently to its performances, the company has been moving its method to other teaching environments (workshops, laboratories, courses). The previous research that makes part of the work production is complemented with the subsequent critical reflection on the processes carried out, both instances under an anthropological view.

Arbin Ahlander, A. (2010, junio 27). The days of Yore. Anne Bogart. Recuperado de http://www.thedaysofyore.com/anne_bogart/Barba, E. (1999). Dramaturgia escénica. En E.Ceballos. Principios de dirección escénica (pp.295-305). México: Escenología.

Brook, P. (1973). El espacio vacío. Arte y técnica del teatro. Barcelona: Península.

Buenaventura, E. (1988). Notas sobre dramaturgia: tema, mitema y contexto. Buenos Aires: Asociación Argentina de Actores.

Dube, W.D. (1997). Los expresionistas.Barcelona: Destino.

Echarri, M. y San Miguel, E. (2004). Vestuario teatral. Madrid: Ñaque.

Goldberg, R. (1996). Performance Art.Barcelona: Destino.

Goldstein Carvalhaes, Ana (2007). Os processos performáticos da Cia. Teatral Ueinzz. En M. Medeiros, M. Monteiro y

R. Matsumoto (orgs.). Tempo e performance. Brasília: Universidade de Brasília.

Hermoso, B. (2010, abril 18). Entrevista a Peter Brook. El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/2010/04/18/
eps/1271572014_850215.html

Hernández, Felisberto. (1983). La cara de Ana.En Obras completas. Tomo 1. México: Siglo XXI.

Hernández, Fernando. (2006). Aprender con y de los otros en proyectos de trabajo. Andalucía educativa, 57, 24-26. Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/176/00120123000040.pdf?sequence=1

Kahane, M. (1987). Les artistes et l’Opéra de Paris. Dessins de costumes 1920-1950. Vérone:Herscher.

Kalibán Usina Teatro. (2006). Proyecto Recuerdos que han soñado (Manuscrito no publicado). Montevideo, Uruguay.

________. (2008). Proyecto Ecos de la memoria (Manuscrito no publicado). Montevideo, Uruguay.

________. (2011). Proyecto ¿Quién me quita lo bailado? (Manuscrito no publicado).Montevideo, Uruguay.

________. (2012a, agosto, 10). Espacio Escénico: fundamentación. Recuperado de http://blogdekaliban.blogspot.com/

________. (2012b, diciembre, 3). Sobre “¿Quién me quita lo bailado?” Han dicho. Recuperado de http://blogdekaliban.blogspot.com/

________. (2013). Proyecto El gran contorno (Manuscrito no publicado). Montevideo, Uruguay.

Kartún, M. (2007). Una conceptiva ordinaria para el dramaturgo criador. México: Pasodegato.

________. (2010). Acopio. En M. Kartún. Ala de criados (pp. 79-91). Buenos Aires: Atuel.Lehmann, H.-T. (1999/2010). El teatro posdramático: una introducción. Riva, P. trad. Telón de fondo, Revista de Teoría y

Crítica Teatral, Año VI(12). Recuperado de http://telondefondo.org/numerosanteriores/numero12/articulo/318/el-teatroposdramatico-una-introduccion-.html

Lucie-Smith, E. (1993). El arte simbolista.
Barcelona: Destino.

________. (1994). El arte latinoamericano del siglo XX. Barcelona: Destino.

Luzuriaga, G. (1990). Introducción a las teorías latinoamericanas del teatro. De 1930 al presente.Puebla: Universidad Autónoma de Puebla.

Martins, R. (2013, agosto) ¿Cómo las subjetividades y los artefactos pedagógicos nos ayudan a aprender? Ponencia presentada en el coloquio internacional Cultura Visual, Investigación y Educación Artística, Facultad de Artes de la Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.

Melim, R. (2007). Espaços de Performação. En M. Medeiros, M. Monteiro y R. Matsumoto(orgs.). Tempo e performance (pp. 101-109).Brasília: Universidade de Brasília.

Pavis, Patrice. (2000) El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine. Barcelona: Paidós.

Saltz man, A. (2007). El cuerpo diseñado. Sobre la forma en el proyecto de la vestimenta. Buenos Aires: Paidós.

Sánchez, J. A. (2002). Dramaturgias de la imagen. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Tourinho, I. (2013, agosto). Procesos de Investigación: qué puede estar (y como veo…) en juego? Ponencia presentada en el coloquio internacional Cultura Visual, Investigación y Educación Artística, Facultad de Artes de la Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.

Valiente, P. (2005). Robert Wilson. Arte escénico planetario. Madrid: Ñaque.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |