How to Cite
Sánchez Quintero, C. A. (2014). The tragedy of the inverse theater about armero: a proposal of drama, staging and actuation. Revista Colombiana De Artes Escénicas, 8, 110–120. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/artescenicas/article/view/9119

Authors

Carlos Alberto Sánchez Quintero

Armero 1958. Profesor de Artes Escénicas y Literatura del Proyecto Curricular LEA. Universidad Distrital
Francisco José de Caldas. Director Artístico de La Esfinge, Teatro de Ilusiones. Director de la Revista Cultural “Creadores”. Director de la Casa de la Cultura de Usaquén. Maestro en Arte Dramático.
ENAD. Investigador del Grupo de Investigación INTERTEXTO. Coordinador Del Semillero de Investigación: La Imagen Escénica en el proceso del Montaje Teatral. Investigador principal del proyecto de dramaturgia y montaje de Yo, Roa Sierra. CIDC. U. Distrital. Actor, director de teatro y dramaturgo.

Universidad Distrital Francisco José de Caldas
esfinge58@hotmail.com

Abstract

Objectives: To unravel the dramatic structure and the underlying format in the dramatic text “De-sastres y costuras. De-lirios y crisantemos”. To highlight the actuation levels –body-voice axis- in their staging. Scope: It is about giving continuity and monitoring to a very particular reading to the disaster produced by the Armero avalanche in 1985 which conclude with the drama, staging and a unique way to approach the work of acting, closely linked to the Aristotelian precepts contained in its Poetics, a work which outlines the structure and fundamental parts of the ancient Greek tragedy. Methodology: The essay intends to carry out a comparative reading –case study- about the play in the form of tragedy “De-sastres y costuras. De-lirios y crisantemos” from the Inverse Theater belonging to the research group Theater, Culture and Society from the Performing Arts Department from Universidad de Caldas. Conclusions: Reaching a categorization of playwriting and acting work of the Inverse Theatre group as a significant contribution to the research-creation processes of the Colombian theater movement.

AA.VV. (1982). Teatro griego. Ensayo preliminar, Enrique llovet. Barcelona: Círculo de Lectores.

Aristóteles. (1964). El arte poética. (Trad. José Goya y Muniain). Madrid: Espasa-Calpe S.A.

Braun, E. (1986). El director y la escena. Del naturalismo a Grotowski. Buenos Aires: Galerna.

Brecht, B. (1970). Escritos sobre teatro. (Selección de Jorge Hacker). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Cerezo Arce, C. (2011) Gestalt, Cuerpo y Voz.Recuperado de htt p://www.escuelagestalt.com/wp-content/uploads/2011/11/Gestalt-Voz-y-Cuerpo.pdf

Esquilo. (1989). Tragedias completas. Bogotá:Editorial Panamericana.Hurtado Sáenz, L., Jaime, C.J, Molina Cruz,J.C., Vinasco Benavides, A., & Suárez Hincapié,

D.C. (2013). Teatro Inverso. Rastros sin rostro. De la creación a la investigación. Premio Nacional de Investigación 2013. Bogotá: Mincultura, Colección Pensar el Teatro.

Ionesco, E. (1996). Obras completas. Madrid:Aguilar.

Sánchez Q., C.A. (2013). Una lectura del desastre de Armero a la luz de la tragedia griega. Revista Colombiana de las Artes Escénicas,7, 152-176.

Shakespeare, W. (1986). El Rey Lear. Bogotá:Editorial Bedout, Colección Bolsilibros.

Stanislavski, C. (1980). El trabajo del actor sobre sí mismo. Buenos Aires: Editorial Quetz al.

Teatro Inverso. (2013). Cuatro miradas a un solo desastre. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 7, 53-75.

Tibón, Gutierre. (1994). Diccionario etimológico comparado de nombres propios de persona.México: Fondo de Cultura Económica.

Wikipedia. (2014). Calambur. Recuperado de htt p://es.wikipedia.org/wiki/Calambur

Yáñez Solana, M. (1995). El gran libro de los Nombres. Madrid: M. E. Editores.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |